من تاکنون در هیچ کتابی با "منطق طب ایرانی" برخورد نداشته ام نخستین پرسش آنست که "منطق طب ایرانی" چیست؟ در کدام کتاب این منطق نوشته شده؟
شفاآنلاین:پروفسور بهروز برومند،پدر نفرولوژی نوین ایران،با ارسال مقاله ای اختصاصی برای شفاآنلاین،نسبت به جزوه منتشرشده ازسوی وزارت بهداشت درباره راهکارهای طب ایرانی در پیشگیری و درمان بیماری کووید 19 -کرونا -واکنش نشان داد.
به گزارش
شفاآنلاین دراین مقاله آمده است :جزوه "توصیه ها پیشگیرانه و درمان های کمکی طب ایرانی در کووید-19 (ویژه پزشکان) را که از سوی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در 28برگ به ا مضای دکتر نفیسه حسینی یکتا ،سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تلاش و مشارکت جمعی از متخصصین طب ایرانی و کارشناسان دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت،درما ن و آموزش پزشکی به منظور ارائه راهکارهای طب ایرانی در پیشگیری و درمان بیماری کووید-19تدوین گردیده.ویرایش نهم آبان 1399. در مقدمه در برگ 3 بانو دکتر نفیسه یکتا آورده "...براساس منطق طب ایرانی پایه ریزی..." من تاکنون در هیچ کتابی با "منطق طب ایرانی" برخورد نداشته ام نخستین پرسش آنست که "منطق طب ایرانی" چیست؟ در کدام کتاب این منطق نوشته شده؟در گوگل چندین بار از آن یاد شده بدون آنکه تعریفی آورده شود که بتوان با آن این منطق را شناخت. در برگ چهار دربخش سبک زندگی ازمصرف سبزیجات بخار پز!وانار شیرین یا ملس!یاد شده أست و برای چهارده گونه خوردنی مانند انار ملس و سبزیجات بخارپز سه رفرانس 6 و 7 و 8 را داده اند که در هیچکدام از انار شیرین و ملس و سبزی بخارپز یاد نشده امیدوارم نویسنده بداند که همه آنچه پیشنهاد نموده برای بیمار نارسائی کلیه زیانبار بوده و میتواند با افزایش زیاد پتاسیم خون کشنده باشد و مرگ و میر را زیادتر بنماید تاثیر آن هم برای پیش گیری از کرونا بررسی نشده !.آیا به چند بیمار Covid-19انار ملس داده و به چند بیمارانارملس را نداده اندتا بتوان گفت از کرونا پیشگیری مینماید یا بیمار19 COVID-را از مرگ میرهاند؟. رفرانس های داده شده را بخوانید تا بدانید چه اندازه سخنان نویسنده پایه علمی دارد؟ در فرآورده های طبیعی از تخم گشنیز یاد شده و رفرانس 15 را داده اند که دررفرانس شماره 19یادی از تخم گشنیز به ویژه درباره Covid-19نشده است. درخط 17 برگ 4 زیر فرآورده های طبیعی برای پیشگیری از کرونا نوشته شده که از مصرف روزانه یک تا دولیوان از یکی از موارد زیر شربت لیمو یا نارنج شربت جلاب وووو یاد شده چند رفرانس داده شده که یکی از رفرانس ها رفرانس شماره 19 را برای نمونه بررسی نموده ومینویسم.تا دیده شود نویسندگان با گستاخی حتی دررفرانس نام مجله را که در آن چاپ شده نداده اند و تازه در باره اثربخشیAntimicrobial effect میباشد!! گویا نویسنده آگاهی ندارد که Covid-19 از گروه ویروس ها میباشد نه باکتری ها!!.
19-Fathi H.,Paknejad S.,Ahanjan M.Evaluating antimicrobial effects of different orage blossom extract (citrus aurantium L) on microbia species in vitro,2017همانگونه که دیده میشود روشن نیست این نوشته در کجا چاپ شده و درسال 2017 که کرونا نبوده و کرونا ویروس است نه باکتری تازه این بررسی اگر هم شده در آزمایشگاه In Vitroبوده نه روی موجود زنده In vivoکه نشاندهنده روش نادرست نویسندگان میباشد که میخواهند بزور دکانی برای طب ایرانی باز کنند. من داستان را پیگیری نموده و دریافتم در دانشکده پزشکی مازندران این گزارش تهییه شده که به هیچ روی نمیتوان آن را برای پیشگیری از Covid19سودمند دانست.این کاستی در باره همه روش هائی که برپایه آن طب سنتی برای پیشگیری از COVID-19پیشنهاد نموده اند دیده میشود.برای نمونه در برگ 15بخش پس ازبیماری، درسطر 9 زیرعنوان ضعف و بیحالی آورده اند مصرف شربت جلاب ...رفرانس 90. در حالی که رفرانس 90درباره ضعف بی حالی و شربت جلاب نمیباشد بلکه درباره Effect of Warm foothbsath پیش از خواب برای کسانی میباشد که خوب نمیخوابند . البته این مقاله نیز درسال 2013در مجله پرستاری چاپ شده که آن زمان هنوز نامی از کرونا نبوده واکنون وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی میخواهد پزشکان از روش پیشنهادی پرستاران بهره بگیرند که نشان میدهد با پزشکانی سروکار دارند که بجای آخرین پژوهش های دانشمندان پزشک باید از دستورات پرستاران هفت سال پیش پیروی کنند. اگر بخواهم تمام آنچه در این کتابچه که مایه آبروریزی است یاد کنم باید چندین روزگذارده و کتابی بنویسم.از اینرو بایسته است برای آنکه بیش از این جایگاه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی سقوط نکند دستور داده شود این جزوه هرچه زودتر جمع آوری شود. درپایان شایسته است معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی روشن نمایند شربت جلاب چیست؟ و هر شیشه آن چه بهائی دارد؟ آیا ارزان است یا گران ؟ سود آن به جیب چه کسی میرود که در سراسر مقاله از شربت جلاب برای هر درد بی درمان یاد شده.من در گوگل جستجو نمودم ودریافتم که شربت جلاب ،با گلاب و زعفران و عسل درست میشود.میتوان گمان نمود چون زعفران و عسل دارد پس باید سود خوبی از فروش آن بدست آید بویژه که نام آن هم بجای گلاب جلاب گذارده تا ارتباط آن با اعراب هم روشن گردد که نه تنها داروی طب ایرانی است اندکی نیز نشانه از اعراب هم دارد.
دکتر بهروز برومند 27 آبانماه سال 1399خورشیدی
مولانا فرمود :
آن یکی پرسید اشتر را که هی
از کجا میآیی ای اقبال پی
گفت از حمام گرم کوی تو
گفت خود پیداست در زانوی تو
زانوی شما مدتهاست عیان شده بروید و این دام بر مرغی دگر نهید که اعتبار پزشکی ایران از آنانی است که دود چراغ خوردند و دلسوز مریض بودند و چون عنقا بلند آشیان .
و بدانید که پیش از شما بودند کسانی که پای در کفش دیگران کردند و جواب شنیدند :
تو را با نبرد دلیران چه کار
تو برزگری بیلت آید به کار
مثل همیشه در وادی تخصصی خودتان یعنی طب آنهم در قله های حرکت علمی آن یعنی رشته داخلی و فوق تخصص نفرولوژی صف شکن بودید. رشته ای که بالاترین میزان دیتا در رابطه با آب و الکترولیت، اسید و باز، متابولیسم کلسیم و فسفر، فشارخون، پالایش سموم، نارسایی کلیه، دیالیز و پیوند را در جهان تولید کرده است. در ضمن مثل همیشه در اوج قله های صداقت و راستگویی و اخلاق و امانت، درس تحقیق علمی و نوشتن مقاله و کد دادن به رفرانسها را با دانشجویان مطرح فرمودید. با سعه صدر و تسلط علمی و سابقه علمی و سیاسی و ایران دوستی که در حضرتعالی زبان زد عام و خاص است راه تحقیق علمی و مستدل امروزی جهان را نیز بر آنان نبسته اید. همانطور که از مجموعه فرمایشات استاد بصورت غیر مستقیم ملحوظ میگردد. اگر واقعا طب گیاهی یا سنتی حرفی برای گفتن و ادعایی برای مطرح کردن دارد، آنرا نه با روش شانتاژ و لمپنیسم و کذب و دروغ و تبلیغات و رانت ، بلکه با اثبات علمی آکادمیک با روشهای شناخته شده تحقیقات و با چاپ در ژورنالهای پزشکی مطرح در ایران و جهان از آن باید از آن دفاع شود. متاسفانه بنظر میرسد در همان آغاز حرکت خانمها و آقایان، با وام گیری از واژگانهای مقدس ملت ما چون ایران و اسلام صداقتی در کار آنان نباشد. چرا که مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. ایرج نجفی نفرولوژیست و شاگرد کوچک استاد
و بلافاصله بیمارستان ها ست که ساخته می شود و این بیمارستان های صحرایی وجدید ساخته شده وپزشکان وپرستاران دوره دیده طب جدید کرور کرور به شهر وهان فرستاده می شوند .
این روزها اگر اخبار ستاد کرونا را دنبال کنید گلایه این است که چرا مردم هفته اول پس از ابتلا به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند که درمان های اولیه برایشان انجام شود تا کار به وخامت نکشد و متاسفانه این عدم مراجعه گاها به مرگ هموطنان ختم می شود و البته یک سری هم بدون هیچ درمانی خوشبختانه حال شان خوب می شود .
اگر طب ایرانی می توانست این قدر پاسخگو باشد در این مدت این همه جان های عزیز در سراسر دنیا از بین نمی رفت. و ما می توانستیم با گلاب و بقیه محصولات عطاری ها هم همه را درمان کنیم و همه این محصولات را برای درمان بقیه جهان صادر کنیم و منتظر ساخت واکسن در داخل و یا خرید واکسن از خارج نمانیم .
مشاهده به بی راهه رفتن طب و آسیبی که در لوای اسامی زیبای ظاهری به بیماران وارد میشود، بسیار دردناک است. و متاسفانه کم نبوده اند بیمارانی که با مصرف داروهای گیاهی ناشناخته دچار آسیب کلیوی و دیالیز زودرس و سایر آسیبهای جسمی شوند.
در حالیکه طب سنتی در زمان خود اصولا باکتری و ویروس و بیماری کلیوی و نارسایی تنفسی و غیره را نمیشناخته است و نمیتواند ادعایی برای درمان بیماریهای شناخته شده امروزی و بخصوص بیماری نوظهور کورونا داشته باشد، برخی از مدعیان فعلی آن بدون تحقیق، با پیشنهاد ملغمه ای از گیاهان، سلامتی و جان بیماران را به خطر می اندازند.
گاه به بیماران یادآوری میکنم که اگر بزرگانی چون ابن سینا امروز زنده بودند، با آن میزان از هوش و نبوغ مسلما جای آنها در بهترین دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دنیا بود و مدرن ترین داروهای امروز را تجویز میکردند و نه ترکیبهای نامشخص گیاهی.
داروهای گیاهی کاربردهای مشخص خود را دارند که در علم نوین هم تعریف شده اند ولی ادعای درمان هر بیماریی با عسل و گلاب و گشنیز و کاکل ذرت و دم گیلاس و ترکیبهایی که بعضا با مشتقات تریاک مخلوط شده اند، توهین به شعور و آسیب به جسم و روان و اقتصاد بیماران است.
وظیفه وزارت بهداشت آنست که به دور از هرگونه ملاحظه جلوی آسیب به بیماران را بگیرد و در این پاندمی نفس گیر کورونا، این وظیفه بسیار پر اهمیت تر است.
باز هم از استاد برومند برای بررسی دقیق و علمی متن یاد شده تشکر میکنم و امیدوارم راه همیشگی ایشان در حمایت از بیماران ادامه یابد.
اصولا در ارایه درمان در دنیای امروز باید استدلال علمی داشت ، چه در تایید و چه در رد کردن یک درمان.
اینکه طب در زمانی که علم محدود بوده با روش گیاه درمانی یا حشره درمانی یا محصولات حیوانی ویا خاک درمانی انجام میشده ، یک روند تاریخی است که بشر طی کرده است ولی اینکه در دنیای امروز بخواهیم از همان روشها استفاده کنیم و یک نسخه برای همه بپیچیم قابل پذیرش نیست و جان بسیاری بیماران را در خطر قرار میدهد کما اینکه بارها دیده ایم این بیماران با خطر مرگ مواجهه شده اند