کد خبر: ۲۶۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 24
دکتر حسین قشلاقی با اشاره به این که ویروس کرونا در خلاء مدیریت ناکارآمد روز به روز نگران کننده تر از قبل خود نمایی کرده و جولان می دهد؛ بیان کرد: شرایط کنونی از مدتها قبل از سوی کارشناسان پیش بینی شده و هشدارهای لازم داده شده بود.

شفاآنلاین>سلامت>عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که خروج از شرایط بحرانی کنونی نیازمند عزم ملی و بازنگری اساسی در نحوه مدیریت بیماری است؛ گفت: افزایش مرگ و میرها و جولان کرونا ناشی از خلأ مدیریت بحران بوده و ادامه این روند بسیار نگران کننده است.


به گزارش شفاآنلاین:دکتر حسین قشلاقی عضو شورای عالی نظام پزشکی  با اشاره به این که ویروس کرونا در خلاء مدیریت ناکارآمد روز به روز نگران کننده تر از قبل خود نمایی کرده و جولان می دهد؛ بیان کرد:  شرایط کنونی از مدتها قبل از سوی کارشناسان پیش بینی شده و هشدارهای لازم داده شده بود.


وی با اشاره به این که آمار مبتلایان به جهت محدود و پایین بودن انجام تست PCR نسبت به خیلی از کشورها به ظاهر پایین گزارش می شود؛ افزود: میزان مرگ و میر واقعی قابل کتمان کردن نیست و وزارت بهداشت صرفا مواردی که تست مثبت دارند در آمار فوت شدگان محسوب میکند .


وی ادامه داد:  فوتی هایی که بر اساس یافته های پاراکلینیکی و بالینی رخ می دهد بر تیم درمان کاملا محرز بوده اما در لیست فوتی های وزارت بهداشت قرار نمی گیرد .


عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به آمارهایی که گاها از سوی برخی مدیران بصورت غیر رسمی اعلام می شود؛ اظهار کرد:  بر اساس گزارشهای میدانی کادر درمان و همچنین بابررسی آمار دفن شده ها می توان گفت میزان مرگ و میر این بیماری در کشور حدود ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی است .


 قشلاقی با اشاره به این که رعایت پروتکل ها از سوی مردم ارتباط مستقیم با درک صحیح و قابل اعتماد آنان از وضعیت موجود بیماری در کشور دارد؛ تصریح کرد:عدم اطلاع رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در کشور و صرفا اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها ، اشتباهی خطرناک و غیر قابل جبران و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت شده ها است.


وی گفت: علاوه بر ضعف مدیریت و عدم بهره گیری درست از شیوه های معمول و شناخته شده علمی در  کنترل و پیشگیری از همه گیری بیماریها و نیز عدم هماهنگی کافی در بین ارکان حاکمیت در ابعاد مختلف ، از دیگر عوامل کنترل نشدن این بیماری و شیب صعودی فوت شده ها است.


 عضو شورای عالی نظام پزشکی با گریز به کیفیت ماسکهای موجود در بازار بیان کرد: متاسفانه بخشی از ماسکهای عرضه شده فاقد کیفیت و استاندارد لازم هستند و از طرفی مردم بعلت مشکلات معیشتی یک ماسک را چندین بار و گاها چندین روز استفاده می‌کند ؛در صورتی که حداکثر زمان مفید استفاده از یک ماسک استاندارد چهار ساعت است و اگر به هر علتی ماسک از روی صورت برداشته شود نباید از آن ماسک مجددا  استفاده شود.
 
**خروج از وضعیت موجود نیازمند عزم ملی است


قشلاقی به پر شدن تختهای بیمارستانی در اکثر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: بستری کردن بیماران بعد از شدت گرفتن علائم ،خستگی مفرط و یا بیمارشدن تعداد قابل توجهی از کادر درمان ،کافی نبودن و یا از کار افتادن برخی تجهیزات حیاتی از جمله دستگاههای ونتیلاتور و اکسیژن سازهای سانترال در بیمارستانها که به جهت تحریمهای آمریکا  تعمیر و یا جایگزین کردن آنها بسیار سخت شده است؛ از دیگر علل افزایش مرگ و میر این بیماری در کشور است.


عضو شورای عالی  نظام پزشکی خروج از شرایط حاضر و کنترل این همه گیری را نیازمند عزم ملی دانست و خاطرنشان کرد : در این شرایط اقتصادی کشور نیازمند اطلاع رسانی دقیق و شفاف به مردم ، بازنگری اساسی در اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا ،استفاده از ظرفیت های فیزیکی و توان مالی تمام نهادها و ارگانها و سازمانهای مختلف وابسته به حاکمیت و  همچنین بسیج سازمانهای مردم نهاد با فرماندهی واحد و مقتدر و تلاش برای جذب کمکهای بین المللی هستیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: