کد خبر: ۲۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۳ - 2014June 30
شفاآنلاین-همه ساله با آغاز ماه مبارک رمضان بحث برسر زولبیا و بامیه و کیفیت تهیه آن مورد نقد و بررسی قرار می گیرد .با درنظر گرفتن افزایش شیوع بیماری های غیر واگیر مانند چاقی و اضافه وزن، بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های متابولیک و سرطان ها توصیه متخصصان تغذیه این است که این شیرینی حذف و یا به شدت کاهش پیدا کند.
به گزارش شفا آنلاین،اگرچه مصرف زولبیا و بامیه یکی از عادات رایج ماه مبارک رمضان است اما با توجه به هشدارهای متخصصین تغذیه،مصرف این شیرینی باید به حداقل کاهش یابد. علاوه بر این افرادی که دیابت دارند باید از خوردن این ماده غذایی به طور کامل اجتناب کنند.

کارشناسان بهداشتی می گویند اکثر مخاطرات این شیرینی به چگونگی پخت و توزیع آن باز می گردد.

کارشناس ارشد تغذیه  درباره زولبیا و بامیه به عنوان شیرینی سنتی در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد:این شیرینی حاوی میزان بالای قند و چربی است که اگر روزه داران بیش از اندازه آن را مورد استفاده قرار دهند مشکلات مختلفی ازجمله بروز چاقی در افراد ، گرفتگی رگ ها و سکته های احتمالی و دیابت گریبانگیر فرد می شود.

به گفته زیبا کاوه یی استفاده از روغن های بی کیفیت شامل اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس که به طور مکرر تحت حرارت قرار می گیرند،در تهیه این شیرینی استفاده می شود. با این روش پخت ترکیب خطرناکی از موادشیمیایی در آن ایجادمی شود که منجر به بیماری های قلبی و عروقی را تشدید نماید.

کاوه یی ادامه داد: هنگام پخت زولبیا و بامیه به دلیل افزایش دمای زیاد روغن می سوزدو همین امر ترکیبات جدید و سمی مانند آکرولئین در آن ایجاد می کند که نقش مهمی در تخریب سلول های بدن دارد.

کارشناس ارشد تغذیه به اشاره به اینکه شعار بهداشتی امسالˈ خود مراقبتیˈ است افزود: فلسفه ماه مبارک رمضان مراقبت و خودداری از کارهایی است که سلامت جسم و نفس انسان را به مخاطره می اندازد از این رو در این ماه بایداز نظر جسمی و روانی، بیش از گذشته به سلامتی خود توجه بیشتری نشان دهیم .

کاوه یی توصیه کرد: روزه داران سعی کنند هنگام افطار و سحرگاه از خوردن زولبیا و بامیه به دلیل قند و چربی زیاد پرهیز کنند.چون خوردن این ماده غذایی در وعده سحری باعث تشنگی می شود.

وی همچنین توصیه کرد : در صورتی که این مواد غذایی را از فروشگاه های بیرون تهیه می شود به شکل ظاهری، میزان سرخ شدگی و رنگ محصول، بوی آن و بهداشت عمومی فروشگاه توجه کنید.

کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه این شیرینی باید دارای عطر، طعم و رنگ روشن باشد و مزه آن به دلیل ماندگی تغییر نکرده باشد گفت :زولبیا و بامیه نباید حاوی سوختگی و تغییر رنگ و قهوه ای در آن مشاهده شو د و ذرات سوخته روی زولبیا و بامیه برروی این ماده غذایی وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد : زولبیا و بامیه نباید در معرض نور آفتاب قرار گیرد و ضروری است هنگام خرید این ماده غذایی به شرایط بهداشتی و نگهداری آن در یخچال توجه شود.

وی اظهار کرد: بایستی مسئولین به ویژه مسئولین سازمان غذا و داروی کشور به طور خاص و در این یک ماه بر تهیه و توزیع این شیرینی نظارت کامل داشته باشند .

کاوه یی ادامه داد:با توجه به حجم بالای تولید این ماده غذایی در کشور در کشور لازم است استاندارد های تهیه و توزیع اجرایی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: