کد خبر: ۲۶۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 21
بسیاری از مشکلات عاطفی ناشی از کمبود یکی از والدین در زندگی افراد است. در این راستا لازم است که پدر و مادر آموزش‌های لازم را فرابگیرند تا بدانند که چه چیزی را باید برای فرزندان خود بخواهند.
شفاآنلاین>سلامت>همان طور که می‌دانید، هر دو والد (پدر و مادر) نقش بسیاری مهمی در تربیت فرزندان دارند. مادران بیشتر نیاز‌های تغذیه‌ای فرزندان را تأمین می‌کنند. درحالی که پدران بیشتر تمایل دارند با کودکان بازی کنند. این بازی‌ها حتی گاهی ممکن است فیزیکی و خشن باشند. امروزه نقش پدر در تربیت فرزند بسیار بیشتر از گذشته شده است. برای مثال کار‌هایی مانند تعویض پوشک، خواباندن کودک، بردن کودک نزد پزشک و همکاری در کار‌های منزل را انجام می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین:در اواخر سال ۱۹۸۰ روی گروهی از والدین تحقیقاتی صورت گرفت و از آن‌ها خواسته شد تا مدتی با کودکان خود بازی کنند. براساس نتایجی که از این تحقیق به دست آمد، پدران بیشتر سعی داشتند که با بچه‌ها بازی‌های فعال و پرتحرک انجام دهند. به عنوان مثال بچه‌ها را به هوا بیندازند یا روی زمین بچرخانند، اما بازی‌های مادران بیشتر بر پایه‌ی فعالیت‌های آموزشی و یادگیری مهارت است؛ مثل بازی با انگشتان دست، خواندن آواز یا بی سروصدا نشستن.


براساس تحقیقات بخش روانشناسی دانشگاه کمبریج، کودکان برای بازی کردن بیشتر سمت پدرشان می‌روند و در موقع استرس و ناراحتی به مادرشان پناه می‌برند.


اهمیت نقش پدر در تربیت فرزندان


همانطور که گفته شد حضور و رفتار پدر در زندگی و تربیت فرزندان اهمیت زیادی دارد، عدم حضور پدر (یا موثر نبودن) می‌تواند به بخش‌های مختلف شخصیتی و زندگی فرزندان آسیب بزند. با اتخاذ سبک فرزندپروری مناسب لازم است تا از این آسیب‌ها بکاهید. اما تنها حضور پدر کافی نیست، برای داشتن نقش پدر خوب به موارد زیر توجه کنید.
 

رشد احساسات


بودن پدر در کنار فرزندان بر شخصیت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. بچه‌ها به صورت آگاهانه و ناآگاهانه ویژگی‌های زیادی را از پدر به ارث می‌برند. به راحتی می‌توانید مشاهده کنید فرزندان افرادی که اجتماعی هستند بیشتر به اجتماعی بودن سوق پیدا می‌کنند. نوع رفتار و نحوه صحبت شما با فرزندانتان موجب می‌شود تا احساسات او تحریک شده و رشد بیابد.


پیشرفت تحصیلی و شناخت استعداد‌ها


زمانی که فرزندتان در کنار شما زمان مناسبی را گذرانده باشد، آمادگی بهتری در زمینه‌های تحصیلی پیدا می‌کند. او برای صحبت کردن و جلب رضایت شما اهمیت قائل می‌شود و در نتیجه سعی می‌کند موفقیت‌های بیشتری را کسب کند. همچنین در این راستا بیشتر سعی می‌کند تا توانایی‌های خود را کشف کند. معمولا اگر شما به عنوان پدر او تحصیلات یا مهارت‌های سخن وری فردی بالایی داشته باشید، او رشد بیشتری پیدا خواهد کرد.


ارتباط گیری مناسب و کاهش پرخاشگری


شما به عنوان پدر خانواده یکی از مهم‌ترین الگو‌هایی هستید که کودک به آن نگاه می‌کند و بر آن اساس رفتار می‌نماید. وقتی که شما با همسرتان رابطه و ارتباط گیری مناسبی داشته باشید، کودک می‌تواند ارتباط سالم را بشناسد و در آینده با دیگران ارتباط سالم برقرار کند. وقتی شما و همسرتان حتی در زمان دعوا همچنان احترام یکدیگر را نگه دارید، کودک تان می‌آموزد که احترام شما را حفظ کند و کمتر به پرخاشگری و رفتار‌های تکانشی رو بیاورد.


بالا بردن اعتماد به نفس (خصوصا در دختران)


همانطور که گفته شد پدر خانواده نقش مهمی در تربیت فرزندان خانواده دارد. زمانی که در رابطه کودک و والد اختلافاتی وجود داشته باشد، تاثیرات مخربی بر رفتار و اخلاق او می‌گذارد. رابطه مثبت و سالم پدر با فرزند (خصوصا دختر) به صورت شگفت انگیزی باعث افزایش اعتماد به نفس فرزند می‌شود. در صورتی که پدر یک دختر با او محترمانه برخورد کند، این دختر از تمام مرد‌های زندگیش انتظار چنین رفتاری را دارد و برای خود شخصیت قابل احترامی را در نظر می‌گیرد.


مقاومت در مقابل استرس


ارتباط سالم و مناسب پدر با فرزند فقط بر دختران خانواده تاثیر مثبت ندارد، افرادی که رابطه مناسب تری با پدر خود دارند، در مقابل استرس توانایی‌های بهتری از خود نشان می‌دهند. همچنین طبق پژوهش‌ها پسرانی که با پدرانشان ارتباط سالم تری دارند، در حل تعارضات و مسائل رقابتی بهتر عمل می‌کنند. به بیان دیگر شما می‌توانید با ایجاد یک ارتباط سالم با فرزندتان احتمال درگیر شدن او با افسردگی و دیگر ناراحتی‌ها را کم کنید.


تفاوت نقش پدر در تربیت فرزندان دختر و پسر


هر پدری بر اساس شرایط مختلف، رفتار متفاوتی از خود بروز می‌دهد. منظور از شرایط تعداد اعضای خانواده، سن و سال پدر یا شرایط اقتصادی و... است.

مثلا ممکن است پدری در سنین نوجوانی دخترش سخت گیر شود در حالی که پیش از آن به او آزادی بیشتری می‌داد. به دلیل تفاوت‌ها نمی‌توان رفتار‌ها را پیش بینی کرد؛ اما همیشه پدر سعی می‌کند در مورد روابط عاطفی آینده دخترش به صورت موثر و سازنده‌ای نقش داشته باشد. استحکام رابطه پدر و دختر، سلامت دختران را در بزرگسالی تضمین می‌کند.

در رابطه پدر و پسری بیشتر زمانی تعارضات شروع می‌شود که پسر در دوران نوجوانی سعی می‌کند مردانگی خود را ثابت کند. در این سن معمولا صبور بودن و رفتار خردمندانه پدر را برای سازمان دهی تعارضات توصیه می‌کنند تا رابطه دوستانه پدر و پسری دوباره برقرار شود. در نهایت باید چنین گفت که رابطه پدر با فرزندان در هر خانواده به صورت خاصی است که نمی‌توان به سادگی آن را دسته بندی نمود. اما با نحوه برخورد با فرزندان در سن بلوغ از این تعارضات بکاهید.


نقش غیبت پدر در تربیت فرزندان


اگر پدر به هر دلیلی در تربیت فرزند دخالت نکند و نقش خود را ایفا ننماید یا حتی کودک احساسات او را نپذیرد؛ در زندگی کودک تاثیرات خطرناک بلند مدتی مشاهده خواهد شد. البته نبود هر کدام از والدین آسیب زننده است، خصوصا اگر فوت شده باشد. در چنین شرایطی حتما از مشاوران و روانشناسان در زمینه کودک کمک بگیرید.
 


ناامنی و پرخاشگری


نوعی حس در کودکانی که پدرشان حضور موثر نداشته، مشاهده می‌شود که به عنوان پذیرفته نشده، اضافی بودن یا ناامنی قابل احساس است. این افراد خشونت زیاد و عصبانیت زیادی دارند که گاه آن‌ها را بروز می‌دهند و به شخصیت‌های ضد اجتماعی یا پرخاشگر معروف می‌شوند یا آن‌ها را فرو می‌خورند و به خود صدمه می‌زنند.


بی اعتمادی در ارتباط


مشکل دیگری که چنین کودکانی را تهدید می‌کند، مشکلات عدیده در ارتباط گیری و برقراری ارتباط با دیگران است. این افراد به سختی می‌توانند اطرافیان را باور کنند. در صورتی که فرزندتان با مشکلات این چنین درگیر است، با دریافت مشاوره خانواده به حل مسائل به صورت ریشه‌ای بپردازید.
 
برچسب ها: تربیت ، رشد ، کودک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: