کد خبر: ۲۶۶۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
استفاده نادرست از الکل
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به مسمومیت های روزهای کرونایی با محلول های ضد عفونی کننده هشدار داد.

شفاآنلاین>سلامت>سید فرشاد حسینی شیرازی، با اشاره به خطرات ناشی از استفاده از مواد ضدعفونی کننده برپایه الکل برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: امروزه استفاده از مواد ضدعفونی کننده، امری لاجرم است، مردم باید در این روزها ارتباطات درستی داشته باشند تا اطلاعات موثق را دریافت کنند. بسیاری از بسترهای اطلاع رسانی همچون فضای مجازی مملو از اطلاعات نادرست است. افراد باید به حرف‌های ویروس شناسان، محققین و متخصصان توجه کنند.

به گزارش شفاآنلاین:عنوان کرد: در طب کهن ما ویروس و میکروب به عنوان سم شناخته می‌شد و همچنان این فرهنگ وجود دارد. کشورهایی با پایبندی به دو مؤلفه قانون و اخلاق اجتماعی توانستند این سم، یعنی ویروس کرونا را کنترل کنند، با این دو مؤلفه می‌توان سموم را در زمان اپیدمی کنترل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه همکاری اجتماعی، رعایت اصول و ضوابط و به کارگیری مناسب وسایل حفاظتی در کنترل بیماری مؤثر است و رعایت نکردن آنها موجب تشدید بیماری می‌شود، افزود: ناهنجاری‌هایی که در ابتدای اپیدمی مشاهده شد ناشی از باورهای نادرست اجتماعی و فرهنگ غلط اطلاع یابی از غیر عالمان بود که منجر به بروز برخی مسمومیت‌ها شد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از موارد، مصرف الکل بود. طریقه استفاده صحیح از این ماده یا حتی سفید کننده می‌تواند در از بین بردن ویروس بسیار مؤثر باشد، اما خوردن الکل هیچ اندیکاسیونی ندارد و حتی ممکن است منجر به ایجاد مسمومیت شود. حتی قرقره کردن آن هم از قرقره کردن آب بی تاثیرتر است.

حسینی شیرازی اظهار کرد: مصرف سطحی الکل خوب است ولی باید مراقب باشید استنشاق نا به جا صورت نگیرد و بیش از حد هم مصرف نشود، زیرا الکل پوست را خشک می‌کند و در این شرایط نمی‌توان زیاد از مرطوب کننده ها به علت ماهیت ویروس استفاده کرد. مصرف متعادل الکل برای ضدعفونی کردن اجناس خریداری شده در منزل و محیط اطراف شخص آلوده در صورت وجود جریان هوا، گندزدایی سطوح مشکلی ندارد. الکل بین ۱۵ تا ۵۰ ثانیه زمان برای از بین بردن ویروس نیاز دارد.

رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بهترین ماده ضد عفونی کننده برای مصرف شخصی را محلول آب و صابون دانست و افزود: شستن مداوم دست‌ها با فاصله یک تا دو ساعت بسیار توصیه می‌شود. مسمومیت با آب و صابون، مسمومیت جدی نیست و در صورت خوردن صابون یا مایع دستشویی در مقدار کم، مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای گندزدایی کاشی‌ها یا محل‌هایی که نمی‌توان از آب و صابون و کف استفاده کرد، می‌توان محلول آب و وایتکس را به نسبت ۱۰ به یک، به صورت محدود یک یا دوبار در هفته به کار برد. مسمومیت با مواد هیپوکلریت مانند سفید کننده ها جدی است و استنشاق آن می‌تواند مشکل قلبی، ریوی و خفگی و حتی مرگ ایجاد کند. اگر در میزان کم به صورت اتفاقی خورده شد، بهتر است با یک لیوان آب یا شیر آن را رقیق کنید تا مشکل برطرف شود و در صورت مشاهده علائم با اورژانس تماس بگیرید.

حسینی شیرازی در پایان با بیان اینکه در مکان‌های پرخطرتر مثل بیمارستان‌ها، این نسبت باید ۶ به یک یا ۵ به یک باشد، اظهار کرد: اگر بیمار مبتلا به کرونا در منزل بود، در صورت وجود جریان هوا می‌توان با رعایت احتیاط، از نسبت ۶ به یک محلول آب و سفید کننده استفاده کرد.

برچسب ها: الکل ، مسمومیت ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: