کد خبر: ۲۶۶۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 26
بخش زیادی از درمان‌های اضطرابی، بی خوابی‌ها و مشکلات اعتیاد، نیازمند مداخلات غیردارویی است اما متاسفانه اغلب افراد ترجیح می‌دهند در اینگونه موارد به‌طورخودسرانه دارو مصرف کنند و گاهی وابستگی شدیدی به این داروها پیدا می‌کنند.
 شفاآنلاین>سلامت>آزاده اولیایی روز دوشنبه اضافه کرد: اینگونه اختلالات بیشتر نیازمند مداخلات روانشناسی هستند تا اینکه افراد بخواهند دارویی را به شکل خودسرانه مصرف کنند. حتی زمانیکه افراد به خاطر این اختلالات به پزشک مراجعه می‌کنند درمان آنها ترکیبی از دارو و مشاوره های فردی است که توامان انجام می شود.

به گزارش شفاآنلاین: اولیایی به همه مردم توصیه کرد تا ابتدا با مراجعه به متخصص مربوطه، علت بیماری و اختلال خود را معین کرده و سپس اقدام به مصرف دارو کنند. 

مصرف بلندمدت قرص‌های خواب‌آور اعتیادآور است 
کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: مصرف بلندمدت قرص‌های خواب‌آور، اعتیاد آور است و مصرف آنها در درازمدت، وابستگی جسمانی ایجاد می‌کند و به همین دلیل دوز و زمان مصرف آن حتما باید تحت نظارت درمانگر و متخصص مربوطه تعیین شود.
اولیایی افزود: قرص‌های آرام‌بخش از جمله داروهایی هستند که باید حتما از سوی پزشک یا روانپزشک تجویز شوند و اغلب در درمان انواع اختلالات اضطرابی و مشکلات خواب  تجویز می‌شوند.
وی اضافه کرد: در شرایط پراسترس زندگی امروز، بسیاری از افراد از عوارض و پیامدهای این داروها آگاهی ندارند و متاسفانه اقدام به مصرف خودسرانه آنها می‌کنند. در واقع افراد به خاطر آنکه روی استرس خود سرپوش بگذارند و از شر آن خلاص شوند اقدام به خوردن دارو می‌کنند که فقط یک تسکین موقت است و بعد از مدتی نه تنها مشکل حل نشده بلکه وابستگی به آن دارو نیز به مشکلات و مسائل آن فرد اضافه می‌شود.

سخت‌تر بودن درمان اعتیاد دارویی نسبت به اعتیاد مواد
کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تاکید براینکه اعتیاد دارویی یکی از سخت ترین انواع اعتیاد است، اظهار داشت: اعتیادهای دارویی به ندرت به درمان، پاسخ کامل می‌دهند یعنی درمان اعتیادهای دارویی سخت‌تر از اعتیاد به مواد است بنابراین توصیه این است که به هیچ عنوان دارویی را بدون نسخه پزشک مصرف نکنید.
اولیایی افزود: فرد مصرف‌کننده داروهای بدون نسخه، علاوه بر پیداکردن وابستگی شدید دچار مشکلِ پنهان‌ماندن علائم بیماری خود نیز می‌شود چراکه مصرف داروهای خواب‌آور و مسکن موجب می‌شود که علائم بیماری از بین برود و  از رشد بیماری در بدن، بی‌اطلاع می‌مانیم.
وی به مردم توصیه کرد قبل از مصرف داروهای تسکین‌دهنده درد، خواب‌آور و ضداضطراب ابتدا به متخصص مربوطه و روانشناس و روانپزشک مراجعه کنند تا علت بیماری مشخص شود، آنگاه در صورت تجویز پزشک و روانپزشک از این داروها استفاده کنند.


برچسب ها: قرص ، دارو ، قرص خواب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: