کد خبر: ۲۶۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 12
اکنون در کشور بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی آلاینده داریم که حتماً باید وضعیت پساب‌ها، پسماند‌ها و گاز‌های خروجی‌شان اصلاح شود، چون آب و خاک و محیط‌زیست را آلوده می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت>طی چند هفته گذشته در کلانشهر‌ها به خصوص تهران، میزان آلاینده PM۲/ ۵ (آلاینده‌های ذرات کوچک و خطرناک) به شدت بالا بوده‌است. این آلاینده اصلاً از گرد و غبار به وجود نمی‌آید، بلکه از سوختن نادرست گازوئیل و مازوت توسط کارخانجات و خودرو‌های دیزلی در کلانشهر‌ها ایجاد می‌شود. آلاینده PM۲/۵ کلانشهر‌ها در هفته‌های اخیر از ۳۵ میکروگرم به ۱۱۰ میکرو‌گرم رسید. افزایش هر یک واحد از این آلاینده، به افزایش ۸ درصدی مرگ و میر بیماران کرونایی منجر می‌شود. این یعنی آلودگی۶۰۰ درصد (حاصلضرب ۷۵ میکروگرم در ۸ درصد) به مرگ و میر ناشی از کرونا می‌تواند اضافه کند.
عليرضا سزاوار
به گزارش شفاآنلاین: اکنون در کشور بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی آلاینده داریم که حتماً باید وضعیت پساب‌ها، پسماند‌ها و گاز‌های خروجی‌شان اصلاح شود، چون آب و خاک و محیط‌زیست را آلوده می‌کنند. اکنون از این ۱۲ هزار واحد، حدود ۱۱ هزار مورد واحد‌های کوچک هستند.

بودجه آلایندگی خرج حقوق و مزایا

رئیس سازمان محیط‌زیست، روز گذشته با بیان اینکه شهرداری‌ها با عوارض آلایندگی حقوق کارکنانش را می‌دهد، گفت: «یکی از اهداف بند ن تبصره ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده همین بود که ۳۵ درصد جریمه واحد‌های آلاینده هر سال به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شد. این مبلغ ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان می‌شد و باید در این زمینه (حذف آلاینده ها) سرمایه‌گذاری می‌کردند، اما شهرداری‌ها از این هزینه، حقوق و مزایای کارکنان خود را می‌دادند. امسال هم مجلس تصویب کرده که یک سوم آن به صندوق محیط‌زیست وارد شود. البته برخی نمایندگان پیشنهاد اصلاح دادند تا این مبلغ مثل قبل به حساب شهرداری‌ها واریز شود، که برگشت این مبلغ به این معنی است که این ۱۲ هزار واحد همچنان آلاینده بماند.»

چگونه مشکل ریشه‌کن می‌شد؟

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: «ما قرار گذاشته بودیم که اگر این پول وصول شود به حسابی در بانک ملی برود و از آن کانال به واحد‌های آلاینده پول جزئی دهیم تا آلایندگی خود را از بین ببرند. اولویت ما هم واحد‌های کوچک است. چون آلایندگی بیشتری دارند و با ۶۰۰ میلیون یا نهایت یک میلیارد کل آلایندگی این واحد‌های کوچک از بین می‌رود. در این صورت ۵۰ درصد بهره از محل صندوق به بانک ملی داده می‌شد و ۵۰ درصد آن را هم مالک می‌داد و در چنین شرایطی ظرف دو الی سه سال مشکل آلاینده‌های این واحد‌ها ریشه‌کن می‌شد.»

مرگ و میر بیماران کرونایی ۶ برابر می‌شود

کلانتری با اشاره به اینکه اگر این اتفاقات نیفتد، محیط‌زیست ما در معرض تهدید خیلی جدی قرار خواهد گرفت، به ایلنا گفت: «الان هم در شرایط کرونایی دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی اعلام کردند، یک واحد افزایش PM۲/۵ در هر شرایط، ۸درصد مرگ و میر کرونا را اضافه می‌کند. در چند هفته گذشته هم در کلانشهر‌ها به خصوص تهران میزان آلاینده PM۲/ ۵ به بالا بوده است و این آلاینده اصلاً از گرد و غبار به وجود نمی‌آید، بلکه از سوختن مازاد گازوئیل و مازوت توسط نیروگاه‌ها، کارخانجات و خودرو‌های دیزلی در کلانشهر‌ها به وجود می‌آید که به متوسط بالای ۱۱۰ ماکروگرم بر متر مکعب رسیده‌بود.

در صورتی که نباید بیشتر از ۳۵ باشد. هر یک واحد ۸ درصد به افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی کمک می‌کند، یعنی در این صورت ۶۰۰ درصد به مرگ و میر ناشی از کرونا اضافه می‌شود و مرگ و میر بیماران کرونایی شش برابر می‌شود. این‌ها به دلیل خودرو‌های دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌های فرسوده، کارخانه‌ها و نیروگاه‌هایی است که مازوت و گازوئیل می‌سوزانند و باید جلوی این گرفته شود.»

خودرو‌های دیزلی فرسوده ممنوع‌الورود شوند

کلانتری برای حل این مشکل هم گفت: «باید اولویت گاز طبیعی را به نیروگاه‌هایی بدهیم که در حاشیه کلانشهر‌ها هستند؛ چراکه خیلی با نیروگاه‌هایی که در بیابان یا کنار دریا هستند، مشکلی نداریم. در شهر‌هایی مثل تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان و قزوین به هیچ‌وجه نباید نیروگاه‌های موجود در آن‌ها مازوت مصرف کنند و اصلاً نباید خودرو‌ها و کامیون‌های دیزلی و به خصوص فرسوده را به داخل این شهر‌ها راه دهیم. فقط باید خودرو‌های دیزلی وارد شهر‌ها شوند که زیر ۱۵ سال عمر دارند، به دلیل تأثیر این آلاینده‌ها روی بیماری کرونا ما این مسائل را به ستاد کرونا پیشنهاد دادیم و امیدواریم اتفاق بیفتد.»

جنجال‌های یک نماینده

کلانتری با اشاره به چرایی حذف بودجه از صندوق محیط‌زیست و تهدید‌های یک نماینده گفت: «طبق قانون بودجه امسال باید ۷۷۰ میلیارد تومان وارد صندوق محیط‌زیست شود تا به پروژه‌هایی که محیط‌زیست را آلوده می‌کنند، وام کم‌بهره داده‌شود تا آن پروژه‌ها از حالت آلایندگی خارج شوند، اما در پی درخواست یکی از نمایندگان، ایشان طرح یک فوریتی دادند که تصویب شد تا محیط‌زیست در سهیم شدن از بودجه عوارض آلایندگی دچار مشکل شود. در واقع خواسته غیرقانونی یکی از نمایندگان مجلس در سازمان محیط‌زیست عملیاتی نشد و ایشان ما را تهدید کرد که یا باید این خواسته من را انجام دهید، یا طرحی می‌دهم که این پول به شهرداری‌ها برگردد! او در حقیقت آنچه را در ذهن داشت به نمایندگان نگفت؛ چراکه این پول اگر چه الان به واحد‌های تولیدی تخصیص داده می‌شود، اما این‌ها می‌خواهند این پول را بگیرند و به شهرداری‌ها داده شود تا حقوق و مزایا (به کارکنان خود) دهند.»

در فکر تصاحب زمین‌های اطراف تالاب

رئیس سازمان محیط‌زیست در ادامه بیان کرد: «این نماینده محترم به خواسته‌اش نرسید. ایشان زمین‌های بسیار زیادی را در حوزه تالاب شادگان می‌خواست که به دوستانش واگذار کند. در صورتی که ما اصلاً قدرت واگذاری آن را نداریم و شورای عالی محیط‌زیست باید تصویب کند و اگر تصویب شود، تازه منابع طبیعی باید اقدام کند. مقاومت ما موجب شد که اکنون تهدید این آقا در مجلس عملیاتی شده و می‌خواهند بودجه امسال را اصلاح کنند؛ یعنی یک سوم پولی که از محل جرایم آلاینده به صندوق محیط‌زیست وارد می‌شد تا در عرض چند سال مشکل آلایندگی واحد‌های صنعتی از بین برود، به خاطر خواسته غیرقانونی و نامشروع یکی از نمایندگان، قرار است شکل دیگری به خود بگیرد.

البته من مطمئن هستم این اتفاق نمی‌افتد. چون ابتدا نمایندگان اطلاعاتی نداشتند و الان وقتی اطلاعات به آن‌ها داده شده متوجه خواهند شد و شایسته نیست که مجلس انقلابی اولین کارش تحقق خواسته نامشروع یک نماینده باشد.»
برچسب ها: آلایندگی ، کرونا ، گازوئیل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: