کد خبر: ۲۶۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 30
ناتوانی در تامین انسولین به هر دلیلی شرم‌‌آور است.به جای فرافکنی راهکار فوری ارائه دهید

 شفاآنلاین>سلامت>بیماری دیابت در ایران به سرعت در حال رشد است و پیش بینی میشود تا سال 1419 بیش از 9 میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند بود.

بیش از پنج میلیون نفر از مردم کشور ما به بیماری دیابت مبتلا هستند که از این تعداد بیش از ۶۰۰ هزار نفر نیازمند تزریق روزانه انسولین و بیش از آن، اندازه‌گیری قند خون با نوارهای تست قند در منزل برای تنظیم میزان انسولین و پیشگیری از افت قندهای مکرر و مرگبار هستند.

 به گزارش شفاآنلاین:کمبود نوار اندازه‌گیری قند و انسولین، بیماران را در بلندمدت با عوارضی چون قطع عضو، سکته قلبی و مغزی و آسیب به کلیه‌ها مواجه خواهد كرد.

این در حالیست که داروی مورد نیاز برای این بیماران به گفته مسئولین به دلیل تحریمها از دسترس خاج شده است.

انسولین، دارویی که برای این بیماری مانند اکسیژن می ماند و یک دیابتی بدون تزریق اکسیژن ممکن است عوارض بیشماری را تجربه کند.

عوارضی نظیر کمای دیابتی که بسیاری از متخصصین نسبت به آن هشدار میدهند. هرچند خود دیابت با تزریق به موقع دارو عوارض بیشماری دارد و یک بیمار نباید دیگر نگران کمبود دارو باشد و این خود میتواند استرس مضاعف به او وارد کند و عوارض بیماری را تشدید کند.

در این میان اگر پای بیماری دیگری نظیر بیماری قلبی هم در میان باشد اوضاع از آن هم که هست بدتر شده و حالا در میان بحران کرونا که دیگر لازم نیست بگوییم چقدر این بحران شدیدتر شده است.

زنان بارداری که دچار دیابت بارداری شده اند هم که مشخص است چه شرایطی را سپری میکنند.


پیشتر خبر راه اندازی اولین خط تولید انسولین قلمی در کشور را منتشر شده بود،این محصول پس از تایید سازمان غذا و دارو قرار بود به شکل قلم آماده تزریق، در کشور تولید شود که علاوه بر تامین نیازهای داخلی این محصول مهم، پرمصرف و استراتژیک، ایران را به عنوان یکی از تولید کنندگان انسولین قلمی در منطقه معرفی کند. خبری که امروز مشخص شد در حد شعار بوده و مانند خیلی دیگر از مسائل فقط در حد انتشار خبر بوده.

کنترل بازار دارو دست کیست؟

اسدالله رجب ، رییس هیات مدیره انجمن دیابت ایران از ارسال نامه ی 300 سازمان مردم نهاد حدود یک و نیم سال قبل به رئیس جمهور درباره کمبود انسولین خبر داد . مشکلی که با گذشت زمان نه تنها تدبیری برای رفع آن اندیشیده نشد بلکه این کمبود به مرحله بحران رسید و اکنون بسیاری از مردم نتوانسته اند انسولین مصرفی خود را تهیه کنند.

برخی از مردم مدعی هستند که انسولین با دفترچه های بیمه نیروهای مسلح قابل دسترسی است و این هم از شاهکار مسئولین است که مگر فرقی بین مردم کشور ما وجود دارد که بین بیمه شدگان نیروهای مسلح و عادی این تبعیض آشکار قائل میشود؟

رییس سازمان غذا و دارو میگوید کمبود مقطعی ‎انسولین قلمی به دلیل تحریم‌های بانکی است. در آینده نزدیک این دارو براساس کد ملی بیماران توزیع خواهد شد.لازم به تذکر به این مقام مسئول است که قبلا هم بیماران پرونده داشته و براساس پرونده‌ انسولین دریافت میکردند و معلوم نیست این گفته به چه معناست و قرار است چه اتفاقی در روال توزیع آن بیفتد . هرچه باشد بهتر است به جای فرافکنی راهکار فوری برای جبران این کمبود اندیشیده شود.

اما انتشار نامه ای در فضای مجازی هم نشان میدهد این بحران به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز از سوی بانک مرکزی است و نه تحریم ها!


جالب اینجاست که مسئولین میگویند تعداد بیماران دیابتی رقم بالایی نیست ولی همین موضوع هم از اهمیت موضوع نمیکاهد. به هر حال ناتوانی در تامین این دارو به هر دلیلی شرم‌‌آور است .

به هر حال اگر مصرف زیاد مردم باعث کمبودها شده یا عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی یا تحرمها این ناتوانی کنترل بازار از سوی مسئولین سازمانهای مرتبط را میرساند که یاد گرفته اند همه چیز را گردن تحریم ها بیندازند.


سلامت نیوز



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: