کد خبر: ۲۶۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 21
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هنوز به نقطه اوج بیماری کرونا نرسیده ایم و به نظر می رسد حداقل تا ۶ ماه دیگر این وضعیت ادامه داشته باشد.
 شفاآنلاین>سلامت>دکتر بهمن صادقی سده ۳۰ مهرماه در نشست مشترک اعضای کنسرسیوم گردشگری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور و استان مرکزی اظهار کرد: در آستانه ورود به نهمین ماه مبارزه با ویروس کرونا هستیم و متاسفانه کادر درمان را خسته و فرسوده کرده است.

به گزارش شفاآنلاین: صادقی با بیان اینکه در کنار بخش دولتی بخش خصوصی نیز از این شرایط متاثر شده اند و با طولانی شدن این اپیدمی تاثیرگذاری ها و خستگی ها بیشتر خواهد شد، افزود: متاسفانه به دلیل مواجهه بالای کادر بهداشت و درمان با بیماران، شاهد افزایش آمار ابتلا در بین این کادر هستیم به طوری که ۱۰ درصد توان کادر درمان به دلیل ابتلا از پروسه درمانگری خارج شده اند.

صادقی تصریح کرد: در ابتدای یک سراشیبی و تاریکی قرار داریم. این روند تا ۵ تا ۶ ماه آینده ادامه خواهد داشت و حتی بدتر هم خواهد شد و به نظر می رسد در چند ماه آینده به اوج فشار کاری و تاریکی ها برسیم، هنوز به نقطه اوج نرسیده ایم و مسلما پس از آن تاریکی، به سپیده دم خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه قبل از بیماری کرونا وضعیت اقتصادی و درآمدی مراکز درمانی خصوصی و دولتی چندان قابل قبول نبود، گفت: از مجموع ۱۲ بیمارستان دولتی استان مرکزی، تنها یک یا دو مورد بیمارستان در حد سر به سری و سود ناچیز قرار داشتند و در بخش خصوصی نیز حاشیه امن اقتصادی و سودآوری وجود نداشت به طوری که ضریب اشغال ۳۵ تا ۶۰ درصدی تخت های این بیمارستان نشان داد که بخشی از خدمات این مراکز مغفول باقی مانده است و در کلینیک های جراحی محدود نیز شرایط بهتر از بیمارستان های خصوصی نبود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کرونا بخش اقتصادی و درآمدی مراکز درمانی را تحت تاثیر خود قرار داده است و در ماه های آینده این روند شدت می گیرد و با ادامه یافتن این وضعیت به نظر می رسد عملا بخش سلامت و مراکز درمانی خصوصی و دولتی ورشکسته خواهند شد، در حال حاضر با وجود ضریب اشغال ۱۰۰ درصدی، اما این شرایط، ضرررسان شده است.

وی با بیان اینکه عملا ارائه خدمت به بیمار کرونایی سود اقتصادی برای مراکز درمانی به همراه ندارد، تاکید کرد: شاید بیمارستان های دولتی از مشوق ها و حمایت های دولتی بهره مند باشند، اما مراکز درمانی خصوصی از همین مشوق ها هم برخودار نیستند و عملا از نظر اقتصادی ضرری را متحمل می شوند که جای جبران ندارد.

وی با بیان اینکه شرایط این بیماری در ایران نسبت به دیگر کشورها بدتر است چراکه ما درگیر تحریم هستیم، افزود: کشور قبل از کرونا بنیه اقتصادی کمی داشت، با وضع تحریم ها این بنیه کاهش یافت و امروز با کرونا این وضعیت تشدید شده است و باید به دنبال راهکار باشیم که شاید یکی از این راهکارها توسعه زیرساخت های گردشگری سلامت برای ۷ تا ۸ ماه آینده باشد تا بتوان از آن بهره برداری کرد چراکه در شرایط کنونی بیماری کووید ۱۹ چشم اندازی برای توسعه گردشگری سلامت دیده نمی شود ولی می توان خود را برای آینده آماده کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به کاهش اعتبار پولی ملی تصریح کرد: این شرایط را می توان به فرصت بدل کرد به این صورت که برای کشورهای همسایه جذابیت هایی ایجاد کرد تا با هزینه کمتر و حتی به صورت خانوادگی، گردشگری و توریسم سلامت را در ایران تجربه کنند و در این شرایط به نظر می رسد جذابیت ایران در قیاس با دیگر کشورهای منطقه بیشتر است.

وی با اشاره به توانمندی های استان مرکزی در توسعه گردشگری سلامت بیان کرد: بیمارستان امیرالمومنین اراک فارغ از مسئله کرونا شرایط خوبی در ارائه خدمات جراحی قلب و آنژیوگرافی دارد، زیرساخت های مرکز درمان ناباروری به صورت کامل فراهم است هرچند شاید قدری تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. تمام فوق تخصص های داخلی در اراک حضور دارند و حتی شماری از آنها برند کشوری محسوب می شوند. در بیمارستان آیت الله طالقانی از نظر زیرساختی و فضا قدری ضعیف هستیم اما به لحاظ ارائه خدمات فوق تخصصی عملکرد قابل قبولی در غرب کشور حاصل شده و در بیمارستان آیت الله خوانساری نیز نیروی تخصصی مناسبی وجود دارد و حتی دستگاه شتاب دهنده خطی موجود در این مرکز در غرب کشور همتا ندارد.

صادقی با اشاره به ظرفیت بیمارستان امیرکبیر در ارائه خدمات حوزه چشم، افزود: بیمارستان ولیعصر اراک مجموعه تروماست. شاید ساختار فیزیکی این مرکز درمانی مشکل داشته باشد،اما با ساخت بیمارستان جدید می توان معایب را پوشش داد و در بیمارستان قدس نیز سوئیت های ویژه جراحی و زیرساخت های لازم فراهم شده است.

وی با اشاره به ظرفیت های استان مرکزی گفت: استان مرکزی نقاط قوت بسیاری دارد ولی تهدیداتی هم وجود دارد که کرونا در خصوص آنها مزید بر علت شده است به همین دلیل باید با تشکیل چنین کنسرسیوم هایی بهره برداری از موقعیت های موجود را افزایش داد اما برای موفقیت لازم است که از ظرفیت تجمعی دستگاه های دیگر نیز استفاده شود به طوری که به کنسرسیوم داخلی اکتفا نشود و در سطح دیگر دستگاه ها نیز توسعه یابد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: