تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 27
محققان رابطه بالقوه‌ای بین بیماری اوتیسم و تغییر در میکروبیوم روده شناسایی کردند که می‌تواند در درمان و کنترل اوتیسم موثر باشد.
شفاآنلاین>سلامت>در این تحقیقات که با استفاده از آزمایش ژنوم باکتری‌های روده چند گروه از کودکان مبتلا به اوتیسم و مقایسه آن با افراد سالم انجام گرفت، محققان توانستند ۵ نقص خاص مسیر متابولیک را شناسایی کنند که موجب اختلال فرایند سم‌زدایی تحریک شده توسط آنزیم‌های متعلق به باکتری‌های روده می‌شود.

به اعتقاد محققان این اختلال در سم‌زدایی میکروبیوم روده، سازوکار بیماری‌زایی اوتیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش شفاآنلان: محققان می گویند: یکی از علایم اصلی اوتیسم، اختلال در عملکرد میتوکندری است که از اهداف اصلی سموم ارگانیک محسوب می‌شود. این درحالی است که میکروبیوم روده در سم‌زدایی ارگانیک، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در نتیجه هنگامی که سم‌زدایی میکروبی روده دچار اختلال شدید می‌شود، سموم بیشتری با منشا خارجی و داخلی می‌تواند وارد جریان خون شده و به میتوکندری بافت‌های مختلف آسیب برساند.

یافته‌های این تحقیقات آسیب‌پذیری کودکان مبتلا به اوتیسم را در برابر سموم محیطی مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که این اختلال سم‌زدایی ممکن است در فرایند بیماری‌زایی اوتیسم اثرگذار باشد.

اوتیسم یک اختلال عصبی است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این معلولیت رشدی معمولا در سه سال اول زندگی به طور کامل آشکار می‌شود. معمولا سه سال اول، دوره طلایی قلمداد می‌شود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین کودک این عارضه را شناسایی کنند و در صورت درمان و رسیدگی می‌توان کودک را به مدرسه فرستاد و مهارت‌های زیادی را به او آموخت.

مهم ترین نشانه‌های اوتیسم :
• دیر به حرف افتادن یا عدم تمایل به صحبت کردن؛ ۴۰ درصد از مبتلایان به اوتیسم هرگز صحبت نمی‌کنند.
• مشکل در درک دیدگاه گوینده
• استفاده از کلمات و عبارت های تکراری
• تکرار رفتارهای کلیشه‌ای مانند تکان دادن دست یا بدن
• تمرکز طولانی مدت روی اشیا
• خودزنی
• پرخاشگری
• ناتوانی در بیان اسم
• ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی
• علاقه به بازی‌های تکراری
• خیره‌شدن به یک شی یا تصویر
• فقدان حس همدلی و به اشتراک گذاشتن احساسات
• نداشتن تمایل به ایجاد دوستی با هم سن و سالان

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

ایرنا