کد خبر: ۲۶۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 16
۲۸ صفر سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) است که با سیره و روش خود راه رستگاری و عاقبت‌بخیری را به همه ما نشان دادند.
 شفاآنلاین>اجتماعی>آدمی همواره در جستجوی قهرمان و اسوه‌ای است که او را سرمشق زندگی خویش قرار دهد و در مـوضـوعـی خـاص یـا بـه طـور مـطـلق از او پـیـروی کـنـد تـا بـه سـر مـنـزل مـقـصـود بـرسد؛ در ابـتـدا از مـؤمـنان وارسته و اعتقادات آنان به نیکی یاد می‌کند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم خود را به الگوگیری از آنان فرا می‌خواند.

در مـرحـله بـعد، کسانی را به عنوان مثل و نمونه معرفی می‌کند که از بینش و بصیرت و ایـمـان و تـقـوای بـسـیـار بالایی برخوردار بوده اند و جا دارد که مؤمنان در هر زمانی همت خـویـش را بـه کـار گـیـرنـد تـا بـه چـنـان مـنـزلتـی نائل آیند.

امـا عـمـوم پـیـام آوران الهـی که در راس آنان حضرت محمد مصطفی (ص) قرار دارد، در عالی‌ترین سطح به عنوان الگو‌های معصوم و ممتاز مورد عـنـایـت الهـی قـرار دارنـد و خـداونـد مـتـعـال آنـان را در مـیـدان اعـتـقـاد، عـمـل و اخـلاق نـیـکـو و مـعتدل، الگو‌های نخبه‌ای برای آدمیان معرفی کرده که پیروی از آنان به طور قطع انسان را به سر منزل سعادت خواهد رساند.

به گزارش شفاآنلاین: حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل  با توجه به اوصاف پیامبر (ص) و عظمت وجودی ایشان در میان انسان‌ها، گفت: سوالی در ابتدا مطرح می‌شود که چه شد رسول خدا (ص) به این جایگاه والا در میان موجودات عالم رسیدند و در آیات و روایات به ما سفارش شده که از ایشان الگو برداری کنیم. خداوند متعال این سوال را در سوره اسراء پاسخ می‌دهد و می‌فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ»؛ اگر حضرت محمد (ص) اشرف مخلوقات شد تنها یک دلیل وجود داشت و این بود که او فقط و فقط بنده خدا بود؛ با توجه به همین مطلب نتیجه گیری می‌شود وقتی در نماز به ما گفته می‌شود قبل از اینکه از خداوند طلب هدایت کنید «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ»؛ بگویید «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین» یعنی ابتدا باید بنده خدا شوی تا پس از آن مورد هدایت الهی قرار بگیری.

این کارشناس مذهبی در ادامه در تعریف بندگی خداوند گفت: بندگی یعنی امور و کار‌ها را به خدا واگذار کردن و در تمام زندگی از خداوند یاد کردن؛ با سیر در کتب تاریخی می‌بینیم هنگامی که به پیامبر (ص) در کوچه سنگ زدند ایشان دستانشان را بالا بردند. اصحاب گفتند پیامبر (ص) می‌خواهند آن فرد را نفرین کنند، اما در عوض حضرت فرمودند «اللهم اِغفر لقومی فانّهم لا یعلمون»؛ خدایا! قوم مرا ببخش، زیرا آنان مردمى نادانند. در این داستان گذشت و بخشش را در وجود مبارک خاتم الانبیا (ص) می‌بینیم.

حجت الاسلام کفیل در ادامه به جایگاه بخشش در درگاه الهی اشاره کرد و افزود: همین پیامبری که اهل گذشت و بخشش است، در روایتی می‌فرماید: «بعد از شرک به خداوند بزرگترین گناه اذیت همسر است» یا در روایتی دیگر می‌فرمایند: «أکرِمُوا أولادَکُم و أحْسِنوا آدابَهُم یُغْفَرْ لَکُم»؛ به فرزندان خود احترام گذارید و آنان را آداب نیکو بیاموزید تا آمرزیده شوید. همه ما دوست داریم امت خوبی برای پیامبر باشیم. اگر کسی با این دید به موضوعات نگاه کند و الگوی خود را حضرت محمد (ص) قرار دهد، با خود می‌گوید یا رسول الله شما عبد خداوند هستی و من هم از شما اطاعت می‌کنم؛ در نتیجه من هم بنده خداوند می‌شوم.

وی در پایان گفت: هنگامی که انسان به همسر، فرزندان و خانواده احترام می‌گذارد گناهانش بخشیده می‌شود؛ یعنی همان کاری که رسول خدا (ص) در مقابل دیگران انجام می‌دادند. در نتیجه وقتی می‌گوییم از پیامبر (ص) الگو بگیریم، باید منش و روش زندگیمان نبوی شود تا ما نیز عبد و بنده خداوند شویم و این حرکت با گذشت و احترام به دیگران شروع می‌شود.

yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: