کد خبر: ۲۶۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 26
یک متخصص سم شناسی بالینی درخصوص شایع‌ترین علائم مسمومیت‌های غذایی توضیحاتی را ارائه کرد.

شفاآنلاین>سلامت>به نقل از اسپوتنیک حسینیان مقدم، متخصص سم شناسی بالینی و عضو هیئت علمی بیمارستان لقمان حکیم تهران در رابطه با شایع‌ترین علل مسمومیت‌های غذایی در ایران گفت: شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی ناشی از انواع باکتری‌های گرم مثبت (نوعی باکتری) است که به دلیل نگهداری نامناسب غذا‌ها این باکتری‌ها رشد پیدا می‌کنند و باعث ایجاد مسمومیت می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین:مقدم ادامه داد: شایع‌ترین علائم مسمومیت‌های غذایی علائم گوارشی مانند: حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال است که اگر قارچ‌هایی که به عنوان قارچ‌های خوراکی (قارچ‌های سمی) مورد مصرف قرار می‌گیرند را نیز در این قضیه در نظر بگیریم علائم مسمومیت ممکن است خود را به شکل یک نارسایی چند ارگانی نشان دهند که در رأس آن‌ها نارسایی کبدی است. در این مورد جدای از علائم گوارشی علائمی مثل زردی و خارش را خواهیم داشت که از طریق نوع ماده غذایی که فرد مصرف کرده و زمان آن علائم تشخیص مناسب داده خواهد شد.

حسینیان مقدم افزود: مسمومیت غذایی دیگری که در این حوزه باید مورد بررسی قرار گیرد مسمومیت با سم بوتولیسم است که آن هم ناشی از نگهداری نا صحیح مواد غذایی خصوصاً آن‌هایی که در محیط غیر هوازی نگهداری می‌شوند از جمله کشک، دوغ و انواع کنسرو‌هاست که در این مورد جدای از علائم گوارشی، فرد ابتدا علائمی از جمله دوبینی و فلج عضلات تنفسی را خواهد داشت که اگر به موقع رسیدگی نشود بیمار دچار خفگی خواهد شد.

او در ادامه افزود: جوشاندن غذا‌ها در شرایط بالای ۱۰۰ درجه در زمان بیش از ۱۰ دقیقه باعث می‌شود که اگر سم بوتولیسم در مواد غذایی کنسرو شده وجود داشته باشد از بین برود و بشود آن غذا را به راحتی استفاده کرد، اما بعضی از غذا‌ها که به لحاظ فرهنگی جوشانده نمی‌شوند مانند انواع کشک‌های تولید شده چه به صورت صنعتی و چه به صورت دستی می‌توانند همچنان قربانی بگیرند.

 حسینیان مقدم در رابطه با مدت زمان مراجعه به پزشک پس از مسمومیت غذایی، بیان کرد: در هنگام بروز مسمومیت با سم بوتولیسم افراد هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و پادزهری که برای این سم وجود دارد را دریافت کنند زودتر می‌توانند نجات پیدا کنند، اما بعضی اوقات افراد به دلیل اشتباه گرفتن این مسمومیت با مسمومیت‌های رایج غذایی به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند.

این متخصص سم شناسی بالینی ضمن تاکید بر اینکه بیماری‌های انگلی از طریق انواع غذا‌ها به وجود می‌آیند، افزود: هنگامی که سبزیجات به بازار عرضه می‌شوند باید در استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای شستشوی آن ها دقت کافی به عمل بیاید. بسیاری از موارد انگلی می‌توانند با پختن از بین بروند، هر چه خام خواری افزایش پیدا کند ریسک ابتلای افراد به بیماری‌های انگلی از منابع مختلف افزایش پیدا می‌کند و هر چه بیشتر از حرارت برای طبخ این مواد استفاده شود ریسک بیماری‌های انگلی ناشی از مواد غذایی کاهش می‌یابد.

او در رابطه با نگهداری حیوانات خانگی و بیماری‌های انگلی منتقله از مواد غذایی گفت: میزبان بعضی از انگل‌ها حیوانات خانگی مانند گربه‌ها است.

برچسب ها: مسمومیت ، غذایی ، شایع
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: