کد خبر: ۲۶۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 25
زالی گفت: آموزش همگانی باید بهتر از گذشته انجام شود تا میزان تاب آوری مردم در مواجهه با ویروس کرونا افزایش پیدا کند.

شفاآنلاین>سلامت>علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره اجرای فرمایشات رهبری مبنی بر اطلاع رسانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: در شهر تهران ۳۵۴ محله وجود دارد که باید یک برنامه ریزی و ترسیم نقشه‌ای در حوزه بهداشتی و درمانی با محوریت مساجد و کمک نیرو‌های بسیجی و داوطلب داشته باشیم.

به گزارش شفاآنلاین:زالی افزود: مساجد نقاط معروف و شناخته شده‌ای در محله‌ها محسوب می‌شوند و ما باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. ما باید محله‌ها را به خوبی از نظر انتشار بیماری کرونا و دیگر مسائل آسیب شناسی کنیم. آموزش همگانی باید بهتر از گذشته انجام شود، امروزه سازمان بهداشت جهانی تاکید جدی به موضوع آموزش همگانی دارد.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران  گفت: ساماندهی نیروهای داوطلب بر اساس علایق فردی و سابقه تجربی آنها انجام می شود و هر مسجد به عنوان یک پایگاه بهداشتی تلقی خواهد شد.

زالی تاکید کرد: اقدامات بازدارنده شکل جدیدی به خود می‌گیرد، بنابراین آموزش‌ها باید بهتر از قبل شود تا میزان تاب آوری مردم در مواجهه با ویروس کرونا افزایش پیدا کند. بر اساس انجام طرح پایلوت بر روی ۵۴۰۰۰ نفر از ساکنان شهر تهران ما نقاط آلوده را شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه در خصوص عدم انتشار بیماری کرونا انجام گرفته است. با کمک مراقبان بهداشت لیست بیماران با تست کرونای مثبت در اختیار بسیج و نیرو‌های داوطلب قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: خیرین در زمینه کمک به شناسایی خانواده‌های آسیب پذیر اقدامات خوبی را انجام داده اند، در این خصوص بسته‌های حمایتی به این خانواده‌های کم برخوردار داده می‌شود. بیماران در دوران قرنطینه باید از تغذیه خوبی برخوردار باشند که خیرین در این خصوص کمک خواهند کرد. همچنین در برخی از محلات افراد پرخطری هستند که باید شناسایی شده و مورد حمایت قرار بگیرند.

زالی گفت: ما باید در انتهای هفته، تحلیلی در خصوص میزان ابتلای افراد در محلات داشته باشیم. در آینده نوع غربالگری تغییر پیدا می‌کند به طوری که مراکز مراقبان سلامت در محله‌ها، کار شناسایی بیماران را انجام خواهند داد.

او افزود: در آینده میزان تست pcr افزایش پیدا می کند، اما این موضوع بدین معنا نیست که هر فردی به مراکز بهداشتی بیاید از او تست خواهیم گرفت. اگر کرونای فردی مسجل شود از چهار نفر از اعضای خانواده او و دو نفر از همکاران در وحله اول تست گرفته می شود که این میزان تست در فاز بعدی از ده نفر از اطرافیان فرد بیمار تست گرفته خواهد شد.

زالی گفت: در برنامه جدید، از افراد پر خطر مثل مادران باردار توسط نیرو‌های بسیجی کار نمونه گیری انجام می‌شود. البته نیروی انتظامی در این خصوص نیرو‌ها را یاری می‌کند تا از نظر امنیت این افراد، مشکلی پیش نیاید. ما باید یک فهرستی از داوطلبان داشته باشیم تا نیرو‌های جهادی را به طور منطقی توزیع کنیم و با تجهیزات حفاظتی کامل در جایگاه مشخص کار‌های محوله را انجام دهیم.

دورکاری نیمی از کارمندان در طرح جدید اعمال محدودیت ها در تهران

زالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این هفته نیز محدودیت ها در تهران اعلام می شود و نیمی از کارمندان به صورت دورکاری  فعالیت می‌کنند، براین اساس حضور افراد در سرکارشان به صورت یک روز در میان خواهد بود.

او با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از مسائل مهم در فصل زمستان است، افزود: متاسفانه ارتباط مستقیمی بین افزایش آلاینده ها و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا وجود دارد، به همین دلیل کاهش تردد در سطح شهر، باعث کم شدن میزان آلودگی هوا می شود.

زالی بیان کرد: پیشنهاد ستاد کرونا تهران مبنی بر زوج و فرد شدن فعالیت اصناف است. بهتر است برخی از مشاغل فاقد ارباب رجوع فعالیت شان را در ساعات شب انجام دهند.

او ادامه داد: یکی از پیشنهاد ستاد کرونا تهران تقسیم بندی ساعت های سروع به کار مشاغل و اصناف مختلف است تا ترافیک در ساعت پیک تهران کاهش پیدا کند.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران گفت: متاسفانه میزان مرگ و میر در تهران بالاست. مردم باید دستور العمل های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند و از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر بپرهیزند.

اجرای طرح یاوران مهدی در زمینه کمک به انجام غربالگری

در ادامه مراسم حسین یزدی فرمانده سپاه تهران گفت: از امروز طرح یاوران مهدی به صورت جهادی در زمینه کمک به تست بیماران مشکوک کرونایی و ضد عفونی اماکن عمومی پس از آموزش‌های لازم توسط نیرو‌های بسیجی داوطلب انجام می‌شود.

او افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار ماسک به صورت صلواتی و بخشی با قیمت کم در مسیر‌های اتوبوس و مترو در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

یزدی بیان کرد: گشت‌های ارشادی توسط نیرو‌های داوطلب بسیجی انجام می‌شود که مسائل آموزشی و تذکرات در خصوص استفاده از ماسک توسط نیرو‌های بسیجی انجام می‌شود.کار تهیه و توزیع آب معدنی و آب میوه مخصوص بیماران و کادر درمان از روز سه شنبه مجددا راه اندازی می‌شود.

فرمانده سپاه تهران ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک از ظرفیت ۱۱۴ گردان صایبری برای ساخت انیمیشن و دیگر تولیدات استفاده بهینه می‌شود. 

یزدی تاکید کرد: ما از نیرو‌های بسیجی تحت عنوان سلامت یار استفاده خواهیم کرد و در این خصوص آموزش‌های لازم به این افراد داده می‌شود. برخی از نیرو‌های بهداشتی به دلیل نداشتن تجهیزات حفاظتی ممکن است خود تبدیل به کانون بیماری شوند.

۲۲۲ خانه بهداشت در تهران خدمات درمانی ارائه می‌دهند

در ادامه بهادری معاون بهداشت ستاد کرونا تهران گفت: از میان افرادی که غربالگری شده اند تنها دو درصد به مراکز ۱۶ ساعته ارجاع داده شده و ۹۸ درصد از آن‌ها بدون مشکل بودند که از میان ارجاع کنندگان به مراکز ۱۶ ساعته حدود ۷۰ درصد از آن‌ها بدون مشکل بودند، ۲۵ درصد از این افراد دستور قرنطینه در منزب بدون هیچ درمانی، دو درصد درمان دارویی و تنها سه درصد از این افراد به بیمارستان‌ها ارجاع داده شده اند.

او بیان کرد: در حال حاضر ۲۲۲ خانه بهداشت و بیش از ۲۷۰۰ مراقب سلامت در تهران خدمات به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند و به ازای هر مرکز یک و نیم پزشک وجود دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: