تعطيلي مدارس در روزهاي شيوع ويروس کرونا و آموزشهاي مجازي مشکلات ريز و درشتي را براي دانشآموزان و حتي خانوادهها بهوجود آورده است، البته اين روزها با شيوع کرونا در جهان، آموزشها نه تنها در ايران بلکه در اکثر کشورها با تغييرات فراوان همراه است.
شفاآنلاین>اجتماعی>تعطيلي مدارس در روزهاي شيوع ويروس کرونا و آموزشهاي مجازي مشکلات ريز و درشتي را براي دانشآموزان و حتي خانوادهها بهوجود آورده است، البته اين روزها با شيوع کرونا در جهان، آموزشها نه تنها در ايران بلکه در اکثر کشورها با تغييرات فراوان همراه است. به عبارت ديگر کرونا باعث شده تا شيوههاي آموزش نيز دستخوش تغييرات فراوان شود، اين در حالي است که در مدارس و دانشگاههاي کشور اغلب معلم محور برگزار ميشد. البته در مقاطع مختلف تحصيلي شيوههاي آموزشي متفاوت است. براي مثال در مقطع ابتدايي هماکنون بدون کمک والدين تحصيلکرده امکان يادگيري کودک اندک است. البته هماکنون شاهد راهاندازي شبکه شاد هستيم، شبکه شاد از تجهيزات و نرمافزارهاي پيشرفته و مناسب برخوردار است و سامانه شاد گرچه گامي در جهت آموزشهاي مجازي است اما مشکلاتي را نيز به همراه دارد و پوششدهي مناسبي ندارد و اين نرمافزار نيازمند ارتقاي بيش از پيش و صرف وقت است تا بتواند جايگاه خود را در بين نظام آموزشي کشور بازيابد. با توجه به ايراداتي که در آموزشوپرورش وجود دارد و کم و کاستيهاي شبکه شاد اما چه کرونا باشد و چه نباشد بايد دانش آموزان به سمت آموزشهاي معکوس سوق پيدا کنند. در شيوه آموزشهاي معکوس ديگر آموزشها معلم محور نيست، بلکه آموزش معکوس شامل آموزشهاي مستقيم، انفرادي و آموزش از طريق معلم و تجهيزات نوين در خارج از کلاس ميشود. شيوه آموزشهاي معکوس باعث فعاليتهاي يادگيري گروهي و تعاملي در داخل کلاس ميشود. براي مثال بنده تکاليف را به دانش آموزان ميدهم و آنها نيز موظفند تمامي تکاليف را انجام داده و همين امر باعث ميشود تا دانشآموز پژوهشمحور و دغدغهمند تربيت شود. در اين روش دانشآموز و دانشجو قبل از حضور در کلاس، سخنرانيهاي ويدئويي درباره موضوعات درسي آن روز را مشاهده ميکنند. سپس در کلاس حضور يافته و محوريت معلم نيز کم ميشود. برگزاري کلاس درس معکوس را ميتوان يادگيري ترکيبي دانست. در سالهاي قبل مدارس و آموزش کشور در روزهاي متعدد به دلايل مختلف همچون آلودگي هوا، بارندگي و... تعطيل ميشد. بيشک هريک از تعطيليها دانشآموزان را از روند يادگيري دور ميکند، اما با استفاده از آموزشهاي معکوس حتي در صورتي که مدارس و دانشگاهها هم به شکل حضوري فعاليت کنند، ميتوان از اين شيوه براي آموزش در تمامي نقاط استفاده کرد و ديگر نيازي به تعطيلي مدارس و دانشگاهها در شرايط مختلف نيست، چون در هر وضعيت روند آموزش طي ميشود.آرمان ملی
محمدرضا نیکنژاد کارشناس آموزش و پرورش