کد خبر: ۲۶۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 01
شفاآنلاین-یک استاد دانشگاه با اشاره به دلایل افزایش طلاق در جامعه، گفت: نمی‌توان منکر تأثیر ماهواره و فضای مجازی بر افزایش طلاق شد.

به گزارش شفا آنلاین،عطاء‌الله ابطحی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل افزایش طلاق در جامعه، اظهار داشت: به نظر می‌رسد تا  به حال به صورت سطحی به این مسئله نگاه کردیم، چراکه یک پژوهش گسترده و جامع که دهه‌های مختلف را از لحاظ بروز واقعه طلاق بسنجد، انجام نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در جامعه با افرادی روبرو هستیم که در مجموعه باورها، اخلاق، رفتار و هنجارهایشان تغییراتی به وجود آمده است، ما منکر تأثیر منفی ماهواره و فضای مجازی بر روابط خانوادگی نیستیم اما باید بسنجیم چرا تمایل به این ابزار زیاد شده، چرا زوجین به جای گفت‌وگو با یکدیگر ترجیح می‌دهند وقت خود را برای دیدن ماهواره یا حضور در فضای مجازی و انواع چت کردن‌ها بگذرانند؟

این استاد دانشگاه گفت: نکته مهم این است که فضا برای تأثیرگذاری این ابزارها مساعد شده وگرنه در دهه‌های قبل نیز عوامل مشابهی در ازدیاد طلاق وجود داشت اما به این وضعیت نرسیده بود. به نظر می‌رسد دلایل پنهانی در این مورد دخیل‌اند که اتفاقاً دلایل اصلی هستند.

مسلماً کمرنگ شدن روابط عاطفی میان زوجین بر روابط والدین و فرزندان و حتی سایر افراد خانواده تأثیر می‌گذارد، اما چرا زوجین به این نقطه می‌رسند؟ چرا از همصحبتی با یکدیگر لذت نمی‌برند؟ به نظر می‌رسد اینها عارضه‌هایی است که بر رابطه گسسته وارد شده و دلیل ثانوی برای آن است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا در گذشته طلاق قبیح شمرده می‌شد اما در حال حاضر قبح آن تا حد برگزاری جشن طلاق ریخته، تصریح کرد: افراد در طول زمان به لحاظ باورها، رفتار و هنجارها تغییر می‌کنند و البته این مسئله طبیعی است و یکی از دلایل آن بروز تغییرات در روابط اجتماعی و فناوری‌هاست اما باید ببینیم چرا نتوانستیم در عین امروزی‌بودن، باورها و ارزش‌هایمان را حفظ کنیم.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: