کد خبر: ۲۶۷۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 11
مجلسیان به دنبال قانون کردن تعطیلی‌ها با طرح دو فوریتی
بسیاری از کارشناسان، مدیران مراکز درمانی خواستار تعطیلی دو هفته‌ای تا یک ماهه پایتخت و برخی کلانشهرهای دیگر شده‌اند.
          

شفاآنلاین>سلامت>یاسر مختاری در روزها و هفته‌های اخیر بیماری کرونا قربانیان روزانه‌اش را به بالای 400 نفر رسانده و روزانه بیش از 10 هزار نفر از مبتلایان جدید شناسایی می‌شوند. 

به گزارش شفاآنلاین:  این در حالیست که هر دو هفته یکبار ستاد ملی کرونا مقررات و محدودیت‌های جدیدی اعلام می‌کند. علی رغم این محدودیت‌‌ها؛ بسیاری از کارشناسان، مدیران مراکز درمانی، وزارت بهداشت، ستاد عملیات مقابله با کرونا تهران بزرگ، سازمان نظام پزشکی، مجمع نمایندگان استان تهران، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نمایندگان شورای شهر تهران خواستار تعطیلی دو هفته‌ای تا یک ماهه پایتخت و برخی کلانشهرهای دیگر شده‌اند.
اولین پیشنهاد تعطیلی تهران
موضوع تعطیلی تهران با پیشنهاد محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران جرقه خورد، اگر چه این پیشنهاد مورد توجه ستاد ملی کرونا قرار نگرفت اما در روزهای بعد علاوه بر همکاران وی در پارلمان محلی پایتخت، همراهی اعضای مجمع نمایندگان استان تهران را نیز به دنبال داشت و همزمان برخی مدیران بیمارستان‌ها نیز با این نظر همراه شدند، پیش از آن، علیرضا فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا با اشاره به عدم کفایت محدودیت‌های وضع شده برای استان تهران به صورت ضمنی موافق تعطیل شدن استان تهران شده بود. 
با سخنان ایرج حریرچی مبنی بر اینکه «پیشنهاد دوهفته‌ای تعطیلی تهران روی میز است و قرار است در این رابطه تصمیم‌گیری شود»، این امر مشتبه شد که وزارت بهداشت نیز موافق تعطیلی تهران و برخی کلانشهرها است. در این زمان بود که نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی تهران را به رئیس مجلس اعلام وصول کردند.
چه کسی رشته‌های تعطیلی را پنبه کرد
در حالیکه بسیاری در انتظار تصویب تعطیلی تهران در ستاد ملی کرونا و اعلام آن از سوی استاندار تهران بودند، انوشیروان محسنی بندپی آب پاکی را روی دست همه ریخت و تعطیلی تهران را منتفی دانست. این اعلام موضع موجب شد تا بسیاری ستاد ملی کرونا را در سیبل انتقادات خود قرار داده و برخی نیز شخص رئیس‌جمهور را مخالف تعطیلی تهران بدانند. اما بلافاصله علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا خبر مخالفت رئیس‌جمهور را نادرست دانست و گفت: «اصلا موضوع تعطیلی تهران در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا مطرح نشده است تا کسی با آن مخالفت کند.»
رئیسی روز شنبه 17 آبان‌ماه در یک گفت‌وگوی زنده با اشاره به تصمیمات ستاد ملی کرونا و تصویب اقدامات جدید در این رابطه، در مورد تعطیلی تهران اظهار کرد: «ستاد ملی کرونا اختیارات کامل داشته و گاه فراقانونی تصمیم می‌گیرد و رهبر معظم انقلاب نیز بر جایگاه این ستاد تاکید دارند. هر تصمیم و پیشنهادی که از هر بخشی به ستاد بیاید، باید مراحل خود را طی کند و فقط نظر شهردار یا وزارت بهداشت در آن دخیل نیست. رئیس جمهور با تعطیلی پایتخت مخالفتی نکرده است. اگر موضوعی مطرح شود قبل از تصویب باید در کمیته‌ها مطرح شود. اگر در کمیته‌ها این پیشنهاد مصوب شود به ستاد ملی آمده و در آنجا در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا اصلاً موضوع تعطیلی تهران مطرح نشد تا کسی آن را رد کند.»
در همین حال یک روز پس از آن مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا با انتقاد شدید از استاندار تهران، گفت:« با توجه به افزایش آمار کرونا در تهران، رئیس‌جمهور دستور تعطیلی این شهر را صادر کرده اما استانداری با آن موافقت نمی‌کند. عدم تعطیلی تهران فاجعه است. آیا می‌خواهند وضعیت از این بدتر شود؟ وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس آن رئیس‌جمهور و عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است، دستور می‌دهد که تعطیل کنند اما استانداری موافقت نمی‌کند، خیلی جای سئوال دارد و واقعا نمی دانم علت آن چیست. بنده واقعاً از این تصمیم استانداری تعجب می‌کنم.»وی بیان کرد: «همه ارگان‌ها زیر نظر ریاست جمهوری است خود رئیس‌جمهور هم رئیس ستاد مقابله با کرونا است وقتی ستاد کرونا می‌گوید شهر باید تعطیل شود، دیگر چه کسی می‌تواند مخالفت کند؟ من واقعا جوابی برای این مخالف ندارم. عدم تعطیلی کار اشتباهی است و باید تعطیل کنند.»
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: «همیشه کشورهایی که در خصوص کرونا گوش به حرف مسئولان بهداشت خود نداده‌اند، دچار عارضه شده‌اند. نمونه بزرگ آن آمریکا است.»
محرز با تاکید بر این نکته که مردم باید خودشان رعایت کنند و از خانه بیرون  نیایند و در تجمعات عزا و عروسی و تجمعات شرکت نکنند، تصریح کرد: «وقتی کسی برای جان مردم اهمیت قائل نمی‌شود، مردم باید خودشان رعایت کنند. تنها راه این است که مردم خودشان رعایت کنند و فقط برای خرید ضروری از خانه خارج شوند.»
خبر موافقت رئیس‌جمهور با تعطیلی تهران همچون خبر مخالفت وی بلافاصله توسط سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تکذیب شد. علی‌رضا رئیسی با بیان اینکه خبر دستور رئیس جمهور برای تعطیلی تهران کذب است، گفت: «موضوعی مبنی بر دستور تعطیلی دو هفته‌ای تهران مطرح شده که این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد و در ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور، اگر اعضا پیشنهادی داشته باشند، از طرف کمیته‌ها مطرح و بعد درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.»
وی بیان کرد: «اگر تصمیم‌گیری در ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شود، به طور قطع لازم الاجراست و هیچکس نمی‌تواند آن را اجرا نکند.»
رئیسی گفت: «شنبه گذشته دو پیشنهاد در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد که یک مورد در زمینه ایجاد محدودیت در تهران و شهر‌های پرجمعیت از ۲۰ آبان‌ماه از ساعت ۱۸ بود که تصویب شد. پیشنهاد دوم منع رفت و آمد‌های درون‌شهری با خودرو‌های شخصی بود که مباحث مختلفی در این زمینه نیز مطرح شد، اما نیازمند بررسی بیشتر است.»
در همین حال که محرز، استاندار تهران را مقصر عدم تعطیلی تهران جلوه داد، عبدالحسین روح‌الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دبیر مجمع نمایندگان استان تهران استاندار تهران را تبرئه و مخالفت ستاد ملی کرونا را دلیل این تصمیم دانست.
روح‌الامینی در این رابطه اظهار کرد: «یک کمیته سه نفره برای ارزیابی و حل مشکل سلامت و درمان در مجمع نمایندگان استان تهران تشکیل شده است. تا به حال در این کمیته با آقایان زالی، هاشمی، حناچی، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و استاندار تهران جلساتی برگزار شده است.» وی ادامه داد: «اولویت اول ما در این کمیته مسئله کرونا است و دوماهی هست که همگی مسئولانی که بدان اشاره کردم به لزوم اجرای قرنطینه دوهفته تهران اذعان داشته‌اند.»
عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: «با وجود تاکید استاندار تهران ستاد ملی کرونا با تعطیلی دو هفته‌ای تهران مخالفت کرده است. 
قرنطینه و تعطیلی دوهفته‌ای تهران با یکدیگر هم پوشانی دارند و اجرای تک تک آن‌ها لازم است اما کافی نیست، به طور جدی پیگیر تعطیلی تهران برای استراحت کادر درمان هستیم و پاسخ کافی درباره علت مخالفت با این طرح به نمایندگان داده نشده است.»
موافقت وزارت بهداشت با تعطیلی تهران و نامه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی
همزمان با این گفته‌های روح‌الامینی، خبر دیگری مبنی بر موافقت تعطیلی تهران به نقل از سیما‌سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت منتشر شد که حاکی از موافقت وزارت بهداشت با تعطیلی تهران و همچنین نامه 65 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کشور به وزیر بهداشت در رابطه با تعطیلی تهران و برخی دیگر از کلانشهرها بود. لاری در این رابطه اظهار کرد: «در حال حاضر تصمیمی در زمینه تعطیلی دو هفته‌ای تهران از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته نشده است. البته در نشست اخیر روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با وزیر بهداشت، که به صورت غیرحضوری برگزار شد، موضوع تعطیلی دو هفته‌ای از طرف روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شده است. باید توجه کرد که به جز تهران، بسیاری از بیمارستان‌ها در شهرهای بزرگ کشور نیازمند بازیابی توان خود هستند. کادر بهداشت و درمان پس از گذشت بیش از هشت ماه از مقابله با کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی و ابتلای بسیاری از نیروها به ویروس کرونا و حتی شهادت نیروهای ارزشمند نظام سلامت، دچار خستگی شده‌اند.» لاری ادامه داد: «این خستگی بیش از حد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در کیفیت ارائه خدمات شود. هرچند نیروهای بهداشت و درمان در مراکز درمانی همه تلاش خود را برای بیماران انجام می‌دهند، اما افزایش بروز موارد بستری و فوت به علت کرونا باعث خستگی و بروز آسیب‌ به نیروهای نظام سلامت شده است.»
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: «بسیاری از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این تقاضا را دارند که تعطیلی دو هفته‌ای برای بازیابی توان نظام سلامت اجرایی شود. به هر حال این درخواست به وزیر بهداشت جهت طرح در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده و در این زمینه باید ستاد ملی تصمیم گیری کند.»
پیگیری تعطیلی تهران با طرح دوفریتی در مجلس
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز همچون همکارش در مجلس یکی از کسانی است که این روزها پیگیر تعطیلی تهران بود. شهریاری با بیان اینکه باید تهران و کلانشهرها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود، گفت: «برای بعد از آن هم برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد در غیر این صورت ما هفته آینده طرح دو فوریتی را برای الزام دولت به این کار ارائه خواهیم کرد.»
وی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا اظهار کرد: «لازم است تهران و کلانشهرها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود، این پیشنهادی است که ما به ستاد ملی مقابله با کرونا داده‌ایم البته که باید در این زمان هم برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا شرایط بعد از تعطیلی دو هفته‌ای مدیریت شود.»
وی ادامه داد: «همچنین باید از بسیج و سپاه کمک گرفت، همان طور که در بسیاری از بحران‌های کشور حتی مسائل بهداشتی از بسیج استفاده شد. اکنون بسیج جامعه پزشکی و کشور آماده است اگر اراده کنند آنها پای کار می‌آیند تا با بیماریابی و شناسایی بیماران و اقدامات پیشگیرانه بتوان آمار مبتلایان و فوتی‌ها را کاهش داد. اکنون با وضعیت فعلی جای نگرانی بسیار جدی وجود دارد.»
وی با اشاره به شروع محدودیت‌ها به مدت یک ماه و تعطیلی برخی از مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر گفت: «تعطیلی مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر شبیه شوخی است که با این محدودیت‌ها هیچ تغییری در کلانشهرها به خصوص تهران مشاهده نمی‌شود. نمی‌توان امیدوار بود با این شیوه شاهد کاهش مرگ و میر بود. امیدواریم ستاد دولتی مبارزه با کرونا قدری به خود آید و تصمیمات قاطعانه‌ای بگیرد از جمله آنکه تهران و کلانشهرها به مدت دو هفته تعطیل شوند ما این پیشنهاد را به وزیر بهداشت هم داده‌ایم.»
شهریاری اضافه کرد: «ستاد مبارزه با کرونا ستاد دولتی و نه ستاد ملی است، چون ستاد ملی باید به نمایندگی از مردم و نه براساس خواست دولت عمل کند. مردم به ما نمایندگان مراجعه می‌کنند و دغدغه‌هایشان را بیان می‌کنند. اگر قرار باشد شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند ما هفته آینده طرح دو فوریتی را ارائه خواهیم داد تا دولت را موظف به انجام اقداماتی کنیم که از جمله آن تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها است.»
وی یادآور شد: «علاوه بر تعطیلی دو هفته‌ای باید برنامه‌ریزی برای انجام کارهای اساسی صورت گیرد تا بتوان شرایط را کنترل کرد و به سایر ارگان‌ها منابع مالی داده شده و استخدام‌های کادر درمان از بروکراسی اداری بیرون رود چون شرایط بسیار نگران‌کننده است.»
نامه به رئیس‌جمهور
شهریاری روز گذشته نیز در نامه‌ای به رئیس جمهور، درخواست کرد تا با توجه به ضرورت ایجاد یک فرصت کنترلی برای بار مراجعات بیمارستانی و پیشگیری از خستگی مفرط کادر بهداشت و درمان، تهران و کلانشهر‌ها را به مدت ۱۵ الی ۳۰ روز به صورت کامل تعطیل کند. وی در این نامه نوشت: «شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ به گونه‌ای در فرایند‌های اجتماعی - اقتصادی و سلامتی مردم اختلال ایجاد کرده است که هر روز شاهد از دست دادن جمع کثیری از هموطنان عزیزمان در اقصی نقاط کشور می‌باشیم و همچنین بر اساس اطلاعات واصله از مراجع موثق میزان بروز و شیوع بیماری در کشور نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه می‌باشد که اگر امروز برای آن چاره‌جویی ننمانیم فردا خیلی دیر است که متاسفانه امروزم دیر شده است.»
وی اظهار کرد: «اقدامات صورت گرفته در حال انجام به دلیل گسستگی از هم نتوانسته است اثرات لازم بازدارندگی را در جامع ایجاد نماید لذا با توجه به تجربیات کشور‌های موفق در محدودسازی شدید و تعطیلی کامل شهر‌ها به نحوی که حتی تردد خانواده‌ها را با محدودیت مواجه نموده‌اند به عنوان یک اقدام عاجل در زمان کوتاه بین ۱۵ الی ۳۰ روز در تهران و کلان شهر‌های کشور ضروری به نظر می‌رسد تا در طی این زمان از طریق تدوین برنامه عملیاتی-اجرایی اثر بخش نسبت به ترسیم خط مشی نگه‌دارنده در دوره کوتاه مدت و میان مدت اقدام عاجل صورت پذیرد. از این جهت تقاضا دارم با توجه به ضرورت ایجاد یک فرصت کنترلی برای بار مراجعات بیمارستانی و پیشگیری از خستگی مفرط کادر بهداشت و درمان دستورات لازم برای اجرایی نمودن آن صادر فرمائید.»
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: «پیشنهاد می‌شود در طی این ایام سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهاد‌های حمایتی و کلیه سازمان‌های مردم نهاد با رویکرد خیر جمعی نسبت به اقدامات حمایتی برای تامین معیشت گروه‌های آسیب پذیری که معیشت آنان از طریق درآمد روزانه می‌باشد اهتمام جدی و عملی را به عنوان ضرورت اجتناب ناپذیر در این مقطع حساس اجرایی نمایند.»
مشی رهبری محوریت وزارت بهداشت
سوم آبان‌ماه بود که ستاد ملی مقابله با کرونا جلسه خود را در حضور رهبرمعظم انقلاب برگزار کرد. در این جلسه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جنبه‌های سلامت‌محور، امنیتی و اقتصادی تصمیم‌گیری‌ها درباره این بیماری، و احتمال تعارض این جنبه ها با یکدیگر، تاکید کردند: «از آنجا که جنبه‌های امنیتی و اقتصادی نیز نشات گرفته از همین بیماری است، بنابراین اصل و اولویت در تصمیم‌گیری‌ها، سلامت مردم است.» ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر محوریت وزارت بهداشت تصریح کردند: «هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه‌ی دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند.»
حال با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب، وزارت بهداشت را محوریت محدودیت‌ها اعلام کرده‌اند و آن را مرجع اتخاذ هر تصمیمی در مقابله با کرونا اعلام کرده‌اند این پرسش به میان می‌آید که چگونه است، مرجع سلامت مردم که وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران بیمارستان‌های که به ترتیب فرماندهان ستادی و میدانی مقابله با ویروس کرونا هستند و در این نبرد به فرموده رهبری باید محوریت تصمیمات و محدودیت‌ها با آنها باشند، با نظر آنها مخالفت می‌شود؟ به راستی چه کسی یا چه کسانی ساز مخالف با وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، مدیران بیمارستان‌ها، کارشناسان و متخصصان مبارزه با بیماری، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر را کوک کرده و با مخالفت در تعطیلی تهران در حال آکوردگیری هستند. این صدا نه تنها خستگی را از جان کادر درمان بیرون نمی‌کند بلکه چون سمفونی گوشخراشی است که علاوه بر تن خسته، روح آنها را نیز خراش می‌دهد.

برچسب ها: مجلسیان ، تعطیلی ، قانون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: