کد خبر: ۲۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۳ - 2014July 04
شفا آنلاین -تعیین و پیش بینی مدت زمان بهبود سکته مغزی بسیار دشوار و در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و به وسعت آسیب های ایجاد شده و وضعیت سلامتی بیمار در زمان قبل از بروز سکته بستگی دارد.عوارض پس از سکته،موجب به تاخیر افتادن زمان بهبود می شوند.

چنان چه در جریان سکته مغزیبرخی مشکلات دیگر از جمله عفونت ریه روی دهد به نظر می رسد سکته مغزی تشدید شده است واین مورد به نحو بسیار شایع روی می دهد.پس ازسکته مغزی ،معمولا در ابتدا بهبودی خیلی زیاد است ولی پس از مدتی این سرعت کم تر می شود.

البته در بعضی از بیماران هیچ نوع علایم بهبود در چند هفته اول بعد از سکته دیده نمی شود ولی بیماری به طور ماگهانی شروع به بهتر شدن می کند.سرعت بهبود بیمار به نوع شخصیت و انگیزه او و نیز جدیت در تصمیم برای بهتر شدن و درمان های به عمل آمده بستگی دارد.

ممکن است بهبود عملکرد های بدن تا دو سال پس ازسکته مغزی به طول بیانجامد.سرعت بهبود عملکرد های مختلف بدن با یکدیگر متفاوت است.مثلاًبهبود حس لامسه خیلی آهسته تر از بهبود حرکت دست و پا و صورت می گیرد  بهبود وضعیت تکلمبه زمان بیشتری نیاز دارد.

حدود 30تا 50درصد بیماران مبتلا به سکته مغزی به وضعیت طبیعی خود باز می گردند و در بقیه بیماران،درجاتی از ناتوانی باقی می ماند.

                                                          نکته

در نخستین روزهای پس از سکته مغزی ،اغلب به دلیل ایجادشدید مغز ،افزایش فشاردر مغز  به وجود می اید و این اختلال موجب خواب آلودگی یا اغمار بیمار می شود.شدت این خواب الودگی در هر روز متفاوت است که این موضوع نشانه تشدید بیماری نیست.تقریباً در همه موارد احساس خستگی شدید و صعف وجو دارد.

در برخی موارد ریتم طبیعی خواب بیمار تغییر می کند که برای اصلاح ان باید در صورت امکان بیمار را در طول روز بیدار نگه داشت تا شببه طور طبیعی بخوابد و یا تحت نظر پزشک از داروهای خواب آور استفاده نمود تا ریتم خواب به وصعیت طبیعی بازگردد.

پروفسوربیژن فروغ-عضو انجمن جهانی طب فیزیکی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: