کد خبر: ۲۶۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 27
رشد فوق العاده علم و فناوری همه پارادایم های حاکم بر جهان و زندگی بشریت را دستخوش تغییر قرار داده و ماهیت بسیاری از پدیده ها نیز در حال دگرگونی است، در شرایط فعلی شیوه های سنتی در حال تضعیف هستند و به نوعی روش های موجود و سنتی دیگر پاسخگوی مسائل امروز و آینده نیست.
شفاآنلاین>اجتماعی> زندگی انسان‌ها تحت تاثیر توسعه تکنولوژی قرار دارد و جوامع بشری همواه در حال تطبیق خود با شتاب فزاینده فناوری‌های مدرن و جدید است.

به گزارش شفاآنلاین:رشد فوق العاده علم و فناوری همه پارادایم های حاکم بر جهان و زندگی بشریت را دستخوش تغییر قرار داده و ماهیت بسیاری از پدیده ها نیز در حال دگرگونی است، در شرایط فعلی شیوه های سنتی در حال تضعیف هستند و به نوعی روش های موجود و سنتی دیگر پاسخگوی مسائل امروز و آینده نیست.

پلیس در همه جوامع از جمله سازمان هایی به شمار می رود که بیشترین خدمات را به مردم ارائه می کند و از آن جایی که امروز در نتیجه توسعه تکنولوژی و به روز شدن مجرمان با چالش های بزرگی مواجه است و باید با توسل به ساز وکارهای علمی و فناورانه و با توجه به ارزش ها و قوانین حاکم این چالش ها را مرتفع کند.

امنیت بزرگترین سرمایه هر کشوری است و باید هر گونه هدف گذاری در مسیر توسعه و تحقق و تقویت این مهم به کار گرفته شود چرا که لازمه پیشرفت هر کشوری دستیابی به این مقوله مهم است و تمام کشورها برنامه و بودجه خود را براین اساس تعیین می کنند و هوشمند سازی پلیس را به همین دلیل در دستور کار خود دارند.

یکی از مهم ترین و محوری ترین وظایف پلیس تامین نظم و امنیت است و قرار است این پلیس در دنیای پیشرفته و پیچیده امروزی با مجرمانی سر و کار داشته باشد که شیوه های خود را به روز کرده اند، بنابراین نیاز است تا خود نیز به روز شده و با ابزار و امکانات امروزی به میدان مبارزه با مجرمان بیاید.

یکی از راه های به روزرسانی پلیس، همان هوشمند سازی است که همه کشورها به دنبال آن هستند زیرا اشراف اطلاعاتی، هوشمندسازی تجهیزات، تربیت نیروهای متعهد و متخصص به موفقیت پلیس منتج می شود براین اساس نیروی انتظامی نیز بنا دارد برای توسعه امنیت، تمام توان و ظرفیت خود را به کار گیرد و در زمینه هوشمند سازی عقب نماند.

پلیس باید به ابزار نوین متکی باشد تا بتواند رویکرد پیشگیری و اقدامات پیشدستانه را به شکل مطلوبی دنبال و اجرایی کند براین اساس به دنبال توسعه تعاملات خود در سطوح مختلف با مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی کشور بوده زیرا معتقد است دستیابی به پلیس هوشمند و هوشمندسازی پلیس مستلزم تعامل نیروی انتظامی با مراکز علمی و دانشگاهی کشور است.

یکی از راهبردهای پلیس ایران تقویت رویکرد جامعه محوری و کاهش برخوردهای فیزیکی با مردم است که البته برای رسیدن به این هدف، نیاز است تا پلیس در مسیر هوشمند سازی حرکت کند.

به گفته سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی پلیس تا پایان سال ۱۴۰۰ هوشمند می شود اما سئوال این است که آیا هوشمندسازی پلیس شدنی است و اکنون که کمتر از پنج ماه به سال ۱۴۰۰ باقی است تا چه میزان پلیس ایران هوشمند شده است؟

فرمانده نیروی انتظامی همواره بر لزوم حمایت و پشتیبانی مسئولان از ماموریت‌های پلیس تاکید کرده و خواستار تامین اعتبار برای تزریق تجهیزات نوین برای هوشمند سازی پلیس بوده است.

وی در هفته نیروی انتظامی (هفته نیروی انتظامی برابر تقویم زمانی سنوات گذشته در دهه دوم مهر ماه آغاز می شد، اما با توجه به تلاقی ماه صفر و مراسم اربعین حسینی (ع) با ایام هفته ناجا، هفته ناجا در سال ۱۳۹۹ از ۲۷ مهر ماه تا ۲ آبان برگزار شد) و با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست با تصویب و به روزرسانی قوانین، ناجا را در اجرای بهتر ماموریت ها یاری کنند.

وی همچنین درمورد تخصیص اعتبارات و بودجه به نیروی انتظامی، گفت: باید به نیروی انتظامی متناسب با تنوع و تکثر ماموریت ها نگاه ویژه ای صورت گیرد.

راه اندازی قرارگاه طرح هوشمند سازی پلیس

هر گونه تغییر و تحولی ضمن اینکه نیازمند همراهی سایر دستگاه ها است در ابتدا با چالش هایی روبه رو می شود و برای تثبیت در جایگاه جدید نیازمند زمان است، نیروی انتظامی نیز در این زمینه گام های بلندی برداشته تا به تدریج تمام پلیس های تخصصی هوشمند شوند.

در این راستا در اردیبهشت ماه امسال قرارگاه طرح هوشمند سازی در ناجا راه اندازی شد.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در مراسم راه اندازی این قرارگاه بر لزوم ایجاد بسترهای لازم به منظور تسریع در اجرای طرح های هوشمندسازی در سطوح مختلف تاکید کرد و گفت: درصدد هستیم با تسریع در فرآیند هوشمندسازی پلیس، سرعت، دقت و کیفیت ارائه خدمات به مردم را افزایش دهیم.

وی گفت: مسئولیت قرارگاه با توجه به اهمیت موضوع با خود فرماندهان است و دبیری این قرارگاه نیز به عهده فاوا(فناوری اطلاعات و ارتباطات) خواهد بود.

اشتری، هوشمندسازی را از اولویت های نیروی انتظامی عنوان کرد و افزود: در سال ۹۸، تاکید بر هوشمند سازی و گفتمان سازی انجام شده است.

فرمانده ناجا تاکید کرد: انتظارات و مطالبات ما از دیگر دستگاه ها باید کاملاً به صورت شفاف و مشخص پیگیری شود.

اشتری با بیان اینکه دستیابی به پلیس هوشمند مستلزم تعامل ناجا با مراکز علمی، دانشگاهی و نخبگان جامعه است بر استفاده از پتانسیل شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاه های کشور نیز تاکید کرد.

هوشمند سازی تمام خدمات پلیس تا پایان سال ۱۴۰۰

فرمانده نیروی انتظامی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام خدمات پلیس هوشمند خواهد شد.

اشتری افزود: نیروی انتظامی یک نهاد امنیتی ــ انتظامی و خدمتگزار است و نیمی از فرصت های همکاران ما برای خدمت رسانی به مردم است. ما برای ارائه خدمت باید از روش های روز و فناوری های نوین استفاده کنیم و سرعت خدمت رسانی را بالا ببریم.

فرمانده ناجا ادامه داد: در حال حاضر ارائه خدمات الکترونیک نیروی انتظامی به خوبی انجام می شود و قبل از اینکه دولت الکترونیک در کشور مطرح شود پلیس به این سامانه ها مجهز شده بود.

سردار اشتری گفت: اصلاح فرآیند هوشمندسازی جزء اولویت های ماست و در حال حاضر برای دریافت گذرنامه دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر «پلیس+۱۰» نیست البته به شرطی که احراز هویت برای پلیس در سایت  انجام شده باشد و بعد از آن مردم می توانند گذرنامه خود را درب منازل تحویل بگیرند.

وی افزود: حرکت به سمت هوشمندسازی، اجتناب ناپذیر است و به عبارتی دیگر باید میز پلیس را در منازل برده و مردم از طریق سامانه با ما ارتباط داشته باشند و خدمات را با سرعت بیشتری به مردم ارائه دهیم که این از اهداف پلیس هوشمند و زیرساخت های آن در حال آماده سازی است.

اشتری ادامه داد: به عنوان مثال در صورت سرقت خودرو دیگر نیازی به مراجعه به کلانتری نیست و افراد می تواند از طریق سامانه پلیس اعلام کنند که پلیس در صورت مشاهده، خودرو را متوقف خواهد کرد.

فرمانده ناجا ادامه داد: در حال حاضر یکی از برنامه های پلیس، استقرار سامانه های هوشمند در عوارضی هاست تا در صورت مشاهده خودروهای سرقتی، موارد را گزارش دهد.

سردار اشتری گفت: در کشور در حوزه کلانتری، حدود یک سوم نسبت به مصوبه نیروی انتظامی و برنامه توسعه کم داریم مسئولیت ساختن کلانتری ها با متولیانی مانند شهرداری ها است سهم دستگاه ها در ساخت کلانتری ها مشخص است و نیروی انتظامی بودجه ای دراین زمینه ندارد.

فرمانده ناجا گفت: ما همینطور که به مدارس، درمانگاه و مسجد در محله ای نیاز داریم به همان نسبت به کلانتری هم نیاز داریم و اگر امروز شهرک بزرگی را راه اندازی می کنیم باید در طرح اولیه، جایگاه کلانتری مشخص شده باشد در غیر این صورت کار مردم عقب می ماند.

سردار سرتیپ اشتری افزود: در برنامه توسعه به ازای هزار نفر پنج پلیس باید باشد و این تعداد در بعضی از کشورها هشت نفر است ولی در حال حاضر در کشور حدود نصف این تعداد پلیس داریم که موجب فشار بر روی همکاران نیروی انتظامی می شود.

وی گفت: برای پیشبرد این شرایط از طریق مجلس شورای اسلامی، دولت و سازمان برنامه ریزی پیگیری می کنیم و همچنین به شورای امنیت کشور و شورای عالی امنیت ملی اطلاع رسانی شده است.

سردار اشتری گفت: موضوع هوشمندسازی، بخشی از خلأ نیروی انتظامی را می پوشاند مثل دوربین هایی که در مکان ها، جاده ها و خیابان ها مستقر بوده که از این طریق تخلفات قابل شناسایی هستند.

سردار اشتری یادآور شد: از لحاظ به کار گیری تجهیزات نیز آموزش کارکنان و نیروهایی که از تجهیزات و فناوری روز در این خصوص استفاده می کنند در حال انجام است تا بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۰ به عنوان پلیس هوشمند در منطقه مطرح شویم. در این راستا همه خدماتی را که به مردم ارائه می دهیم با استفاده از فناوری های روز خواهد بود و البته با سرعت و دقت بیشتر که نتیجه آن امنیت و آرامش بیشتر برای مردم است.

از آن جایی که گفتمان سازی پلیس هوشمند از سال ۹۸ آغاز شده برخی از پلیس های تخصصی توانسته اند تا به امروز تجهیزات خود را بروز کرده و به نوعی هوشمند شوند که البته هوشمندسازی کامل پلیس به اتمام نرسیده و باید سایر پلیس ها خود را به هوشمندسازی نزدیک کنند. در ذیل به اقدامات برخی از پلیس های تخصصی در راستای هوشمند سازی پلیس اشاره می شود.

کروکی های الکترونیکی می شود

یکی از پلیس هایی که در زمینه هوشمند سازی پیشتاز بوده است و مردم بیشتر با این پلیس سر و کار دارند، پلیس راهنمایی و رانندگی است که در ذیل به هوشمند سازی بخشی از این خدمات اشاره می شود:

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور گفت: بزودی شبکه یکپارچه‌سازی ترسیم کروکی الکترونیکی با همکاری بیمه انجام می‌شود و بیش از دو هزار میلیارد تومان خسارات مربوط به کروکی‌های تقلبی به صفر کاهش می‌یابد.

وی افزود: طبق تدابیر فرمانده نیروی انتظامی موضوع «تحول سیستمی»  در حوزه های بهره مندی از نوآوری در سامانه ها و تجهیزات را دنبال و اجرایی کرده ایم.

هادیانفر با بیان اینکه گامی که امروز نیروی انتظامی برداشته، بخشی از آن «زیست بوم کلان»  در حوزه هوشمند سازی است، گفت: نیروی انتظامی در هوشمندسازی و بهره مندی از فناوری های نوین پیش گام است و در این حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی در حوزه هایی چون مدیریت، ارائه خدمات، شماره گذاری، اجرائیات، ترخیص، مدیریت یکپارچه تصادفات  مبتنی بر فناوری های روز دنیا گام های مطلوبی برداشته است.

وی با اشاره به ارائه خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بسترهای اینترنتی در راستای تحقق هوشمندسازی پلیس یادآور شد: در ارائه خدمات از قاعده «پیش بینی پذیری»  و کاهش هزینه های مردم و سازمان(ناجا)  بهره مند می شویم.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: اصلاح روش ها و فرآیندها در این پلیس در تداوم گام هایی است که در راستای هوشمندسازی برداشته ایم؛ ما در پلیس راهور مطابق تدابیر فرمانده نیروی انتظامی موضوع «تحول سیستمی»  در حوزه های نوآوری در سامانه ها و تجهیزات را دنبال و اجرایی کرده ایم و این گام ها از سال گذشته برداشته شده است.

هادیانفر افزود: ایجاد ارتباط پیامکی با ۳۶ میلیون راننده توسط این پلیس جاری و ساری شده است؛ یک ارتباط دو سویه با مردم (رانندگان) ایجاد کردیم برای اینکه این جامعه هدف از موضوعات مربوطه مطلع شوند؛ همچنین با راه اندازی سامانه رفع توقیف و سیستماتیک کردن این فرآیند،  با کاهش پنج هزار مراجعه کننده در روز مواجهه شده ایم.

سردار هادیانفر با اشاره به ارائه خدمات نقل و انتقال خودرو در بستر اینترنتی (نوبت دهی اینترنتی) افزود: با توسعه دست افزار سپهر، ۸۰ درصد از جرایم با این دست افزارها ثبت و اعمال می شود و فرآیند «کاغذی»  در حال منسوخ شدن است.

وی گفت: استفاده از دست افزارهای سپهر به افسران راهنمایی و رانندگی این امکان رامی دهد که در زمان اعمال قانون تمام اطلاعات مربوط به راننده و خودرو را داشته باشند.

هادیانفر همچنین با ارائه توضیحاتی درباره تلاش برای راه اندازی آموزشگاه های رانندگی به صورت مجازی تاکید کرد و گفت: با فرآیند های هوشمندسازی به دنبال تسریع و تسهیل خدمات دهی به مردم هستیم؛ پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا سالانه ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت به جامعه هدف ارائه می کند؛ یعنی سهم ۵۱ درصدی از کل خدمات دهی ناجا بر عهده این پلیس است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه ۸۵ میلیون نفر از جمعیت کشور (راننده، سرنشین، عابر) به نوعی همه کاربر ترافیکی هستند و از خدمات ما بهره می برند، خاطر نشان کرد: سالانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار خدمت در حوزه شماره گذاری خودرو ارائه می دهیم و با راه اندازی نوبت دهی اینترنتی درشماره گذاری و فرآیند نقل و انتقال خودرو شاهد رضایت مندی مردم هستیم.

سردار هادیانفر با بیان اینکه سامانه های هوشمند این پلیس در بستر اپلیکیشن «پلیس همراه من»  و سایت «پلیس راهور»  بارگذاری شده، تاکید کرد: مردم با مراجعه به این سامانه ها می توانند به سهولت از خدمات راهنمایی و رانندگی ناجا بهره مند شوند.

پلیس راهور به ۱۲ هزار دست افزار مجهز می شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، از حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفندماه خبر داد و گفت: تا اواخر بهمن هشت هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه می شود.

هادیانفر  اظهار داشت: قرار است دو کار اساسی در راستای هوشمندسازی پلیس راهور انجام شود، این دو کار اساسی یکی در قبض جریمه و دیگری در ترسیم کروکی است.

وی با بیان اینکه پلیس راهور سالانه بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان پول چاپ اوراق می‌دهد، گفت: در راستای کاهش این هزینه ها و همچنین هوشمندسازی پلیس راهور از ابتدای سال حدود چهار هزار دست‌افزار به ماموران در پلیس راه و راهور سراسر کشور دادیم که استفاده کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: ماموران جرایم را روی آن دست افزارها اعمال می‌کنند و این گونه به جای اینکه چهار هزار قبض جریمه چاپ کنیم و هزینه های گزافی از جمله کاغذ قبوض و پانچیست بدهیم، یک بار برای دست‌افزارها هزینه می کنیم.

سردار هادیانفر بیان کرد: قرار است، تا اواخر بهمن هشت هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام می‌شود و پلیس یک دست با دست‌افزار جریمه می‌کند.

وی تاکید کرد: دست افزار یک وسیله الکترونیکی است که امکان دارد به هر دلیلی خراب شود و دیگر قابل استفاده نباشد، امیدواریم از سال ۹۹ بتوانیم از دست‌افزارهای بومی استفاده و اینها را جایگزین نمونه های خارجی که در حال حاضر در اختیار راهور قرار دارد، کنیم.

راه اندازی اپلیکیشن "پلیس من"

مهدی سیدهاشمی مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون ناجا کارکردهای اپلیکیشن «پلیس من» را تشریح کرد و گفت: این اپلیکیشن محصولی جدید با امکانات متنوع از شرکت پژوهش و توسعه ناجی است که با همکاری و هماهنگی فاوا ناجا تولید شده است.

وی افزود: این سامانه با هدف سهولت در دسترسی مردم به خدمات الکترونیک انتظامی تهیه و تولید شده است.

هاشمی، امکان احراز کاربر جهت ارائه خدمات الکترونیکی متعدد در حوزه انتظامی و پلیسی، مسیریابی، امکان نمایش دفاتر پلیس +۱۰، کلانتری ها، ادارات گذرنامه و سایر مکان های مرتبط با پلیس روی نقشه و امکان مسیریابی و ناوبری کاربر به هر یک از مکان های انتخاب شده از روی نقشه را از کارکردهای این سامانه برشمرد.

هاشمی ادامه داد: نمایش اطلاعات وضعیت پلاک های فعال و غیر فعال کاربر، استعلام خلافی خودرو، نمایش میزان بدهی (خلافی) خودرو و امکان پرداخت قبوض جریمه از طریق سامانه و رویت تصویر دوربین ثبت تخلفات(برای اولین بار) از دیگر کارکردهای پلیس من است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون ناجا گفت: نمایش اطلاعات مربوط به وضعیت صدور کارت و سند خودرو و نمایش شماره پیگیری مرسوله و استعلام نمره منفی گواهینامه با دریافت شماره گواهینامه نیز از دیگر کارکردهای این سامانه است.

هاشمی افزود: نمایش آخرین وضعیت گواهینامه، استعلام گذرنامه، استعلام وضعیت خروج از کشور افراد دارای گذرنامه (برای اولین بار)، امکان ثبت درخواست صدور و تعویض اینترنتی گذرنامه(به صورت آزمایشی در چند شهر کشور)، امکان انجام نقل و انتقال اینترنتی خودرو (به صورت آزمایشی در یک مرکز تعویض پلاک تهران) از دیگر کارکردهای این اپلیکیشن است.

وی گفت: برنامه ریزی برای توسعه خدمات هوشمند به منظور ایجاد تحول در ارائه خدمت به مردم سرلوحه کاری این شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون ناجا قرار گرفته است تا خدمت رسانی با سرعت و دقت بیشتر ارائه شود. علاقه مندان برای دریافت این اپلیکیشن به سایت مراجعه کنند.

اطلاع از استعلام وضعیت خروج از کشور افراد دارای گذرنامه با اپلیکیشن "پلیس من"

سردار حسن مهری فرمانده پلیس فرودگاه های کشور از فراهم شدن امکان اطلاع از استعلام وضعیت خروج از کشور افراد دارای گذرنامه با بهره گیری از اپلیکیشن "پلیس من" خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن رو به رو هستند، بی اطلاعی افراد دارای گذرنامه از وضعیت خروج از کشور بود، ممکن  است برخی افراد به دلایلی نظیر بدهی مالیاتی، دستور قضائی امکان خروج از کشور را نداشته باشند،   اما چون از آن بی خبر بودند  اقدام به تهیه بلیت هواپیما و  رزرو هتل کرده اما حین خروج با مشکل مواجه می شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا و با هدف ارتقاء خدمات الکترونیک پلیس، نرم افزاری به نام " پلیس من " با قابلیت های فراوان طراحی شد که با استفاده از آن امکان استعلام وضعیت خروج از کشور افراد دارای گذرنامه، اعتبار گذرنامه، پرداخت عوارض خروج از کشور  و ...  فراهم شده است.

راه اندازی قرارگاه هوشمند سازی در مرزبانی

سردار احمد علی گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به تشکیل قرارگاه هوشمند سازی در مرزبانی گفت:مرزبانی به عنوان خط مقدم نیروهای مسلح در حراست از مرز های کشور باید خود را از استفاده از تجهیزات فاوایی، به روز و قوی کند.

وی اضافه کرد: محور اصلی فعالیت مرزبانان نیروی انتظامی در مرزها، شناسایی دست های پنهان و ریشه ای در بحث قاچاق کالا، سوخت، سلاح، مهمات و مقابله جدی با پدیده شوم قاچاق است.

اجرای آزمایشی مرزهای خراسان رضوی به طرح هوشمند سازی

فرمانده مرزبانی ناجا از اجرای پایلوت مرزهای خراسان رضوی به طرح هوشمند سازی در کشور خبر داد و گفت: مدیریت هوشمند در امنیت پایدار و توسعه یافته کشور بسیار موثر است براین اساس فرآیند ایجاد هوشمندسازی، نیروی انسانی در مرز را کاهش می‌دهد و به پایش تصویری مرز کمک قابل توجهی می‌کند، از این رو هوشمندسازی در مرزها در حال پیاده‌سازی است که ذخایر اطلاعاتی برای تامین امنیت مرزها را تامین می‌کند.

سردار گودرزی اضافه کرد: خراسان رضوی از وضعیت ویژه‌ای در مرزها برخوردار است و به این دلیل مهم تلاش می کنیم همه اقدامات هوشمندسازی، به صورت پایلوت در این استان اجرایی شود.

تحول در خدمات رسانی به مردم با کلانتری هوشمند

سردار مهدی معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری ناجا با تاکید بر لزوم بهره گیری از فناوری های نوین برای توسعه خدمات رسانی مطلوب به مردم از راه اندازی دبیرخانه دائمی و کارگروه‌های تخصصی هوشمند سازی در پلیس پیشگیری خبر داد و گفت: با راه اندازی دبیرخانه دائمی و کارگروه های تخصصی هوشمندسازی در پلیس پیشگیریه شاهد تحولی نو در عرصه خدمات رسانی به مردم، ارتقاء عملکرد و مقابله با جرایم به شکل هوشمندانه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه روزانه هزاران ماموریت مختلف و انواع گوناگون خدمات انتظامی و اجتماعی توسط کلانتری‌ها و پاسگاه‌های سراسر کشور به اقشار مختلف ارائه می شود، گفت: نیازمندی روزانه مردم به خدمات کلانتری بر ضرورت هوشمندسازی این خدمات افزوده است، لذا پلیس پیشگیری با اتخاذ این رویکرد در صدد است با راه اندازی و معرفی کلانتری هوشمند سرعت و کیفیت پاسخگویی به مطالبات مردم را افزایش دهد.

معصوم بیگی با اعلام اینکه الزامات کلانتری هوشمند و بخشی از زیرساخت های فنی مربوط به آن توسط کارشناسان فاوا به خوبی تبیین شده است، گفت: پلیس پیشگیری با درک درست از وضعیت فعلی، تلاش گسترده ای را برای رسیدن به پلیس هوشمند آغاز کرده است که با راه اندازی دبیرخانه دائمی این بخش از اقدامات هوشمندسازی به سرعت به مرحله عملیاتی خواهد رسید.

هوشمند سازی پلیس را مرحله گذر از پلیس سنتی به پلیس مدرن تعبیر کرد و از همه شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی خواست تا به سهم خود ایفاگر نقش تحول در نیروی انتظامی باشند.

راه اندازی سامانه داشبرد و کنترل برخط در گشت های پلیس

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی با تاکید بر هوشمندسازی پلیس به عنوان یکی از راهبردهای اولویت‌دار گفت: در این راستا سامانه داشبورد فرماندهی که به تجزیه و تحلیل آمار جرایم می پردازد، در این پلیس راه‌اندازی شد.

معصوم بیگی افزود: این سامانه نشان می دهد که هر یک از جرایم اعم از سرقت ونزاع در کجا و به چه میزان رخ داده و براساس این آمار تحلیلی گشت های پلیس به این مکان ها اعزام می شوند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه «ای وی ال اس» یا کنترل برخط گفت:این دو سامانه به یکدیگر متصل هستند به این صورت که براساس سامانه داشبورد فرماندهی فراوانی جرم شناسایی شده و براساس سامانه «ای وی ال اس» یا همان کنترل برخط گشت های انتظامی، گشت ها به شکل هدفمند و هوشمند به منظور افزایش بهره وری اعزام می شوند. در راستای هوشمند سازی پلیس، واحدهای گشت به سامانه «ای وی ال اس» مجهز شدند که به صورت برخط می تواند ماموریت های واحد گشت را کنترل کند.

معصوم بیگی با اشاره به مزایای دیگر این سامانه گفت: این سامانه نشان می دهد که واحد گشت در چه نقطه ای تردد و گشت زنی داشته، در کجا متوقف شده و چه میزان توقف داشته و آیا از جغرافیای ماموریت خود خارج شده یا نه.

وی ادامه داد: نظارت بر ماموریت ها، صیانت از کارکنان، هدفمند کردن گشت ها و همچنین رعایت حقوق شهروندی از جمله مزایای دیگر استفاده از این سامانه است.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: هوشمندسازی واحدهای گشت به این سامانه تا حدودی در سراسر کشور به صورت متمرکز انجام شده و در این راستا مرکز پایش هوشمند پلیش پیشگیری راه اندازی شد که روزانه در سطح کشور این پایش انجام می شود و این مرکز در مراکز استان ها نیز راه اندازی شده و در نظر داریم آن را تا پایان سال تکمیل کنیم.

اجرای طرح دوربین دار شدن لباس پلیس

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: اجرای کامل طرح دوربین‌دار شدن لباس پلیس که چند سالی است در سطح استان‌های کشور اجرا می‌شود، بستگی به تامین اعتبارات در این حوزه دارد.

سردار معصوم بیگی افزود: دوربین هایی که به نام دوربین های البسه یاد می شد، رفتار ماموران را استاندارد کرده و منجر به صیانت از آنها می شود.

وی ادامه داد: چنانچه اتفاق خاصی در برخی ماموریت ها رخ دهد، این دوربین ها اتفاق رخ داده را ضبط می کند و از این طریق از ماموران ناجا صیانت و از سوی دیگر باعث تقویت حقوق شهروندی می شود.

سردار معصوم بیگی گفت: نیاز است این طرح در سراسر کشور کامل تر شود اکنون دوربین های البسه با اولویت پاسگاه ها و کلانتری ها در حال اجراست اما تکمیل آن نیازمند تامین بودجه است.

رئیس پلیس پیشگیری با بیان اینکه بخشی از این دوربین ها تولید داخل است و برخی دیگر از چین وارد می شود، گفت: همان طور که گفته شد در راستای صیانت از حقوق شهروندی این دوربین ها همه اقدامات مامور کلانتری را به طور مستمر ثبت و ضبط می کند و موجب استاندارد شدن رفتار کارکنان فعال در مجموعه نیروی انتظامی در مواجهه با شهروندان می شود.

وی اظهار داشت: کلانتری و پاسگاه ها به علت ارتباط مستمر و چهره به چهره با شهروندان به عنوان خطوط مقدم عملیات در نیروی انتظامی به شمار می روند و در صورت بالا بودن توان و کارایی فرمانده پاسگاه ها و کلانتری ها میزان رضایتمندی مردم از پلیس افزایش می یابد.

راه اندازی مرکز مانیتورینگ در پلیس راه آهن

سردار حشنت الله ملکی فرمانده پلیس راه آهن کشور با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی پلیس راه آهن در کنترل مناطق جرم خیز گفت: با راه اندازی مرکز جدید مانیتورینگ در ستاد پلیس راه آهن کشور امکان پردازش ۴۵ تصویر همزمان و مدیریت ۲۲۵ دوربین در قالب صفحه های آماده به کار فراهم شده است.

وی با بیان اینکه پلیس راه آهن به واسطه تامین امنیت ۱۴ هزار کیلومتر خطوط، از یگان های سرآمد و پیشتاز پلیس پیشگیری ناجا در خدمات رسانی و انتظام بخشی به مردم است، بر ضرورت هوشمندسازی پلیس راه آهن به منظور کنترل برخطِ نقاط آسیب پذیر و جرم خیز ریلی تاکید کرد.

رصد دائمی نقاط حادثه خیز ریلی توسط ۴۰۰ دوربین آنلاین

فرمانده پلیس راه آهن گفت: با توجه به پیشتاز بودن شرکت راه آهن در امر توسعه پایش تصویری، بهره گیری از پتانسیل موجود در دستور کار این فرماندهی قرار گرفت که با حسن نظر مدیران ارشد راه آهن جمهوری اسلامی ایران که سهم مهمی در زنجیره تامین امنیت راه آهن بر عهده دارند فاز اول مرکز مانیتورینگ در سال ۱۳۹۵ مورد بهره برداری قرار گرفت.

سردار ملکی ادامه داد:در هفته نیروی انتظامی با رونمایی از مرکز جدید که توانمندی آن از ۴ مانیتور برای ۵ استان با کمتر از ۱۰۰ دوربین به ۹ مانیتور برای ۱۲ استان با ۴۰۰ دوربین ارتقاء یافته است، شاهد موفقیت پلیس و شرکت راه آهن در امر هوشمندسازی پلیس راه آهن هستیم.

فرمانده پلیس راه آهن کشور گفت: با راه اندازی مرکز جدید مانیتورینگ در ستاد پلیس راه آهن کشور امکان پردازش ۴۵ تصویر همزمان و مدیریت ۲۲۵ دوربین در قالب صفحه های آماده به کار فراهم شده است و کنترل آنلاین نقاط حادثه خیز ریلی، قدرت و سرعت پلیس راه آهن در پیشگیری از وقوع جرم را افزایش داده است.

سردار ملکی در خصوص قابلیت‌ها و محاسن مرکز مانیتورینگ جدید گفت: رصد و پایش مراکز مهم و حساس موجود در سطح حوزه استحفاظی، رصد یگان ها و هدایت عملیاتی مأموریت ها، کنترل تردد و سالن های مسافری مجهز به سیستم پایش تصویری از جمله این محاسن است.

راه اندازی سامانه ردیاب خودروهای گشت و دوربین های البسه

سردار ملکی با اشاره به اینکه با بهره گیری از توان پردازش سرور مرکز پایش، امکان بهره برداری از دو سرویس جدید و نوظهور در این پلیس نیز فراهم شده است، افزود: مورد اول مربوط به سیستم ردیاب خودروهای گشت انتظامی است که به صورت لحظه ای امکان ردیابی خودروهای گشت را فراهم ساخته و سرویس های امنیتی ویژه‌ای را به همراه خود به واحدهای گشت افزوده است و مورد دوم پایش دوربین های البسه کارکنان است که با واگذاری دوربین های البسه آنلاین، امکان رصد و هدایت ماموران به صورت برخط فراهم شده است.

هوشمندسازی یگان های ویژه

سردار حسن کرمی فرمانده یگان های ویژه ناجا گفت: در چشم انداز ۱۴۰۴ یگان های ویژه ناجا آمادگی عملیاتی هوشمند برنامه ریزی شده است، یگان های ویژه با هدف هوشمند سازی در ماموریت ها اقدامات خوبی را در راستای ارتقاء تجهیزات بازدارنده انجام داده است که توانسته درصدی از چشم انداز ۱۴۰۴ را محقق سازد.

وی افزود: چشم انداز ۱۴۰۴ یگان های ویژه ناجا بر اساس اسناد بالا دستی تبیین شده است و امیدواریم مانند گذشته با توان و قدرت بیشتری به اهداف تعیین شده در راستای رسیدن به پلیس در تراز انقلاب برسیم.

وب سرویس دندانپزشکی؛ امکانی نوین در ناجا

سرهنگ یعقوب منصوری جانشین معاونت بهداد ناجا با اشاره به راه اندازی وب سرویس دندانپزشکی در بیمارستان ولی عصر(عج) ناجا گفت: حوزه بهداشت و درمان ناجا، پیشرو در هوشمند سازی خدمات سلامت است.

وی افزود: بهره برداری از امکانات حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات و هوشمندسازی سامانه ها در همه عرصه های زندگی بشر به ویژه در عرصه سلامت که دقت، سرعت و اطمینان خاطر از انجام خدمات، ضرورتی مهم و اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان این که خطاهای انسانی می تواند منجر به ایجاد هزینه های هنگفت برای بیماران و مراکز درمانی شود، گفت:هوشمندسازی خدمات سلامت با قابلیت هایی که در زمینه افزایش دقت، کیفیت خدمات، سرعت، صرفه جویی در زمان و هزینه از طریق دسترسی آسان و ارتباط برخط با واحدهای درمانی دارد، می تواند در کاهش هزینه های درمانی و افزایش رضایتمندی بیماران نقش بسزایی داشته باشد.

سرهنگ منصوری ادامه داد: حوزه بهداشت و درمان نیروی انتظامی از حدود یک دهه اخیر گام های بزرگی در زمینه ایجاد زیرساخت های هوشمند سازی برداشته که ایجاد بسترهای فیبر نوری حتی در دورترین نقاط کشور از جمله این اقدامات است.

جانشین معاونت بهداد ناجا افزود: سامانه های پزشکی از راه دور(تله مدیسین) در نقاط مرزی، سامانه های هوشمند مراکز درمانی و بیمارستانی(سامانه های یکپارچه CIS و HIS) از سال های گذشته در حوزه بهداشت و درمان ناجا مورد بهره برداری قرار گرفته و با گذشت زمان ارتقا پیدا کرده است.

منصوری از بهره برداری از سامانه مدیریت منابع مالی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: معاونت بهداد ناجا همواره در زمینه توسعه فن آوری های نوین در حوزه سلامت پیشگام بوده و با سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح همکاری و مشارکت فعال داشته است.

وی به سامانه برخط پروتز که حدود هشت سال پیش و سامانه پرونده الکترونیک سلامت دندانپزشکی که دو سال پیش برای اولین بار در ناجا مورد بهره برداری قرار گرفت اشاره کرده و افزایش دقت، سرعت عمل، رضایتمندی مراجعان و کاهش هزینه های درمانی را از جمله مزایای بهره برداری از این سامانه ها عنوان کرد.

جانشین معاونت بهداد ناجا در ادامه وب سرویس خدمات دندانپزشکی را امکانی دانست که دو برنامه نرم افزاری سامانه و سامانه برخط نسخ را به یکدیگر متصل می کند.

به گفته منصوری، ایجاد صرفه جویی در زمان، نیاز کمتر به امکانات سخت افزاری، رضایتمندی بالا و کاهش هزینه های مراکز درمانی از مزایای وب سرویس خدمات دندان پزشکی است.

تعویض کارت های قدیمی معافیت و پایان خدمت به هوشمند

سردار رحمان علیدوست جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: افرادی که برای تعویض کارت قدیمی معافیت و پایان خدمت اقدام نکرده اند فقط تا پایان سال جاری برای هوشمند سازی کارت خود فرصت دارند.

وی افزود: همه کارت های قدیمی معافیت و پایان خدمت فاقد اعتبار بوده و افرادی که برای این کار اقدام نکرده اند فقط تا پایان سال جاری برای هوشمند سازی کارت خود فرصت دارند.

علیدوست ادامه داد: این دسته از افراد در صورت عدم تعویض کارت، برای دریافت استعلام اصالت کارت، اخذ گذرنامه با مشکل مواجه می شوند.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی افزود: متقاضیان می توانند برای تعویض کارت معافیت و پایان خدمت به هوشمند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) اقدام کنند که در صورت وجود سابقه اطلاعات در سامانه وظیفه عمومی حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز کارت هوشمند صادر می شود.

علیدوست گفت: با تعویض کارت های قدیمی معافیت و پایان خدمت از سال ۹۰ به بعد، دستگاه های دولتی ازجمله بانک ها و بیمه به صورت الکترونیکی وضعیت خدمتی افراد را استعلام می کنند، بنابراین افرادی که کارت خود را تعویض نکنند، نمی توانند از خدمات بانکی و بیمه بهره مند شوند.

نیروی انتظامی با وجود کمبود بودجه و تجهیزات بخش های قابل توجهی از خدمات مهم پلیس که مردم بیشتر با آن درگیر هستند را هوشمند کرده است اما برای رسیدن به نقطه نهایی فاصله بسیاری دارد و نیاز است سایر دستگاه ها و همچنین مجلس شورای اسلامی با حمایت و تامین اعتبار به یاری نیروی انتظامی بشتابد تا ضمن اینکه شاهد پلیس هوشمند و به روز باشیم، مردم نیز کمتر برای دریافت خدمات هر چند کوچک وقت خود را در صف های طولانی صرف کرده و پلیس نیز انرژی و توان خود را وقف اقدامات اساسی کند.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: