کد خبر: ۲۶۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 11
بررسی ایراد جریمه‌های کرونا در گفت‌وگو با رییس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت
رییس‌جمهور تاکید کرد : نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که در اختیار دارد استفاده می‌کند و به فرد متخلف ابلاغ خواهد شد که چه روزی، در چه خیابانی، بدون ماسک بوده‌ و موظف است جریمه را به حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، واریز کند.
شفاآنلاین>اجتماعی>طبق آخرین گزارش‌ها میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۸۵/۶۱ درصد رسیده است. همچنین میزان استفاده از ماسک در کشور به ۳۵/۵۵ درصد رسیده است. این عددها نشان می‌دهد که در این گرانی و تورم مردم دیگر توان خریداری ماسک را برای مصرف روزانه ندارند. چند روز پیش وزارت بهداشت اعلام کرد افرادی که توان خرید ماسک‌های سه لایه را ندارند می‌توانند از ماسک پارچه‌ای استفاده کنند، البته او این را نگفت که ماسک‌های پارچه‌ای موجود در بازار حداقل ۲۰ هزار تومان است و باید هر چند وقت یک بار تعویض شود.
به گزارش شفاآنلاین:حال مسوولان برای کنترل کرونا مجبور شدند در کنار توصیه‌ها، به راهکارهای بازدارنده و دستوری روی آورند تا شاید بتوانند کمی آن را مهار کنند. بر همین اساس طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده از ماسک از امروز از در خانه، اجباری است و ورود به وسایل حمل‌ونقل عمومی بدون ماسک ممنوع است. دیروز رییس‌جمهور نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که از امروز و در تهران هر فردی که ماسک نزند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.
رییس‌جمهور تاکید کرد که نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که در اختیار دارد در این زمینه استفاده می‌کند و به فرد متخلف ابلاغ خواهد شد که چه روزی، در چه خیابانی، بدون ماسک بوده‌ و موظف است جریمه را به حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، واریز کند.
جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای کسانی که ابتلایشان به کرونا را کتمان کنند
روحانی همچنین تاکید کرد: فرد به محض اطلاع از ابتلای خود باید به خانواده و محل کارش اطلاع دهد و دو هفته در قرنطینه بماند و حق خروج از قرنطینه را نداشته باشد اما اگر تخلف کند برای هر نوبت تخلف، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.
رییس‌جمهور همچنین تاکید کرد که فرد متخلف دو هفته فرصت دارد جریمه را به حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند واریز کند و در غیر این صورت از روش‌های دیگر به عنوان بدهکاری آن افراد اقدام شده و جریمه از وی اخذ می‌شود.

۴ مرحله جریمه برای اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

وی همچنین درباره اصناف نیز اعلام کرد: اگر فردی که به عنوان خدمت‌دهنده در اصناف حضور دارد، خودش مراعات نکند، جریمه می‌شود. اگر به افرادی خدمت بدهد که دارای ماسک نیستند، باز هم جریمه می‌شود. جریمه‌های اصناف نیز به این صورت است که در مرحله اول تذکر داده می‌شود، در مرحله دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود، در مرحله سوم، یک میلیون تومان جریمه در انتظار اوست و در مرحله چهارم، محل کسب متخلف پلمب می‌شود.
جریمه ۱۰۰ هزار تومانی راننده‌تاکسی‌ها در صورت ماسک نزدن
بنا به اعلام رییس‌جمهور، در شبکه حمل‌ونقل عمومی و مراکز عمومی نیز بسیج، نیروی انتظامی و بازرسان وزارت بهداشت به افراد تذکر می‌دهند. در زمینه مترو برای ورود به محوطه نیز ماسک‌زدن باید مراعات شود اما نسبت به تاکسی و اتوبوس شرایط متفاوت است. اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند برای هر نفر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود. همه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی موظف هستند اگر راننده‌ای مراعات نمی‌کند، شماره‌ پلاکش را یادداشت کنند و کد جریمه را بنویسند.

ورود افراد بدون ماسک به ادارات ممنوع

رییس‌جمهور درباره میزان جریمه تخلف از پروتکل‌ها در اداره‌ها نیز تاکید کرد: «برای ورود به ادارات نیز مقرراتی مشخص شد؛ هم برای حراست و هم برای نگهبانی. آنها باید مانع از ورود افراد بدون ماسک به ادارات شوند و اگر این وظیفه را رعایت نکنند، همه مقرراتی که برای فرد متخلف گذاشته شده، برای حراست و نگهبانی هم جاری است.»
تعیین این جرایم و برخوردهای قهری، می‌تواند در شرایط اوج کرونا به نوعی بازدارنده باشد و نمودار صعودی ابتلا و بستری ناشی از کرونا را در کشور کنترل کند. همان‌طور که در بسیاری از کشورهای دنیا این اتفاق افتاده است. به عنوان مثال در انگلیس جریمه در نظر گرفته شده برای افرادی که ملزم به خودقرنطینگی هستند اما این موضوع را رعایت نمی‌کنند از ۱۰۰۰ پوند شروع شده و در صورت تکرار به رقم ۱۰ هزار پوند می‌رسد.

واریز جریمه‌ها به حساب وزارت بهداشت

به گفته معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت این مصوبه فعلا در استان تهران لازم‌الاجراست که دو محور عمده دارد؛ یک بخش کسانی هستند که به کرونا مبتلا هستند اما آن ‌را مخفی می‌کنند و به سر کار می‌روند و یا کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند اما بالاجبار در محل کار حاضر می‌شوند. این افراد شاغل در بخش دولتی یا خصوصی هستند که برای هر فردی که برخلاف مصوبه عمل کند ۲۰۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است. بخش دیگری از متخلفان که جریمه می‌شوند، افرادی هستند که ماسک نمی‌زنند. افرادی مانند رانندگان تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و متصدیان فروش در فروشگاه‌ها که به ارائه خدمت می‌پردازند اگر ماسک نزنند جریمه خواهند شد و متصدیان فروش متخطی نیز علاوه بر جریمه، مطابق مقررات قبلی با توقف فعالیت خود روبه‌رو خواهند شد.
فرهادی در پاسخ به این سوال که چه کسانی بر رعایت پروتکل‌ها نظارت می‌کنند، گفت: در ادارات، روسا و مدیران اداره طبق سلسله مراتبی که وجود دارد و در فروشگاه‌ها نیز نیروهای بهداشتی و نظارتی بر رعایت پروتکل‌ها نظارت دارند.
همچنین افرادی که در خیابان ماسک نمی‌زنند نیز با روش‌های نیروی انتظامی شناسایی و جریمه می‌شوند. برای مثال می‌توان با عکس‌ گرفتن توسط دوربین‌ها، افراد را شناسایی کرد و هویت این افراد، شناسایی و برای آنها پیام جریمه ارسال می‌شود. افراد متخلف دو هفته زمان دارند تا به شماره حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند جریمه واریز کنند و این مبالغ جریمه نیز برای مقابله با کرونا هزینه می‌شود.

فشار اقتصادی بر قشر ضعیف
در همین رابطه محمدحسین جوادی رییس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت و عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص زیرساخت‌ها برای اعمال این مصوبه گفت: امروزه به دلیل همه گیری کروناویروس در سراسر جهان، هر دولتی بابت تشویق و ترغیب مردم جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی سیاست‌هایی را در نظر گرفته ‌است. حال بعضا بخشی از سیاست‌های آنها جنبه تشویقی دارد، برخی هم جنبه‌های تنبیهی دارد. دولت ما هم سیاست‌های خاص خودش را دارد اما این مصوبه برای قشر ضعیف جامعه برای استفاده از ماسک جنبه تنبیهی ندارد و شاید فرهنگ سازی هم رخ ندهد. برای این‌گونه افراد باید جنبه‌های دیگر را در نظر گرفت. دولت باید بین دهک‌های پایین درآمدی، سازمان‌های حمایتی و گروهای شغلی که طبقات ضعیف جامعه را تشکیل می‌دهند، ماسک رایگان توزیع کند چرا که با تصویب این مصوبه ممکن است قشر ضعیف برای جلوگیری از جریمه نشدن ماسک‌های غیراستاندارد و آلوده را استفاده کنند و همین موضوع فاجعه دیگری را رقم می‌زند. به عقیده من دولت باید ابتدا زیرساخت‌های این مصوبه را ایجاد می‌کرد و بعد به دنبال اعمال جریمه می‌بود زیرا امکان دارد نتیجه این مصوبه خطرناک تر از کروناویروس شود.
وی افزود: البته همگان باید بدانند اتخاذ این تدابیر گرچه دیر بود اما کاملا مناسب این روزهای سخت کرونایی است ولی در کنار این تدابیر باید برای گروه‌های آسیب‌پذیر فکر اساسی کرد زیرا آنها با شرایط تحریم، گرانی، کرونا و پیامدهای آن دچار مشکلات بسزایی شده‌اند، گرچه پیشتر کارشناسان اقتصادی بر این عقیده بودند در چنین بحران‌هایی سه دهک پایین درآمدی را باید مراقبت کنیم اما در حال حاضر دهک‌ها افزایش پیدا کرده است. آنچه این روزها معلوم است این است که جامعه بشری حداقل دو تا سه سالی با این ویروس درگیر است. بنابراین نمی‌توان به راحتی از این موضوع گذر کرد.

ماسک‌های خطرناک چندبارمصرف

جوادی با اشاره به استفاده چندباره قشر ضعیف از یک ماسک سه لایه در طول ماه‌ها بیان کرد: متاسفانه این روزها شاهد استفاده کودکان کار، دستفروشان و اقشار ضعیف از یک ماسک سه لایه در ماه‌ها هستیم. مشخصا این افراد توانایی خرید روزانه ماسک را ندارند. به همین دلیل امکان دارد بارها از آن ماسک استفاده کنند که در این صورت همان ماسک عامل سرایت و بیماری در فرد می‌شود. این روزها بهتر است سازمان‌های خیریه و نهاد‌های مردمی این افراد را شناسایی و با کمک وزارت بهداشت و دولت ماسک‌های استاندارد بین آنها توزیع کنند چراکه اگر این افراد بیمار شوند خارج از مردم و جامعه نیستند بنابراین خسارت‌های جبران ناپذیری بر کشور وارد می‌شود. به عقیده بنده مصوبه‌ای که تعیین کردند باید به گونه‌ای باشد که شمولیت پیدا کند وگرنه این مصوبه با شکست مواجه می‌شود زیرا جریمه رانندگی نیست که فرد برای رهایی ماشین خود تمام جریمه‌ها را بدون کم و کسری پرداخت کند و اگر طرف پرداخت نکند بعد از مدتی پلیس ماشین را توقیف می‌کند. حال فرض کنید فردی بی‌خانمان است، پلیس آن را به خاطر استفاده نکردن از ماسک جریمه کند، اگر آن فرد توان خرید ماسک را داشت که می‌زد قاعدتا توان خرید دو هزار تومان ماسک را ندارد. حال دولت می‌خواهد چقدر یک بی‌خانمان را جریمه کند؟ اصلا چه ضمانت اجرایی وجود دارد که فرد ملزم به رعایت این مصوبه شود! فرد بی‌خانمان سرپناه و خوراک ندارد که ماسک داشته باشد. این مصوبه نیامده شکست خورده است.
وی افزود: البته اگر در این شرایط بحرانی مردم اصول بهداشتی را رعایت نکنند عزیزان بیشتری را از دست می‌دهیم. موج سوم هم با تشدید آنفلوآنزا و سردی هوا قاعدتا ممکن است خطرناک‌تر از موج اول و دوم شود، چه بسا شواهد امر نشان می‌دهد که همین‌گونه است. به همین دلیل در این موضوع نمی‌شود فقط با اعمال جریمه مردم را ملزم به استفاده از ماسک کرد. باید در کنار آن ده‌ها بست سیاستی دیگر برای گروه‌های مختلف در نظر گرفته شود زیرا قشر ضعیف جامعه را نمی‌توان با جریمه ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرد چرا که اگر آنها توان داشتند قطعا ماسک می‌خریدند. مگر آنها نگران سلامتی خود و خانواده‌شان نیستند؟ امروزه یک خانواده چهار نفره باید ماهانه بیش از ۲۵۰ هزار تومان ماسک بخرد؛ خانواده‌ای که در حالت عادی از لحاظ معیشتی چند پله به پایین سقوط کرده است. در حال حاضر سفره‌های مردم خالی تر از گذشته شده و بسیاری از مردم توان خرید گوشت و مرغ یا تامین نیازهای درمانی و آموزشی را ندارند. حال در این بین نیازهای دیگر هم بر آنها تحمیل شده است. دولت اگر از همان ابتدا برای این دسته از افراد جامعه یارانه ماسک در نظر می‌گرفت حال شاهد جان باختن این افراد در سطح شهر نبودیم. اگرچه دولت هفت ماه است زیر بار چنین چیزی نرفته است اما به جای جریمه بهتر بود یارانه ماسک را برای قشر آسیب‌پذیر در نظر می‌گرفت.
این مددکار اجتماعی اظهار کرد: دولت باید از ظرفیت‌های مساجد محله‌ها استفاده می‌کرد تا به صورت نهاد‌های مردمی ماسک‌های سه لایه زیر نظر وزارت بهداشت تولید و آن را بین مردم نیازمند توزیع می‌کرد. اگر اشتباه نکنم در کشور بیش از ۷۰ هزار مسجد وجود دارد که همگی دارای حیاط‌های بزرگی هستند. افراد به صورت جهادی می‌توانستند دست به دست هم دهند تا هیچ فردی نیازمند ماسک دو هزار تومانی نشود.

ایراد جدی بر این مصوبه

رییس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر بزرگ ترین ایراد این مصوبه گفت: به این مصوبه یک ایراد جدی وارد است. شاید در موج‌های اول و دوم این بیماری وزارت بهداشت باید خط مقدم مبارزه با کرونا بود اما در موج سوم باید نهاد‌های اجتماعی در خط مقدم قرار می‌گرفتند زیرا در حال حاضر پیامدهای اجتماعی بحران کرونا به مردم آسیب وارد کرده است. متاسفانه ما هنوز از منظر پزشکی با آن برخورد می‌کنیم ولی این نگاه اشتباه است چرا که در موج سوم باید بعد اجتماعی تقویت شود زیرا امروزه مشکل پزشکی وجود ندارد بلکه مشکل اجتماعی است و در این خصوص هم باید ظرفیت‌سازی‌های اجتماعی صورت گیرد. نهاد‌ها و متخصصان اجتماعی باید در خط‌مقدم مبارزه با کرونا ورود کنند. اگر دولت تصور می‌کند با چنین سیاستگذاری‌هایی می‌تواند کرونا را کنترل کند، باید صراحتا بگوییم سخت در اشتباه است.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: