کد خبر: ۲۶۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 01
شفاآنلاین-یک متخصص داخلی گفت: پوشیدن لباس‌های رنگ روشن، قدم زدن در سایه و پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات گرم، استفاده از کلاه و نوشیدن آب و مایعات از جمله راهکارهای جلوگیری از گرمازدگی است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر احمد رضا همت اظهار کرد: گرمازدگی در فصول‌ گرم سال، مکان‌های گرم و در محیط طبیعی که دمای آن بالاتر از حد نرمال باشد اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه تهوع، بی حالی، سرگیجه، استفراغ، سردرد، گرفتگی عضلات و در نهایت اختلال در هوشیاری از علائم گرمازدگی است، افزود: در گرمازدگی دمای بدن از حد نرمال بالاتر می‌رود در نتیجه آب و املاح بدن مانند نمک به علت تعرق شدید از بین می‌رود.

این متخصص داخلی با بیان اینکه خستگی، ضعف، اسهال و پوست رنگ پریده از علائم گرمازدگی است، اضافه کرد: در صورت عدم درمان گرمازدگی عملکرد قلب دچار اختلال می‌شود و فرد با افت فشار خون اختلال هوشیاری و خطر مرگ نیز مواجه است.

همت ادامه داد: فرد گرمازده را باید از محیط گرم به یک محیط خنک‌تر انتقال داد و در صورت هوشیاری برای جبران کمبود آب بدن به او مایعات نوشاند و اگر هوشیار نیست باید سریعا به مراکز درمانی انتقال داده شود.

وی با تاکید بر اینکه کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض گرمازدگی هستند، خاطرنشان کرد: معمولا گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در شرایط زمینه ساز گرمازدگی قرار می‌گیرد مانند مواقعی که در ساعات اوج گرما از منزل خارج می‌شود و یا مایعات کمتری می‌نوشد.

این متخصص داخلی با تاکید براینکه کودکان و افراد مسن در فصل گرما باید بیشتر مراقب گرمازدگی باشند، ادامه داد: پوشیدن لباس‌های رنگ روشن، قدم زدن در سایه و پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات گرم، استفاده از کلاه و نوشیدن آب و مایعات از جمله راهکارهایی است که از گرمازدگی کودکان و افراد مسن جلوگیری می‌کند.

همت با بیان اینکه ورزشکاران بعد از هر 10 دقیقه نرمش و ورزش باید آب و مایعات بنوشند، افزود: ورزشکاران در صورتی که می‌خواهند ورزش سنگین انجام دهند کمی نمک به آب خود اضافه کنند که دچار گرمازدگی نشوند چرا که در گرمازدگی آب و نمک بدن دفع می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: