کد خبر: ۲۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۸ تير ۱۳۹۳ - 2014June 29
شفاآنلاین-در دولت جدید، ساعت های کاری در ماه رمضان تغییر نکرد با این حال استانداری قم با صدور بخشنامه ای ساعات کار ادارات قم در ایام ماه مبارک رمضان را تغییر داده است.

به گزارش شفا آنلاین،براساس این بخشنامه «براساس موافقت استاندار و به منظور بهره مندی از فضایل ماه مبارک رمضان و ارائه خدمات بهتر به همشهریان عزیز، ساعات کار ادارات در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 6 و 45 دقیقه تا 13 و 45 دقیقه است.»

در سال های اخیر نیز به ویژه در بین بسیاری از کارمندان این انتظار ایجاد شده است که در روزهای ماه مبارک رمضان، ساعت های کاریشان کاهش پیدا کند به نحوی که در دولت نهم و دهم، ساعت های کاری تا دو ساعت در روز کاهش پیدا کرد! این کار از سال 1384 آغاز شد و در سال 88 مطابق تصمیم هیات وزیران ساعت شروع فعالیت اداری در ماه رمضان ـ و در تهران ـ نه صبح و ساعت پایان کار 14 اعلام شد.

در دولت جدید، گر چه ساعت های کاری در ماه رمضان تغییر نکرد اما استانداری قم با صدور اطلاعیه ای ساعات کار ادارات قم در ایام ماه مبارک رمضان را تغییر داده است؛ بر اساس این بخشنامه «براساس موافقت استاندار و به منظور بهره مندی از فضایل ماه مبارک رمضان و ارائه خدمات بهتر به همشهریان عزیز، ساعات کار ادارات در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 6 و 45 دقیقه تا 13 و 45 دقیقه است.»

این در حالی است که بر اساس همین بخشنامه ساعات کار بانک ها در استان طبق روال گذشته خواهد بود. این در حالی است که پیش از این هیئت دولت کاهش ساعات کار ادارات در ماه رمضان را منتفی دانسته بود؛ سخنگوی دولت نیز هفته گذشته درباره کم کردن ساعت کار کارمندان در ماه مبارک رمضان امسال، گفت: دولت در ماه رمضان، ساعت کاری را کاهش نمی دهد و کارمندان از مرخصی استفاده کنند.

بر اساس ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره های ذیل آن و مصوبات هیئت وزیران نیز سقف ساعات کاری کارمندان باید 44 ساعت در هفته باشد؛ بر این اساس، بخشنامه استانداری قم اساسا خلاف قانون است ـ مگر اینکه قانوگذار یا دولت، ساعت های کاری در ماه رمضان را از بقیه ماه ها متمایز اعلام کند.

همچنین، هیچ بررسی نشده است که آیا کاهش طول ساعت های کاری ادارات در ماه رمضان که در هشت سال دولت های نهم و دهم تجربه شد، واقعا به افزایش عملکرد یا راندمان کارمندان منجر شده است؟ ـ به صورت پیش فرض به نظر می رسد که چنین بوده باشد.
با این حال با توجه به گرمای گاه طاقت فرسای تابستان، به ویژه در شهرهای بزرگ، به نظر می رسد می توان 8 ساعت کاری را از صبح زود تر شروع کرد ـ برای مثال ساعت 7 یا 6: 45 صبح؛ همچنین چنانچه قرار باشد ساعت های کاری به هر ترتیب کاهش پیدا کند باید به فلسفه روزه داری، نظر فقها و مطابقت با قوانین توجه داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: