کد خبر: ۲۶۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 24
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت با اعلام ساماندهی و ادغام فعالیت‌های طب سنتی - ایرانی در نظام ارائه خدمات بهداشت و درمان کشور، گفت: طب ایرانی و سنتی ما نباید در دست پلید جهل و خرافه قربانی شود. علمای دانشگاه‌های ما باید به این عرصه ورود کرده و بتوانند آن ریشه‌های اصیل و ناب طب ایرانی و سنتی را زنده کنند.

شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت با اعلام ساماندهی و ادغام فعالیت‌های طب سنتی - ایرانی در نظام ارائه خدمات بهداشت و درمان کشور، گفت: طب ایرانی و سنتی ما نباید در دست پلید جهل و خرافه قربانی شود. علمای دانشگاه‌های ما باید به این عرصه ورود کرده و بتوانند آن ریشه‌های اصیل و ناب طب ایرانی و سنتی را زنده کنند.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر سعید نمکی در آیین افتتاح طرح پایلوت ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت و درمان در شهرستان اردکان، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس، گفت: مردم ایران در سراسر کشور توانستند با ایستادگی توانستند یکی از بزرگ‌ترین هجمه‌های تاریخ را در کشورمان رفع کرده و بدون نشستن بر سر هر میز مذاکره سانتی‌متری از این خاک را در دست دشمن رها نکنند. به همه شهدای دفاع مقدس درود می‌فرستم. همچنین به همه شهدای مدافع سلامت در سرتاسر سرزمین جمهوری اسلامی ایران درود می‌فرستم.

وی افزود: مدت‌ها بود که آرزوی من ادغام فعالیت‌های طب ایرانی- سنتی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور به عنوان یک حرکت بزرگ، عالمانه و حکیمان و همچنین به عنوان اجرای یکی از دستورات مهم مقام معظم رهبری در سیسات‌های کلی نظام سلامت بود. امیدوارم خداوند به همه کسانی که در ایجاد نظام شبکه کمک کردند، عمر با عزت دهد و کسانیکه در بین ما نیستند، همنشینی با اولیا و انبیا را نصیب کند. یکی از عزیزانی که در این زمینه مجاهدانه فعالیت کردند، دکتر ملک افضلی هستند.

نمکی ادامه داد: زمانیکه صحبت از طب ایرانی و سنتی می‌کنیم، مجموعه نفیس و فاخری است که به عنوان یکی از زیربناهای مهم علمی و فرهنگی این سرزمین سال‌های سال در دانشگاه‌های دنیا تدریس شده است. چهره‌های ارزنده‌ای مانند ابن‌سینا، رازی، جرجانی و... که در تاریخ این سرزمین و در عرصه جهانی درخشیدند، هرگز از یاد دنیا نخواهد رفت.

وزیر بهداشت اظهار کرد: یکی از اهداف بزرگ‌مان در حوزه طب ایرانی و سنتی این است که به دانشجویان‌مان این موضوع را بیاموزیم که وابسته به یکی از کهن‌ترین فرهنگ‌های جهان هستند. امروز یکی از مشکلات دانشجوی ما این است که خودش را به فرهنگ بیش از 7000 ساله علمی این مملکت مرتبط نمی‌داند. دانشجویان ما امروز نلسون و آلیسون را می‌شناسند، اما متاسفانه ابن‌سینا و بزرگان طب سنتی خودشان را نمی‌شناسند و این باعث می‌شود که ارتباط‌شان با سرزمین، خاک و وطن به تدریج سست شود.

نمکی گفت: بر این اساس اولین گامی که باید در این راستا برداریم، آشنایی دانشجویان علوم پزشکی با دیرینه عظیم فرهنگی و علمی این سرزمین است. دانشجوی ما باید ابن سینا را بشناسد. کسی که 58 سال عمر کرد و صدها رساله نوشت و کتبش سال‌ها در دانشگاه‌های دنیا تدریس شد. دانشجوی امروز ما باید بداند که به جای اینکه طبیب بشود، باید حکیم تربیت شود و این کار اساتید دانشگاه‌های ماست. حافظ می‌فرماید "دردم نهفته به ز طبیبان مدعی/باشد که از خزانه غیبم دوا کنند" یا "تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد/وجود نازکت آزرده گزند مباد"، اما همین حاظ دوباره می‌فرماید "مزاج دهر تبه شد در این بلا حافظ/کجاست فکر حکیمی و رای برهمنی". یعنی طبیب را از حکیم جدا کرده است. حکیم کسی است که هم طب می‌داند و هم تاریخ و حکمت و فلسفه. موجودی چند بعدی است که در ارتباط با بیمار از همه هنرها کمک می‌گیرد.

وی ادامه داد: جز در عرصه آموزش در این حوزه، در عرصه پژوهش هم در طب ایرانی و سنتی باید گام‌های بزرگی برداریم. ما باید طب ایرانی و سنتی‌مان را در چارچوب علم امروز آوریم تا دانشجوی امروز طب ما،  آن را به عنوان یک حرکت عالمانه بپذیرد. مردم ما فرق بین عوام فریبی و طب علمی را در حوزه طب ایرانی و سنتی تشخیص دهند. طب ایرانی و سنتی ما نباید در دست پلید جهل  و خرافه قربانی شود. علمای دانشگاه‌های ما هستند که باید به این عرصه ورود کرده و بتوانند آن ریشه‌های اصیل و ناب طب ایرانی و سنتی ما را زنده کنند.

نمکی با اشاره به ادغام فعالیت‌های طب ایرانی و سنتی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، گفت:  ما هیچ زیرساختی مناسب‌تر از نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور برای ادغام فعالیت‌هایمان نداریم. حق نداریم فعالیت‌های موازی را در نظام ارائه خدمت طراحی کنیم. یکی از اقدامات زیبایی که می‌توان دنبال کرد و انجا شده، ادغام فعالیت‌های طب سنتی در نظام ارائه خدمات است که کاری بسیار زیبا است که امروز سامان یافت تا بتوانیم در اولین سطح ارائه خدمات، در خانه بهداشت، بعد از آن در مراکز بهداشتی و درمانی و بعد هم در بیمارستان‌ها آمیزه‌ای از طب مدرن و طب ایرانی و سنتی‌مان را در کنار یکدیگر داشته باشیم تا این‌ها به جای تقابل بتوانند به یکدیگر در اجرای درست این برنامه علمی کمک کنند. امیدوارم این آغازی باشد برای این کار بسیار بزرگ و تا پایان سال بتوانیم در کلیه سطوح ارائه خدمت ادغام طب سنتی و ایرانی را داشته باشیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: آرزویی که همواره دنبال می‌کنم، راه‌اندازی دانشگاه طب سنتی و مکمل است. ما باید از طب سنتی و مکمل دنیا هم که امروز جایگاه ارزنده‌ای را در نظام ارائه خدمت جهانی دارد، بهره بگیریم و آن را به جای کارهای جزیره‌ای، در مجموعه‌ای به نام دانشگاه طب سنتی و مکمل را دنبال کنیم و تمام دانشمندان و محققین رشته‌های مختلف را دور یکدیگر جمع کنیم.

ایسنا

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروز برومند
|
United States
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
0
بادرود و آرزوی تندرستی برای همه مردم و بدور بودن از بلای کرونا. من با همه وجود به پورسینا ، زکریای رازی ،برزویه پزشک تا جرجانی و حتی پزشکان نسل پیش احترام میگذارم و خواهان آن هستم که درباره دانشگاه علوم پزشکی پاسارگااد،هکمتانه ، ری ، گندی شاپور وبیمارستان هائی که خواجه رشید الدین فضل الله در زمان مغول ساخته بود بیشتر بدانم و قانون پورسینا را سه بار خوانده ام و درباره آزمایش ادرار از نوشته های پورسینا و رازی بهره برده و کتابچه ای درباره آزمایش کامل ادرار در زمان رازی و پورسینا نوشته ام و باور دارم که اگر آن دانشمندان در زمان خود نبودند امروز من پزشکی ناتوان تر از آنچه هستم می بودم. هرچند به روشنی میگوبم که در این دوران از آموزه های آن بزرگوران تنها میتوان برای بهداشت عمومی و شاید خوردوخوراک بهتر بهره برد و با آنکه با همراهی سرور دکتر علی نوبخت پس از هزار سال کتاب سنگ کلیه و مثانه رازی را هنگامی که عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران بوده ام به فارسی برگرداندیده ایم باید بگویم : با اندوه بسیار کسانی که درمان های بدخیم و حتی برای بیماری کرونا داروهائی را با ادعای آنکه برپایه پزشکی سنتی یا واژه نادرست "طب ایرانی" به بیماران میدهند با تندرستی بیماران دردمند بازی مینمایند . وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی باید از این واپس گرائی ها پیش گیری نموده و کسانی که میگویند برپایه طب سنتی به دردمندان دارو میدهند در نظام پزشکی محاکمه نموده و به کیفر برساند. ایدون باد بهروزبرومند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: