کد خبر: ۲۶۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 24
وظيفه ما به عنوان يکي از گروه‌هاي مرجع مورد وثوق جامعه در اين شرايط‌، نقد دلسوزانه سياستگذاري‌ها و عملکرد‌ها، همراه با ارائه راهکار‌هاست، هرچند بسيار گفتيم و نوشتيم و متاسفانه کمتر گوش شنوايي براي آن وجود‌ داشت ولي نبايد از انجام مسئوليت خطير خود خسته شويم که عمل به آن يک وظيفه ملي و انساني است و خداوند متعال ياري به مصلحين و مجاهدين عرصه‌هاي علم و خدمت را وعده داده است.

شفاآنلاین>اجتماعی>با توجه به آغاز سال تحصيلي 1400-1399 دانشگاه‌ها، مجمع صنفي اعضاي هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در اطلاعيه‌اي به مشکلات دانشگاه‌ها و دانشجويان با توجه به شيوع کرونا به اين موضوع اشاراتي داشته است. با درود به ارواح طيبه شهداي جبهه سلامت و طلب مغفرت براي درگذشتگان ناشي از ويروس کرونا به ويژه همکاران عزيزمان دکتر ميرمحمدي، دکتر پژويان و دکتر ناظمان و با آرزوي سلامتي براي همکاران فرهيخته عرصه علم و دانش‌، سال جديد تحصيلي را آن‌هم به‌صورت زودهنگام‌، در شرايطي آغاز کرده‌‌ايم که به تعبير مسئولان حوزه سلامت‌، موج سوم ويروس کرونا با شدت مضاعفي آغاز شده است و موضع‌گيري متناقض و بعضا اظهارنظر‌هاي غيرکارشناسي برخي از مسئولان در اين رابطه‌، بر استرس مردم مظلوم کشورمان مي‌افزايد که باکاهش قدرت دفاعي ناشي از آن‌، خطر ابتلاع‌، بيشتر مي‌شود و لذا تدبير هوشمندانه و يک‌دست و عدم اصرار به حضور فيزيکي و اعمال محدوديت‌هاي همراه با حمايت‌هاي موثر با تاکيد بر فعاليت‌هاي جايگزين غير حضوري مي‌تواند بحران موج جديد را تعديل کند. همکاران ارجمند، سال تحصيلي جديد با فشار اقتصادي و معيشتي بي‌سابقه‌اي آغاز شده است به‌گونه‌اي که حلاوت ناشي از اقدام ديرهنگام سازمان برنامه و بودجه در افزايش حقوق را با تورم لجام گسيخته و عدم اعمال مديريت توام با نظارت کارآمد بر بازار و عرضه کالاهاي اساسي‌، بي‌اثر کرده است و سفره مردم بيش از پيش کوچک‌تر شده است که تداوم اين وضعيت مي‌تواند کشور را با بحران مواجه کند و لذا به سرعت بايد در اين خصوص تدبير جدي و عملي اتخاذ گردد . وظيفه ما به عنوان يکي از گروه‌هاي مرجع مورد وثوق جامعه در اين شرايط‌، نقد دلسوزانه سياستگذاري‌ها و عملکرد‌ها، همراه با ارائه راهکار‌هاست، هرچند بسيار گفتيم و نوشتيم و متاسفانه کمتر گوش شنوايي براي آن وجود‌ داشت ولي نبايد از انجام مسئوليت خطير خود خسته شويم که عمل به آن يک وظيفه ملي و انساني است و خداوند متعال ياري به مصلحين و مجاهدين عرصه‌هاي علم و خدمت را وعده داده است. در سال تحصيلي جديد و استثنايي ، نظر مسئولان محترم آموزش عالي و دانشگاهي و همچنين همکاران عزيز را به چند نکته جلب مي‌نمايد :

همراهي و تلاش اساتيد و کادر آموزشي دانشگاه‌ها در برگزاري کلاس‌هاي مجازي ، به‌رغم سختي‌ها و محدوديت‌ها و به ويژه خستگي مضاعف ناشي از آن ، شايان تقدير است که در تاريخ کشورمان ثبت خواهد شد ودانشجويان و مردم فهيم کشورمان ناظر بر چنين ايثاري هستند. - از تجربه نيم سال گذشته بايد استفاده کرد و با رفع مشکلات سخت‌افزاري و نرم افزاري ،با ابداع روش‌هاي نوين در برگزاري کلاس‌هاي مجازي و چگونگي برگزاري آزمون ها ، کيفيت اين شيوه آموزشي را ارتقا داد.

به نظر مي‌رسد که بعد تربيتي و پرورشي در فرايند تعليم و تربيت ، در آموزش مجازي و عدم ارتباط واقعي استاد و دانشجو، مورد غفلت قرار گرفته است چرا که همه مي‌دانيم که فرزندان عزيز ما بيش از آنکه از علم و تجربه ما بياموزند از رفتار و منش ما تأثير مي‌گيرند و لذا براي اين موضوع بايد طرحي نو تدبير کرد.

به نظر مي‌رسد که در شيوه جديد آموزشي و با ضبط مباحث کلاسي ، احساس امنيت تضعيف شده و امنيت شغلي همکاران به نوعي مخدوش مي‌گردد که نتيجه آن بعضا خودسانسوري و ملاحظات محافظه کارانه اي است که مي‌تواندکيفيت کلاس‌ها، به‌ويژه در دوره‌هاي تکميلي را تضعيف کند و لذا بايد در اين خصوص به صورت همدلانه تدبيري انديشيده شود.

در شرايط کرونايي ، آموزش‌هاي عملي، فعاليت‌هاي آزمايشگاهي و کارورزي‌ها با محدوديت‌هاي بيشتري مواجه شده است و اين موضوع به شدت به رشته‌هاي کاربردي آسيب مي‌زند و لازمه رفع اين مشکل، ابداع جسورانه شيوه‌هاي جديد با همکاري اساتيد و مسئولان مرتبط است .

انتظار از مسئولان محترم دانشگاه‌ها اين است که صرفه‌جويي‌هاي ناشي از عدم حضور دانشجويان را براي رفع مشکلات آموزش مجازي وکمک به اساتيد در تهيه تجهيزات مرتبط مصرف کنند که قطعا محمل گرنت پژوهشي و تساهل و تسامح در اختصاص آن ، مي‌تواند به اين امر کمک شايان توجهي بکند .

انتظار از مديران دانشگاه اين است که در جهت حمايت عملي از اساتيد و کارکنان به امور رفاهي با فعال‌سازي ستاد ذيربط و کمک به فعال شدن تعاوني‌هاي مصرف و مسکن، صندوق رفاه اساتيد، صندوق‌هاي قرض‌الحسنه و نظاير آن در شرايط سخت موجود ، توجه ويژه داشته باشند. در خاتمه ضمن آرزوي توفيق توأم با سلامتي براي خادمان علم و دانش و همکاران فاضل ، رهايي کشورمان را از مصائب و مسائل ريز و درشت در سايه تلاش توام با تدبير در راستاي حفظ منافع ملي و رفع مشکلات مردم از درگاه ايزد يکتا مسئلت داريم .


محمد زاهد اصل استاد مددکاری اجتماعی

آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: