کد خبر: ۲۶۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 20
پوکی استخوان یک بیماری اسکلتی سیستماتیک و شایعترین بیماری متابولیک استخوان در جهان است که با چگالی کم استخوان و تغییرات ساختاری در بافت استخوان همراه است.

شفاآنلاین>سلامت>جمعیت افراد مبتلا به استئوپروز یا پوکی استخوان در سراسر جهان درحال افزایش است. پوکی استخوان یک بیماری اسکلتی سیستماتیک و شایعترین بیماری متابولیک استخوان در جهان است که با چگالی کم استخوان و تغییرات ساختاری در بافت استخوان همراه است.

پوکی استخوان یا استئوپروز Osteoporosis به معنی کم شدن تراکم استخوان است که بدنبال آن قدرت استخوان کم شده و شکننده میشود، شکننده شدن استخوان موجب میشود احتمال بروز شکستگی در آن بیشتر شود. پوکی استخوان معمولاٌ بتدریج پیشرفت میکند و هیچ علامتی از خود بروز نمیدهد تا وقتی که شکستگی بوجود می اید.

پوکی استخوان یا استئوپروز میتواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود ولی معمولا در ستون مهره، لگن، مچ دست و دنده ها بیشتر دیده میشود.
استخوان یک بافت زنده است، استخوان رگ خونی و سلول زنده دارد، همین زنده بودن است که به آن امکان می دهد رشد کند و خود را ترمیم کند.

هورمون های بدن بر روی پدیده جذب و تولید مداوم استخوان تاثیر دارند. مهمترین هورمون های تاثیرگذار در این روند، هورمون زنانه استروژن و هورمون مردانه تستوسترون و هورمون پاراتیروئید است.

مهمترین عارضه پوکی استخوان که بیشترین مشکلات را برای بیمار ایجاد میکنند شکستگی های لگن است.

علائم پوكی استخوان شامل :

تخریب بافت استخوانی
افزایش خطر شکستگی در نقاط مختلف بدن
كاهش تراکم مواد معدنی استخوان
کاهش حجم استخوان همراه با عدم تعادل در تشکیل استخوان و جذب دوباره ی استخوان

دکتر افشین طاهری اعظم - جراح ارتوپد، فلوشیپ جراحی لگن و مفصل ران استادیار و عضو هیئت علمی آزاد دانشگاه علوم پزشکی تهران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: