کد خبر: ۲۶۵۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 04
حداقل سه و نیم میلیون دانش‌آموز از دسترسی به سامانه شاد محروم شده‌اند که قسمت قابل توجهی از آن، به خاطر عدم توانایی خانواده‌ها در خرید ساده‌ترین موبایل‌های هوشمند که این سامانه را پوشش دهند، است.
شفاآنلاین>اجتماعی>در حالی‌که حداقل حقوق کارگران کمی بیشتر از یک میلیون و هشتصد هزار تومن است و با در نظر گرفتن هزینه اقلام مصرفی، کمک‌هزینه‌ی مسکن (البته در صورت تصویب هیئت وزیران) و حق اولاد به سختی به نزدیک سه میلیون تومان می‌رسد،در شرایطی که حقوق بازنشستگان کشور نزدیک عدد سه میلیون تومان به گل نشسته است و وضعیت بسیاری از مشاغل دیگر نیز کم و بیش در همین حدود است، خط فقر برای یک خانواده‌ی چهار نفره حدود
ده میلیون تومان برآورد شده‌است.عددی عجیب و تکان‌دهنده که خبر از وجود فقر شدید -در دهک‌های فراوانی از جمعیت کشور- را می‌دهد.
طبقات آسیب‌پذیر اقتصادی روز به روز در حال افزایش تعداد و فقیرتر شدن هستند و طبقه متوسط به کم‌عرض‌ترین وضعیت خود طی سال‌های اخیر رسیده‌است.پدران و مادران سرپرست خانوار با چشمانی غمگین و شرمناک نزد کودکانشان باز می‌گردند و از تهیه حداقل‌های زندگی و تحصیل برای خود و فرزندان‌شان ناتوان هستند.
حداقل سه و نیم میلیون دانش‌آموز از دسترسی به سامانه شاد محروم شده‌اند که قسمت قابل توجهی از آن، به خاطر عدم توانایی خانواده‌ها در خرید ساده‌ترین موبایل‌های هوشمند که این سامانه را پوشش دهند، است.

بازنشستگان کشور پس از سال‌ها خدمت به کشور اکنون در قامت مادربزرگ و پدر بزرگ‌های سفره‌دار هستند که سال‌هاست نقش نقطه ثقل خانواده‌ها را -حقیقی و مجازی-
ایفا می‌کنند و اینک زیر بار فشار اقتصادی روزافزون کمر خم کرده‌اند؛ کمری که در حال شکستن است.
کفگیر قناعت طبقات اقتصادی متوسط و پایین کشور-به طور حداکثری در حال انجام بوده- به تهِ دیگ رسیده‌است و علیرغم همه رعایت‌ها و از سر و دم زدن‌ها، دهک‌های زیادی با فاصله زیاد، زیر خط فقر زندگی را تحمل می‌کنند.
هزینه مسکن بسیار بالاست، قیمت‌ اجناس بی‌محابا، لحظه‌ای و شوک‌آور بالا می‌رود، بسیاری از افراد جامعه که به طور روزافزون بیشتر و بیشتر می‌شوند، در برآوردن نیازهای اولیه‌ی انسانی برای زنده ماندن ناتوان هستند، سوءتغذیه خصوصا میان کودکان بسیار بیشتر شده‌است، فقر مطلق در دهک‌های آسیب‌پذیر اقتصادی از جمعیت بیداد می‌کند.
همه می‌دانیم که کشور تحت تحریم‌های شدید قرار دارد و این یک عامل موثر در فشار است. بنابراین با توجه به این وضعیت طبعا انتظار می‌رود، انضباط آهنینی بر اقتصاد کشور اعمال گردد، راه هرگونه رانت، رشا و ارتشاء،اختلاس امتیازات ویژه و...بسته شود.بر محتوای صادرات و واردات نگاهی تیزبین حاکم باشد و کالاهای ضروری مورد نیاز مردم فدای واردات
بیهوده نگردد.
طی این سال‌ها کشور شاهد اختلاس‌های با پسوند هزار میلیار تومانی بوده‌است، اعدادی که هنوز در گذر زمان در ذهن‌ها، عادی نشده‌است و در حالی‌که هشتِ اقتصاد بسیاری از خانواده‌های ایرانی گرو نُه آن است برخی از این اختلاسگران با پول‌های ملت در حال خوشگذرانی در کازینوهای آن سوی آب هستند.زیرفشار تحریم‌ها، حل مشکلات اقتصادی فوق‌الذکر مهمترین کمک برای عبور از بحران خط فقر است. برای حل این مشکلات برنامه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های اقتصادی دولت -که در مدیریت این وضعیت خطیر نقش مهمی دارند-جز درخواست قناعت، صبوری و رعایت از مردم- چیست، تا مردم با مشاهده اجرای آن، برای داشتن آینده‌ای بهتر و سعادتمند امیدوار باشند.

بابک خطی/ آفتاب یزد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: