کد خبر: ۲۶۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
آلرژی چشم چیست؟ آیا می دانید چه علائمی دارد؟ آیا آلرژی چشم هایتان را قرمز و پف کرده می کند؟ در این مقاله به بررسی آلرژی چشم و روش درمان آن می‌پردازیم.

شفاآنلاین>سلامت>آلرژی چشم که با نام آلرژی یا حساسیت ملتحمه (allergic conjunctivitis) هم شناخته می‌شود، یک نوع واکنش ایمنی مضر است که در نتیجه‌ی تماس چشم با مواد محرک ایجاد می‌شود. این مواد محرک تحت عنوان مواد آلرژن یا حساسیت‌زا شناخته می‌شوند و گرد و غبار، دود و گرده گیاهان مثال‌هایی از این مواد هستند.

به گزارش شفاآنلاین:دستگاه ایمنی بدن به صورت طبیعی از بدن در برابر مهاجمین خطرناکی همچون ویروس‌ها و باکتری‌ها محافظت می‌کند تا خطر بیماری را از انسان دور کند‌. در این میان دستگاه ایمنی بدن به اشتباه آلرژن‌ها را به عنوان مهاجمین خطرناک شناسایی کرده و مواد شیمیایی خاصی برای مبارزه با آن‌ها تولید می‌کند. این مواد حساسیت‌ زا  حتی ممکن است بی خطر باشند ولی بدن در برابر آن‌ها یک واکنش دفاعی از خود نشان می‌دهد.

این واکنش منجر به ایجاد  علائم در فرد می‌شود که خارش، قرمزی وریزش اشک  چشم از آن جمله هستند. در برخی موارد، آلرژی‌های چشمی با بیماری‌هایی همچون اگزما و آسم مرتبط است.

داروهای بدون نسخه به بهبود علائم آلرژی چشمی کمک می‌کنند، ولی در مواردی که حساسیت بسیار شدید باشد باید اقدامات درمانی مناسب توسط پزشک انجام شود.

علائم آلرژی چشم چه می تواند باشد؟

کسانی که دارای آلرژی چشمی هستند قرمزی در سفید چشم یا پلک درونی دارند. سایر نشانه های هشدار دهنده: خارش، پاره شدن، تاری دید، احساس سوزش، پلک های متورم و حساسیت به نور می باشد. آلرژی های چشم می تواند به تنهایی و یا با آلرژی بینی و پوست مانند اگزما اتفاق  افتد. تنها راه کسب اطمینان از داشتن آلرژی مشورت با پزشک متخصص است. اگر چشم هایتان در معرض منبع آلرژی باشند می توانند قرمز شوند مثلا اگر در خانه سگ یا گربه داشته باشید ممکن است قرمزی چشمتان ناشی از آلرژی به این حیوانات خانگی باشد. سلول های چشم شما هیستامین و دیگر مواد شیمیایی را ایجاد می کنند که موجب التهاب می شوند. نتیجه: خارش، قرمزی و آبریزش است.

آلرژی چشم و پرهیز از مالش چشم

در مواقع خارش و یا التهاب سخت است که آنها را لمس نکنید، اما این کار فقط بدترش خواهد کرد. مالش باعث می شود سلول های مورد نظر مواد آرژیک بیشتری را آزاد کند تا بیشتر از این مواد شیمیایی باعث خارش شود. می توانید این موارد را به کار گیرید تا کمک کننده باشند: اگر لنزهای تماسی دارید، آنها را بیرون بیاورید. آرایش چشم را اپاک کنید و از کمپرس سرد برای چشمانتان استفاده کنید. دست های خود را اغلب بشویید. برای داشتن چشمانی بدون آلرژی از لوازم آرایشی برای چشم استفاده نکنید یا مارکی را انتخاب کنید که برای چشم ها مواد ضد حساسیت استفاده می کنند و برای اینکه قرمزی چشمان خود را بپوشانید سعی نکنید که از خط چشم یا ریمل و سایه چشم استفاده کنید.

اتفاقا شما باید از آرایش در نقاط دیگری استفاده کنید تا قرمزی جشمتان کمتر به دیدی بیاید. مثلا از یک رژ لب پررنگ برای لب هایتان استفاده کنید. این باعث می شود التهاب چشم کمتر به چشم آید.

علائم آلرژی چشمی

ترفندهایی برای بیرون از خانه

اگر در فصل بهار و تابستان بعد از خروج از خانه احساس کردید از چشمهایتان اشک جاری دشه است باید بدانید که شما حساسیت فصلی دارید. مثلا به درختف علف، چوب و گرده گل ها می توانند عاملان اصلی این حساسیت فصلی شما باشند. با یک عینک آفتابی در این فصول از چشمانتان مراقبت کنید. و همیشه جایی بنشینید که کنار پنجره باشد و هوای تازه در رفت و امد باشد.

ترفندهای داخل خانه برای آلرژی چشم

حشرات خانگی، گردوغبارهای داخل خانه می توانند از عاملان اصلی آلرژی جشمی شما در منزل باشند. اگر حیوان خانگی دارید حتما او را از اتاق خواب بیرون کنید و اجازه ورود به ان ندهید. به محض رفتن به خانه چشمهایتان را بشویید و لباس هایتان را عوض کنید.

اگر به گردو خاک حساسیت دارد و باعث تحریک آلرژی شما می شود بهتر است از جارو استفاده نکنید و یک تی را در آب گرم بخیسانید و تمام سطح خانه را با آن تمییز کنید و دقت کنید که رطوبت خان هرا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نگه دارید.

درمان آلرژی چشم با قطره های چشمی

اکثر قطره های ضد التهابی که برای حساسیت های چشمی استفاده می شود، داروهای مشابهی برای درمان آلرژی بینی دارند:

  1. آنتی هیستامین ها و تثبیت کننده های سلول باعث آزاد شدن مواد شیمیایی ناشی از خارش بدن می شوند.
  2. Decongestant قطره کوچک عروق خونی در چشم شما، که باعث کاهش قرمزی می شود.
  3. قطره های اشک مصنوعی که مواد اضافی را از چشمانتان خارج می کند و چشمانتان را تر می کند.

افراد مبتلا به شرایط خاص نباید از برخی از انواع قطره چشم استفاده کنند، بنابراین از دکتر خود بپرسید. گزینه های تجویز ممکن است شامل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا استروئیدها باشد.

داروهای خوراکی نیز کمک کننده هستند

آنتی هیستامین ها و ضد انعقاد کننده هایی که قرص ها، کپسول ها یا مایعات را در بر میگیرند می توانند به کنترل علائم شما کمک کنند. اما آنها می توانند چشم های شما را خشک کنند و حس خواب آلودگی به شما بدهند. برخی از decongestants OTC شما را به سرگیجه می اندازند. اگر فشار خون بالا دارید، از پزشک خوددرباره قرص ها و داروهای تجویزی حتما توضیح بخواهید که خدای نکرده باعث افزایش فشار خونتان نشوند. همچنین برای افرادی که از آلرژی شدید رنج می برند از شات های الرژی استفاده می شود. درمان از این طریق می تواند ماه ها طول بکشد و شما همچنین به استفاده از دارو نیز باید ادامه دهید. اما برای انتخاب این درمان حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و فواید و مضرات این روش برای خودتان را کاملا بررسی کنید.

برچسب ها: آلرژی ، چشم ، پیشگیری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: