کد خبر: ۲۶۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 16
سخنگوی سازمان ثبت احوال:
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: نوزادانی که پدر آنها نامعلوم است، چنانچه دادگاه حکمی در این خصوص صادر کند، شناسنامه آنان با نام خانوادگی مادر صادر می‌شود.
شفاآنلاین>اجتماعی>سیف الله ابوترابی افزود: فرآیند صدور شناسنامه برای نوزادان در ایران شامل چهار قسمت است.

به گزارش شفاآنلاین: ابوترابی ادامه داد: نخست پدر و مادر دارای عقد رسمی که برای دریافت گواهی ولادت برای گرفتن شناسنامه نوزاد خود مراجعه می‌کنند و ثبت احوال هم برای این گونه نوزادان شناسنامه صادر می‌کند.

ابوترابی تصریح کرد: دسته دوم شامل پدر و مادرهایی است که دارای عقد شرعی هستند اما عقد ثبتی ندارند، در اینگونه موارد پدر و مادر به اتفاق برای تنظیم سند شناسنامه نوزاد مراجعه می‌کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود: دسته دیگر فرزندانی هستند که حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی هستند که قانون این گونه فرزندان نیز تصویب شده و در داخل ایران برای گرفتن شناسنامه این فرزندان به استانداری‌ها و در خارج از کشور به کنسولگری های ایران در خارج از کشور مراجعه می‌کنند و طی فرایند اداری این افراد نیز می‌توانند شناسنامه بگیرند.

ابوترابی تاکید کرد: دسته چهارم فرایند گرفتن شناسنامه برای نوزادان، شامل فرزندانی است که پدر آنها نامعلوم است در این گونه موارد باید به دادگاه مراجعه شود تا نامعلومی پدر اثبات شود و چنانچه دادگاه حکم صادر کند ثبت احوال هم برای نوزاد به نام خانوادگی مادر شناسنامه صادر می‌کند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: