کد خبر: ۲۶۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 16
معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران گفت: جمع آوری پول در فضای مجازی تحت عنوان خیریه جرم است و مجازات قانونی دارد.

شفاآنلاین>اجتماعی>آجواد جاویدنیا معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران، با اشاره به جمع‌آوری کمک‌های خیریه در فضای مجازی اظهار کرد: پس از وقوع چندین سیل در سال ۹۸ صراحتاً اعلام کردیم که بر اساس قانون جز هلال احمر و موسسات مورد تأیید آن هیچ شخصی حق جمع آوری پول ندارد.

به گزارش شفاآنلاین:معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران ادامه داد: در کنار هلال احمر، کمیته امداد، بسیج و بهزیستی مجاز به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای افراد نیازمند هستند.

وی با اشاره به خیریه هایی که مجوز جمع آوری کمک برای نیازمندان را دارند، گفت: مجوز خیریه‌ها  از سازمان‌های مورد تأیید مانند هلال احمر، کمیته امداد، بسیج و بهزیستی صادر می‌شود.

جاوید نیا بیان کرد: پس از آن که عده زیادی در فضای مجازی اقدام به جمع آوری پول کردند، متوجه شدیم که بسیاری از آنان در قالب کلاهبرداری این کار را انجام می‌دادند و  پول در جایی که  برایش  جمع آوری شده بود خرج نشده است؛ به دنبال همین موضوع لازم دانستیم تا مرجعی مشخص برایجمع اوری کمک های نقدی و غیر نقدی  ایجاد شود.

جمع آوری پول و در فضای مجازی اعتماد مردم را از بین می‌برد 

معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران تصریح کرد: حتی مواردی داشتیم که فرد بیش از حد مورد نیاز، چندین برابر پول جمع آوری کرده بود که همین موضوع منجر به ایجاد اثر منفی و از بین رفتن اعتماد مردم شد.

وی با اشاره به اقداماتی که می‌تواند در این زمینه انجام شود٬ گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به کاهش کلاهبرداری در قالب جمع آوری پول کمک بسزایی کند، ایجاد جایگاه قانونی برای ساماندهی این موضوع است؛ برای مثال باید سامانه‌ای تشکیل شود تا خیریه‌های متعدد به صورت آنلاین در بستر آن قرار گیرند و با شناسایی شخص نیازمند یکی از خیریه ها برای کمک به او انتخاب شود. 

جاوید نیا گفت:  در حال حاضر اگر فردی اقدام به جمع آوری وجوه کند و هویتش احراز نشود، صورت حساب او مسدود خواهد شد و در همین رابطه پرونده‌های متعددی تشکیل شده‌ است.

معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران درباره مجازات جمع آوری پول در فضای مجازی گفت: جمع آوری پول در فضای مجازی اگر توسط اشخاصی که در این زمینه صلاحیت ندارند و مورد تأیید سازمان های مذکور نباشند، جرم است و اگر فردی نسبت به جمع آوری وجوه خیریه اقدام کند و در این مسیر هم هزینه اعلامی صرف نشود، مجرم است و عمل مجرمانه او کلاهبرداری محسوب می‌شود که مجازات‌های خاص خودش را هم دارد، علاوه بر آن حساب این افراد نیز مسدود خواهد شد. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: