کد خبر: ۲۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۹ تير ۱۳۹۳ - 2014June 30
شفاآنلاین-مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: شایع ترین نوع اعتیاد در بین زنان در مرحله نخست سیگار و الکل و در مرحله بعدی موادی همچون تریاک و شیشه است.
ˈبه گزارش شفا آنلاین، سعید ممتازی  به بالا بودن نسبت اعتیاد مردان به زنان اشاره کرد و افزود: 90درصد معتادان کشور را مردان 10 درصد دیگر را زنان تشکیل می دهند.

وی یادآورشد: بر این اساس در سال های اخیر اعتیاد به سیگار و شیشه در زنان نسبت به گذشته روند روبه رشدی را نشان می دهد.

ممتازی، با بیان اینکه مشکلات جسمی متعددی بر اثر مصرف موادمخدر صنعتی شیشه بوجود می آید، افزود: کسانی که شیشه مصرف می کنند خواب و اشتهای کم دارند و حالت تحریک پذیری و عصبی پیدا می کنند.

وی اظهار کرد: مصرف کنندگان شیشه به طور متناوب انرژی زیاد، افکار بدبینانه و گاهی اوقات نیز توهم بینایی و شنوایی پیدا می کنند.

این روانپزشک مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی استان زنجان گفت: بسیاری از افراد در اثر مصرف شیشه، وقتی دچار توهم یا هذیان می شوند، افکار بدبینانه ی شدید یا پرخاشگریانه ای از خود نشان می دهند که در چنین شرایطی بیمار نیاز به بستری شدن در بخش روانپزشکی دارد.

وی یادآور شد: داروهای روان گردان یک واژه و عبارت کلی است و هر کسی می تواند معنایی متعددی از آن برداشت کند، اما اغلب اوقات منظور از این مواد قرص های روان گردان، اکستازی یا همان قرص اکس است.

ممتازی افزود: اکستازی خیلی سریع روی سیستم عصبی فرد تاثیر می گذارد و بسیاری از علائم مصرف اکستازی مشابه به شیشه است.

وِی، با اشاره به اینکه با امکانات ناچیزی می توان شیشه تولید کرد، یادآور شد: تولید این ماده بسیار خطرناک است چون مواد سمی حاصل از تولید آن اگر به هر طریقی حتی وارد سیستم فاضلاب یا زباله ها یا محیط خاک اطراف کارگاهی که شیشه را تولید می کنند شود، آلودگی جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: علاوه بر بروز این معضل احتمال آتش سوزی و انفجار نیز در این واکنش های شیمیایی وجود دارد.

وی، با تاکید بر اینکه تنها مصرف کنندگان در معرض ابتلا به عوارض نامطلوب شیشه قرار ندارند، خاطرنشان کرد: افرادی که تولید می کنند و یا در محدوده مکانی کارگاه های تولید شیشه سکونت دارند و یا رفت و آمد می کنند نیز در معرض خطر آلودگی قرار می گیرند.

ممتازی افزود: برخی وقت ها ممکن است فردی در همان منزل خود به تولید شیشه بپردازد که در این صورت به طور یقین خانواده آن شخص نیز درمعرض خطر آلودگی های سمی قرار خواهند گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: