کد خبر: ۲۶۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 19
از منظر باورهاي ديني هم‌، انسان حتي اگر مجرم باشد حرمتي دارد که نبايد شکسته شود آن هم در ملاعام ، چراکه حرمت‌شکني، راه اصلاح را مي‌بندد و بهترين الگو در اين خصوص سيره رسول اکرم (ص) در برخورد بامتخلفان است.
شفاآنلاین>اجتماعی>به ياد دارم در اواخر دهه 1370 در دوره فرماندهي سردار قاليباف، در نيروي انتظامي و با همت معاونت اجتماعي ايشان (سردار نوريان‌) ايده‌اي مبني بر ايجاد بستري براي حضور و اشتغال دانش‌آموختگان مددکاري اجتماعي و روانشناسي باليني مطرح شد که به نوعي در راستاي عمل به سياست کلان تبديل «پليس انتظامي» به «پليس اجتماعي» بود. بنده نيز که آن ايام مسئوليت انجمن مددکاران اجتماعي ايران را عهده‌دار بودم به اتفاق برخي از پيشکسوتان اين رشته‌، خود را موظف دانستيم که در عملياتي شدن اين طرح ‌، همکاري لازم را داشته باشيم که نهايتا واحدهاي مشاوره و مددکاري اجتماعي در مراکز استان‌ها و کلانتري‌ها شکل گرفت که صرف‌نظر از ضعف‌هاي آن‌، در ارتقاي جايگاه نيروي انتظامي در افکار عمومي و به‌ويژه در کاهش پرونده‌هاي قضائي و تراکم کاري دادگاه‌ها‌، آن‌هم در قالب ايجاد تفاهم و سازش پايدار بين طرفين دعوا‌، با نقش ميانجي‌گرايانه مددکاران اجتماعي و روانشناسان باليني، تاثير چشمگيري داشت. جامعه علمي کشور -ازجمله اينجانب- در طول سال‌هاي دهه 1380 در جلسات مختلف و نشست‌هاي تخصصي ذيربط‌، همواره تاکيدمان بر اين بود که براي تحقق آرمان پليس اجتماعي‌، بايد به اقدامات و رفتارهاي نيروي انتظامي نظارت ويژه اعمال شود ولي در برخي از حوادث و اتفاقات، به اين نظرات دلسوزانه عنايت کافي نشد که يکي از نمونه‌هاي عيني آن‌، اقدام اخير در دورگرداني مجرمان همراه با ضرب و شتم آنها در ملأ‌عام بود که فرماندهي محترم در توجيه آن دستور قضائي را مطرح کردند که تاسف ناشي از اين رفتار را مضاعف مي‌کند‌، هرچند حتي در اجراي دستور قضائي نيز مي‌توان ملاحظات اجتماعي، انساني و اخلاقي را با مديريت کارآمد لحاظ کرد . نظريه‌اي در حوزه آسيب‌شناسي اجتماعي با عنوان «برچسب» مطرح مي‌شود که معناي روشن آن انگ خوردن مجرمين و علني شدن خطاي آنها در انظار عمومي و تشديد بدنامي فرد خاطي است که نتيجه آن نه‌تنها متنبه نشدن مجرم بلکه بي‌آبرو شدن او و بسته شدن نطفه کينه و خشونت در درون او است، که کاملا با فلسفه مجازات منافات دارد، چراکه مجازات و تنبيه به ‌هر شکلش بايد بستري براي اصلاح رفتار باشد و اگر نتيجه عکس داشته باشد حاصل آن ريختن قبح رفتارهاي ضد اجتماعي و ترويج خشونت در جامعه خواهد بود‌، تعجب انگيزتر اينکه اين دور گرداني با کتک و توهين‌هاي کلامي نيز همراه بوده است که به هيچ وجه در مسير فرايند پليس اجتماعي نبوده و قابل توجيه نيست . جناب سردار‌، از منظر باورهاي ديني هم‌، انسان حتي اگر مجرم باشد حرمتي دارد که نبايد شکسته شود آن هم در ملاعام ، چراکه حرمت‌شکني، راه اصلاح را مي‌بندد و بهترين الگو در اين خصوص سيره رسول اکرم (ص) در برخورد بامتخلفان است‌، ضمن اينکه در شرايط فعلي از نظر بحران شيوع ويروس کرونا نيز چنين اقدامي، توجيه منطقي ندارد و تجمع مردم در اطراف اين قبيل نمايش‌ها‌، احتمال انتقال ويروس را افزايش مي‌دهد. اينجانب که حداقل ده سال در کمک به نيروي انتظامي در راستاي رسيدن به ايده «پليس اجتماعي» از هيچ تلاشي دريغ نکردم از فرماندهي محترم نيروي انتظامي و همچنين از قضات محترم کشور تقاضا دارم در صدور حکم قضائي واعمال مجازات خاطيان و مجرمان جامعه‌، شيوه‌هاي مجازات به‌گونه‌اي در نظر گرفته شود که موجب اصلاح رفتار مجرمان و ايجاد فضاي مهرباني و آرامش در جامعه شود و جايگاه نيروي انتظامي را در افکار عمومي دچار آسيب نکرده و خشونت را در جامعه گسترش ندهد.


محمد زاهدی‌اصل استاد مددکاری اجتماعی


آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: