کد خبر: ۲۶۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 28
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بر اهمیت کار درمانی در کاهش عوارض فلج مغزی کودکان تاکید کرد.
 شفاآنلاین>سلامت>ابراهیم پیشیاره، نقش مؤثر تکنیک‌های کاردرمانی در کاهش عوارض اختلال فلج مغزی کودکان (CP) را مورد توجه قرار داد و گفت: در ایران بیشترین تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز تخصصی خصوصی کاردرمانی و عمده فعالیت کاردرمانگران بر اختلالاتی همچون فلج مغزی کودکان (CP)، سکته مغزی (CVA)، اختلال اتیسم (AUTISM)، اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، اختلالات شناختی و حرکتی در پارکینسون و آلزایمر است.

به گزارش شفاآنلاینپیشیاره افزود: در عرصه بالینی کاردرمانی، حیطه‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از دانش نوروآناتومی، کینزیولوژی، نوروفیزیولوژی و تلفیق آن با روانشناسی و روانشناسی مبتنی بر دانش نوروساینس به ارائه خدمات و مداخلات می‌پردازند.

پیشیاره توضیح داد: اختلالات حرکتی شدید در کودکان با فلج مغزی (Cerebral Palsy) به علت بروز ضایعه غیر پیشرونده در مغز کودکان تا سن سه سالگی، به عنوان اختلالی که در شاخه‌های مختلف نظیر اسپاستیک، آتتوئید، آتاکسی و هایپوتون بروز می‌کند و با توجه به ماهیت چند بعدی آن، زمینه ساز رویکردهای گوناگون شده و مفاهیم نوینی مانند مداخلات زودرس و یادگیری حرکتی را به اجرا می‌گذارد.

این متخصص کاردرمانی، با تاکید بر فعالیت هدفمند کاردرمانگران در جهت ارتقای وضعیت سلامتی و کیفیت زندگی افراد جامعه، گفت: یکی از مهم‌ترین نکات در کمک به کودکان مبتلا به فلج مغزی، ارائه آموزش‌های دقیق و معطوف نمودن توجه خانواده‌ها به اهمیت اصل «وضعیت دهی بدن کودک» در روز و انجام تمرینات در منزل است، ضمن آنکه آموزش اصول مربوط به چگونگی حمایت از کودک و میزان آن در انجام امور روزمره زندگی، از وظایف اصلی کاردرمانگران است.

وی تصریح کرد: لزوم تسلط و توانمندی کاردرمانگران (ارگوتراپیست ها) در دو زمینه مداخلات شناختی-ادراکی با هدف افزایش توانمندی یادگیری، حافظه و ارتقای اعتماد به نفس همراه با مداخلات حرکتی در جهت افزایش توانمندی عضلات و اندام‌ها و همچنین بالا بردن میزان استفاده از اندام‌ها توسط کودک در انجام کارهای روزمره و تلاش در راستای کسب استقلال عملکردی، نیاز به برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی برای دانش آموختگان این رشته را دو چندان کرده است.

وی افزود: طی ۲۰ سال گذشته، روش‌های درمانی و شیوه‌های مداخلات در این دسته از توانجویان، تغییرات بنیادی مبتنی بر دانش روز در زمینه علوم اعصاب و درمان همه جانبه فراگیر در امر تلفیق تکنیک‌های حرکتی با آموزه‌های یادگیری و اجزای شناختی، داشته است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تکنیک‌های کاردرمانی برای کودکان دچار فلج مغزی CP، به تسهیل مراحل رشد حرکتی کودک (مانند نشستن، سینه خیز تا راه رفتن و کسب توانایی استفاده از پله )، به عنوان شاخص‌های اصلی استقلال در عملکرد کودک، کمک می‌کند. ضمن آنکه طی سال‌های اخیر با بهره مندی از رویکردهای نوین، توانایی‌های حرکتی، شناختی و یادگیری در کودک همسان سازی شده تا کودک با اختلال حرکتی شدید (CP) نیز بتواند از امکانات محیطی و اجتماعی بهره بگیرد و زمینه حضور او در اجتماع فراهم شود.

پیشیاره در پایان خاطرنشان کرد: امروزه در جوامع پیشرفته و پیشرو دنیا، از این رویکردهای نوین در عرصه توانبخشی محیطی و توانبخشی اجتماعی توانخواهان استفاده می‌شود تا شرایط برابر و عادلانه ای برای همه افراد جامعه ایجاد شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: