کد خبر: ۲۶۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 02
از ابتدا رویکرد اصلی دانشگاه ارائه خدمت رایگان در سطح یک پزشک خانواده بوده است
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت فرایند رسیدن به اهداف اجرای طرح پزشک خانواده شهری در مازندران را مثبت توصیف کرد و گفت : مصوبه دریافت مبلغی به عنوان حق ویزیت توسط پزشکان خانواده این طرح را دچار خدشه کرد و مختل می‌کند.

 به گزارش شفاآنلاین:محمدمهدی ناصحی روز چهارشنبه در ساری افزود : مهم ترین هدف در اجرای طرح پزشک خانواده شهری دسترسی مردم به پزشک بدون هزینه است و یکی از دلایل اصلی موفقیت نسبی طرح هم این بوده که ارتباط مالی میان پزشک و بیمار حذف شده بود.

وی با اظهار این که رصد و پایش بهداشت ، سلامت و درمان مردم مازندران در سطح یک پزشک خانواده شهری به خوبی اجرایی شد ، ادامه داد : به نظر من فرانشیز چهار هزار تومانی به عنوان حق ویزیت طرح پزشک خانواده که البته بسار هم ناچیز است ، کل طرح را دچار مشکل می کند و در واقع زحمات و سرمایه گذاری سنکین دولت را طی هشت سال به هدر می دهد.

دکتر ناصحی که مرحله آزمایشی طرح پزشک خانواده مازندران در زمان ریاستش بر دانشگاه علوم پزشکی این استان اجرایی شده بود ، گفت : از ابتدا رویکرد اصلی دانشگاه ارائه خدمت رایگان در سطح یک پزشک خانواده بوده است چرا که معتقدیم تا زمانی که شناسایی افراد خانواده در جامعه در حوزه بهداشت ، سلامت و درمان به درستی برنامه ریزی و اجرایی شود ، هزینه های بعدی چندین برابر نخواهد شد و طرح پزشک خانواده این فرصت را برای همه افراد جامعه بدون پرداخت پول فراهم کرده است.

وی افزود : واقعا مبلغ چهار هزار تومان بسیار ناچیز است و پیشنهاد ما این است که مسئولان وزارت بهداشت از ادامه این کار حداقل در سطح یک منصرف شوند.

رییس سازمان بیمه سلامت کشور تاکید کرد : دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای ادامه موفقیت آمیز طرح پزشک خانواده شهری باید بر حذف فرانشیز پافشاری کند چراکه این روش درست نیست و آسیب جدی به طرح وارد کرده و به مرور آن را از اهدافش دور می کند.

دریافت مبلغ چهار هزار تومان از هر مراجعه کننده به پزشک خانواده شهری در مازندران از مهر ماه امسال اجرایی شد. اگر چه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرده اند که این مبلغ نباید از افراد تحت پوشش بسته های مختلف سلامت دریافت شود ، ولی بسیاری از شهروندان گله دارند که پزشکان خانواده اشان از زمان پولی شدن دیگر مانند قبل پیگیر اجرای برنامه سلامت نیستند.

برخی از شهروندان مازندرانی هم طی این مدت مدعی شدند که پزشکان خانواده که تا پیش از مصوبه دریافت چهار هزار تومان به صورت تلفنی به آنها مشورت می دادند و همه تلاششان را به کار می گرفتند تا در شرایط کرونایی فرد تحت پوشش به عنوان بیمار به مطبشان مراجعه نکند ، ولی در حال حاضر از دادن مشورت تلفنی طفره می روند و بر ضرورت ویزیت حضوری تاکید دارند.

پیش از این کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و حتی انجمن پزشکان خانواده شهری مازندران هشدار داده بودند که طرح دریافت حق ویزیت هر چند هم اندک و موقت باشد ضربه شدیدی به دستاوردهای طرح پزشک خانواده در استان وارد می کند. مسئولان انجمن پزشک خانواده شهری مازندران هم از آغاز اجرای مصوبه دریافت حق ویزیت ، به خبرنگار ایرنا گفتند که آنها مخالف این مصوبه هستند ولی وزارت بهداشت به خاطر در اختیار نداشتن منابع مالی برای افزایش سرانه طرح ، اقدام به تصویب و اجرای مصوبه کرده است.

طبق مقررات طرح پزشک خانواده شهری، هر پزشک بین یکهزار و ۲۰۰ تا سه هزار نفر از شهروندان را زیر پوشش دارد و ماهانه بابت هر یک از آنها سرانه دریافت می کند. پزشکان خانواده می گویند که با وجود سنگین تر شدن وظایفشان با شیوع کرونا و همچنین افزایش هزینه ها ، وزارت بهداشت امسال حق سرانه را که طبق قانون باید مطابق تورم افزایش یابد ، افزایش نداده است و به جای آن دریافت حق ویزیت را اجرایی کرد. 

اجرای طرح پزشک خانواده شهری از سال ۱۳۹۱ در مازندران با همکاری ۶۳۰ پزشک و شرکت های بیمه پایه آغاز شد و با بازبینی ، رفع اشکالات و بهینه سازی در دولت تدبیر و امید توانست تمام جمعیت ساکن در شهرها را که دارای پوشش بیمه پایه بودند تحت پوشش قرار دهد و گام موثری را برای سلامت مردم بردارد.

ایرنا

برچسب ها: طرح پزشک ، خانواده ، مختل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: