کد خبر: ۲۶۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 24
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتارهای مردم را مهم‌ترین عامل تغییر پیک‌های کرونا عنوان کرد و گفت: با تغییر رفتار شهروندان می‌توان جلوی افزایش بستری، مراجعات به بیمارستان‌ها و در نتیجه فوت ناشی از این بیماری را گرفت.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست در پاسخ به این سوال که آیا باز هم تعداد فوت شدگان بر اثر کرونا در ایران رکورد می زند، اظهار داشت: این موضوع با توجه به رفتارهای فعلی مردم امکان پذیر است و اگر آنان تغییر اساسی در رفتارهای خود ایجاد نکنند، تحقق این موضوع دور از انتظار نیست.

به گزارش شفاآنلاینیونسیان با بیان این که موج سوم بیماری کرونا از هفته جاری در برخی استان ها ازجمله تهران آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود هم تعداد موارد ابتلا، بستری و هم مرگ و میر در موج سوم از موج های قبلی بیشتر باشد.

این اپیدمیولوژیست ایجاد موج سوم را ناشی از افزایش تماس های فیزیکی مردم با یکدیگر دانست و گفت: در تعطیلات اخیر، ایام عزاداری و بازگشایی مدارس شاهد سست شدن گروهی از مردم در رعایت اصول بهداشتی بودیم که منجر به افزایش مبتلایان شد.

یونسیان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال فرونشینی زودهنگام موج سوم وجود دارد، تصریح کرد: این کار فقط با تغییر رفتارهای مردم شدنی است و آنان ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی باید از افزایش تماس به شدت خودداری کنند.

وی ادامه داد: نتایج تغییر رفتار مردم در یک یا ۲ روز بروز پیدا نمی کند، حداقل یک تا ۲ هفته باید از وقوع آن بگذارد تا شاهد نتایج آن در جامعه باشیم به عبارتی اقدامات مثبت یا منفی حداقل به یک یا ۲ هفته زمان احتیاج دارد تا نتایج آن دیده شود.

حذف دورکاری کارکنان اقدامی مناسب نبود 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین به حذف دورکاری کارکنان دولت انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که بیماری کرونا در استان تهران در حال افزایش است و به عبارتی این استان وارد پیک (موج) سوم بیماری شده است، حذف دورکاری اقدامی مناسب نبود و آن را باید بار دیگر اعمال کرد.

یونسیان تاکید کرد اگر برخی محدودیت ها مجددا اعمال نشود در روزهای آتی شاهد افزایش عوارض و آسیب های ناشی از کرونا در کشور خواهیم بود.

وی به مردم توصیه کرد که همچنان از حضور در اجتماعات خودداری کنند و هشدار داد برپایی هرگونه اجتماعی می تواند زمینه ساز موج های بعدی کرونا در جامعه باشد.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته چهارشنبه اعلام کرد: با فوت ۱۸۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفر رسیده است و ۲۴ استان کشور در وضعیت قرمز هستند.

به گفته وی،  تا ظهر دوم مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۶۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۵۹۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۳۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسید. همچنین تاکنون ۳۶۵ هزار و ۸۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و  ۳۹۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  

استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار هستند.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: