کد خبر: ۲۶۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
دانشمندان فرانسوی اعلام کردند مصرف نوشیدنی‌های رژیمی به اندازه نوشیدنی‌های حاوی شکر می‌تواند خطر سکته قلبی در افراد را افزایش دهد.

شفاآنلاین>سلامت>به نقل از نشریه انگلیسی سان، امروزه مردم توجه زیادی به وزن و رژیم غذایی خود دارند. با گسترش روز افزون مصرف نوشیدنی‌های گازدار و شیرین، پزشکان نسبت به مصرف بی رویه این محصولات غذایی هشدار می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین:از این رو، غول‌های تولید کننده نوشیدنی‌های گازدار همگام با توسعه فناوری اقدام به تولید محصولات غذایی کم کالری و رژیمی کرده اند. یکی از این محصولات، نوشیدنی‌های رژیمی است که یا فاقد شکر است و یا در تولید آن از میزان شکر بسیار کمی استفاده شده است. سال هاست مردم تصور می‌کردند این نوشیدنی‌ها آسیبی به بدن انسان وارد نمی‌کند، اما تحقیقات جدید دانشمندان خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

محققان هشدار دادند نوشیدنی‌های رژیمی برای سلامت بدن به هیچ عنوان از نوشیدنی‌های سرشار از شکر بهتر نیستند. شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده شده در نوشیدنی‌های رژیمی که کالری کمتری دارند به هیچ وجه جایگزینی سالم محسوب نمی‌شود و تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند فرد را در خطر بیماری‌های قلبی قرار دهد.

دانشمندان فرانسوی در تحقیقات خود پی بردند ارتباط مستقیمی میان مصرف نوشیدنی‌های رژیمی و بیماری‌های مرتبط با قلب وجود دارد و از این رو باید نسبت به آگاه سازی مردم درباره این موضوع اقدام لازم صورت گیرد. در این تحقیقات رژیم غذایی بیش از یکصد هزار نفر در مدت ۶ ماه مورد مطالعه شبانه روزی قرار گرفت.

هدف اصلی محققان در این مطالعه مشاهده تاثیرگذاری مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی در بروز بیماری‌ها بود. شیرین کننده‌های مصنوعی برخلاف شکر، بدون کالری و یا دارای کالری بسیار کمی هستند. این شیرین کننده‌ها از شکر شیرین ترند و می‌توان با افزودن میزان کمی از آن‌ها حجم بالایی از نوشیدنی‌ها را شیرین کرد.

افزایش خطر سکته قلبی با مصرف نوشیدنی‌های رژیمی

محققان در یک بازه ۱۰ ساله از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ افرادی که در این مطالعات شاهد بروز بیماری‌های قلبی بودند را مورد بررسی قرار دادند. تحقیقات نشان داد بیماری‌های قلبی، اولین بیماری بود که در بیش از یک هزار و ۳۷۰ فرد دیده شده است. یافته‌ها موید آن است که نوشیدنی‌های رژیمی به اندازه نوشیدنی‌های حاوی شکر می‌تواند منجر به بروز سکته قلبی در فرد شود.

مطالعات همچنین نشان داد در میان افرادی که هم نوشیدنی‌های رژیمی و هم نوشیدنی‌های غیررژیمی مصرف می‌کردند، کسانی که طرفدار هر دو نوشیدنی بوده اند، احتمال زیادی داشته است که دچار بیماری‌های قلبی شوند.

دانشمندان همچنین در مطالعات دیگر پی بردند مصرف یک سوم یک قوطی نوشابه گازدار در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. همچنین تنها مصرف روزانه ۱۰۰ میلی لیتر نوشیدنی‌های حاوی شکر می‌تواند باعث افزایش خطر ۱۸ درصدی بروز سرطان در فرد شود. در زنان نیز مصرف نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان ۲۲ درصد افزایش دهد.

محققان فرانسوی بر این باورند مصرف بیش از اندازه شکر می‌تواند باعث ذخیره چربی در اطراف اندام‌هایی مانند کبد و پانکراس شود. همین موضوع به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می‌دهد. فشار خون بالا، التهاب و اعتیادآوری ناشی از مصرف این نوشیدنی‌ها در این موضوع تاثیر گذار است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: