کد خبر: ۲۶۶۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 25
معاون دفتر طب ایرانی عنوان کرد؛
مژگان تن ساز اظهار کرد: تعرفه بسیاری از خدمات متخصصان طب ایرانی در کتاب ارزش‌های نسبی وجود دارد که عمده آنها قابل تطبیق است و اکثر سلامتکده‌های دولتی بر اساس آن فعالیت می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت>معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، به تشریح دستاوردهای طب ایرانی در دوران کرونا پرداخت.

 به گزارش شفاآنلاین: مژگان تن ساز، در گزارشی از وضعیت ارائه خدمات درمانی طب ایرانی در کشور، گفت: خوشبختانه عمده همکارانی که تعهدات قانونی خود را گذرانده‌اند، مشغول خدمت‌رسانی هستند که نشانه جایگاه مناسب فارغ‌التحصیلان این حوزه بوده و امیدوارکننده است.

وی با بیان آماری از مراکز ارائه خدمت کشوری در حوزه طب ایرانی، افزود: تعرفه بسیاری از خدمات متخصصان طب ایرانی در کتاب ارزش‌های نسبی وجود دارد که عمده آنها قابل تطبیق است و اکثر سلامتکده‌های دولتی بر اساس آن فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در خصوص پوشش بیمه‌ای خدمات حوزه طب ایرانی، گفت: ویزیت متخصصان طب ایرانی به صورت مشروط تصویب شده که برخی مراکز ارائه خدمت در این حوزه با بیمه تأمین اجتماعی، برخی با بیمه خدمات درمانی و برخی با هر دو قرارداد بسته‌اند.

وی از آماده شدن استاندارد ویزیت و ۱۱ خدمت دیگر در حوزه طب ایرانی خبر داد و افزود: استانداردهای تهیه شده برای ۶ خدمت، تاکنون مورد تأیید معاونت درمان وزارت بهداشت قرار گرفته و بقیه موارد هم در مرحله دریافت تأییدیه قرار دارند.

تن‌ساز با اشاره به اجرای طرح ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت و درمان و آموزش بهورزان در خانه‌های بهداشت ۹ دانشگاه علوم پزشکی که نتایج مرتبط با آن در قالب یک طرح پژوهشی نیز منتشر شده است، ادامه داد: در نتیجه این طرح، مواردی چون اثر آموزش بر کیفیت زندگی زنان روستایی و تغییر رفتار آنان و بهورزان مورد بررسی قرار گرفت که در برخی از محورها، شاهد تغییرات معناداری بودیم و امسال هم طرح آزمایشی طرح ادغام در شهرستان اردکان انجام شد که گزارش کامل آن پس از اتمام مراحل اجرا، اعلام می‌شود.

وی، این اقدامات را نوید ورود خدمات طب سنتی به سطح اول ارائه خدمات در نظام سلامت کشور دانست و افزود: در الگوریتمی که در خصوص مراحل اجرای این طرح تهیه شده است، فاز نخست آموزش بهورزان و مراقبان سلامت است که با فراگیر شدن اجرای طرح، آموزه‌های مورد تأیید طب ایرانی، در سراسر کشور مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرد.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، کاهش مدت تعهدات قانونی فارغ‌التحصیلان طب سنتی ایرانی را اقدامی در راستای ورود سریع‌تر متخصصان این حوزه برای ارائه خدمات در جامعه دانست و گفت: اخیراً هم مرکز امور هیأت علمی معاونت آموزشی وزارت بهداشت تمهیدی را برای گذراندن تعهدات متخصصان طب سنتی ایرانی به‌صورت موردی در مراکز ارائه خدمات، با تأیید دانشگاه مربوطه در نظر گرفته است.

وی به تولید و انتشار چهار مجموعه و راهنمای خود مراقبتی در بحران کرونا و برگزاری هفت نشست مجازی با مسئولان طب چینی برای تبادل تجربیات موفق در استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی در مقابله با این بحران اشاره کرد و افزود: متخصصان طب ایرانی در کنار متخصصان عفونی و ریه، به ارائه مشاوره در مراکز درمانی پرداختند و علاوه‌بر ویزیت بیماران کرونایی در سلامتکده‌ها، مشاوره مجازی هم از طریق سامانه‌های تلفنی راه‌اندازی‌شده برای این‌منظور، توسط آنها ارائه شد و همچنان ادامه دارد.

تن‌ساز از برقراری ارتباط میان‌رشته با دیگر گروه‌های بالینی، به عنوان دستاورد قابل توجه دیگر طب ایرانی در حوزه درمان یاد کرد و گفت: در برخی دانشگاه‌های کشور، درمانگاه‌های بین رشته‌ای فعال هستند که متخصصان طب ایرانی نیز با استفاده از همین ظرفیت، در برخی بیمارستان‌ها مانند امام خمینی و غیاثی تهران و شهید رهنمون یزد، به ارائه مشاوره به بیماران بستری مشغول هستند.

وی با اشاره به چاپ ۱۲ عنوان کتابچه راهنمای بالینی طب ایرانی که در نگارش هر کدام حداقل یک متخصص طب رایج وجود دارد و راهنماهای دیگری که در دست چاپ هستند، افزود: در برخی رشته‌ها مانند انکولوژی، مغز و اعصاب، گوارش و زنان و مامایی، ارتباط میان‌رشته‌ای خوبی ایجاد شده است که نشانه چشم‌انداز و آینده بسیار روشن طب سنتی ایران است.

تعالی و توسعه مراکز درمانی طب ایرانی و مکمل و ایجاد درمانگاه طب ایرانی در تمام بیمارستان‌های کشور، توسعه مراکز مطمئن ارائه دهنده فرآورده‌های طبیعی به بیماران و ساماندهی عطاری‌ها، از مواردی بود که معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، به عنوان برنامه‌های کلان حوزه درمان این دفتر برشمرد و تاکید کرد: در سال ۱۴۰۴، طب ایرانی بخش ادغام شده در نظام سلامت کشور خواهد بود که با بهره‌گیری از آموزه‌های علمی، تجربی و منطقی خود در کنار طب رایج، در یک تعامل منطقی و عالمانه و مبتنی بر شواهد، سلامت و کیفیت زندگی ایرانیان را به بالاترین سطح ارتقا می‌دهد.

وی افزود: رسالت طب ایرانی ارائه خدمات پیشگیرانه، درمانی و دارویی ایمن و با کیفیت و مؤثر، قابل دسترسی و ارزان بر اساس اصول و مبانی خود است تا بتواند جایگاه مناسب و شایسته‌ای را در نظام سلامت کشور برای بهبود کیفیت زندگی ایرانیان به‌دست آورد.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: