شفاآنلاین>سلامت>«تبلیغ دارو آزاد شد»، «تبلیغ دارو قانونی شد» اینها تیتر خبرهایی است که از چند روز پیش در فضای مجای منتشر شده و موضوع مورد توجه پزشکان و داروسازان قرار گرفته است، خبری که منشاء آن یکی از مصوبه های هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است، چرا که در یکی از بندهای مصوبه به دارو هم اشاره شده است.
به گزارش شفاآنلاین: بر اساس این مصوبه، سازمان نظام پزشکی مکلف شد اطلاعات شناسه مجوز تبلیغات و انتشار آگهیهای مواد خوراکی، آشامیدنی، دارو، آرایشی، بهداشتی و امور پزشکی را در درگاه ملی مجوزها بارگذاری کند.
همچنین سازمان نظام پزشکی با همکاری اتحادیه کسب و کارهای مجازی مکلف شد تا ظرف یک ماه فرآیند صدور مجوز تبلیغات مذکور برای شرکتهای پلتفرمی را تسهیل کند؛ ضمن اینکه اگر شرکتهای پلتفرمی حوزه دارو و مواد خوراکی و بهداشتی اگر درخواست مجوز به نظام پزشکی دهند، این سازمان موظف است ۲ روزه پاسخ دهد؛ در غیر این صورت، عدم پاسخگویی به منزله پاسخ مثبت است.
این بند مصوبه برداشت های متفاوتی به دنبال داشت و بسیاری فکر کردند که تبلیغ دارو قانونی شده است، این موضوع منجر شد تا برای تایید یا تکذیب خبر، سراغ مسئول اصلی تصمیم گیرنده برای صدور مجوزهای نهادها و ارگان برویم.
علی فیروزی، رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار در این باره گفت: سازمان نظام پزشکی به عنوان کارگزار از طرف سازمان غذا و دارو وظیفه ساماندهی کالاها و خدمات سلامت محور را بر عهده دارد و جدیدا برای اطمینان از صحت محتوا و اصالت آگهی دهنده مجوزی را خلق کرده بود که باعث دردسر برای پلتفرمهای تبلیغاتی شده بود.
او افزود: هیئت مقررات زدایی تصمیم گرفت تا ضوابط مشخصی را با هم فکری بخش خصوصی و تبادل اطلاعات به صورت برخط تدوین کند تا کسب و کارها متضرر نشوند، در این جلسه سازمان غذا و دارو هم حضور داشت.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا تبلیغات دارو مجاز شده است؟ ادامه داد: این بخشنامه بیانگر تبلیغات دارو نیست بلکه منظور تبلیغات کالا و خدمات سلامت محور هست که هم اکنون نیز انجام می شود، تبلیغات اقلامی مثل لیزر مو، جراحی بینی، کاشت مو، مکمل غذایی و ...از جمله این موارد است.
او بیان کرد: کسب و کار های نوین را نمی شود با قواعد کسب و کارهای سنتی اداره کرد و لازمه همه بخش های حاکمیت از جمله حوزه سلامت و بهداشت است که در عین حالی که مراقبت های لازم را انجام می دهد با نگاه تسهیل گرانه در امر کسب و کار عمل کند.
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به خبر آزاد شدن تبلیغ دارو با توجه به مصوبه اخیر هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اظهار کرد: به نظر میرسد موضوع تبلیغ دارو بیشتر مساحمه در ادبیات بوده است و با توجه به آخرین اطلاعی که دارم منظور مصوبه اخیر شورای مقررات زدایی کسب و کار آزاد شدن تبلیغات دارو نبوده است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: باید توجه داشت که تبلیغ دارو تابع مقرراتی از جمله تبصره بند پ ماده ۳ قانون نظام پزشکی بوده و ممنوع است و وقتی موضوعی ممنوعیت دارد چطور میمی خواهیم درباره نحوه اجرای آن اظهار نظر کنیم.
جهانپور با تاکید بر اینکه آزاد شدن تبلیغ دارو مضمون هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نبوده است، افزود: اگر هم مجوز تبلیغ دارو صادر شود به دلیل مغایر بودن با قوانین اجرایی نیست و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو موضوع را پیگیری خواهند کرد.
علی فاطمی متخصص فارماکولوژی و نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره تبلیغات دارو اظهار کرد: در جلسه کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که برگزار شد، دو نماینده از سازمان نظام پزشکی کشور حضور داشتند که بر اساس ماده ۷ دستورالعمل هایی درباره نحوه صدور مجوز و نظارت بر تبلیغات و انتشار آگهیهای دارویی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و امور پزشکی را اعلام کردند. تبلیغ داروها و نیز ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانههای عمومی که مخاطب آنهـا عمـوم مـردم باشند ممنوع است، مگر در مـوارد خـاص بـه تشـخیص کمیسـیون تخصصی مشورتی تبلیغات شورای عالی سازمان نظام پزشکی این مورد اتفاق بیفتد.
او افزود: بر اساس صورت جلسه خلاصه مذاکرات و تصمیمات این کمیته مقرر شد تا سازمان نظام پزشکی، اطلاعات شناسنامه مجوز تبلیغات و انتشار آگهیهای دارویی و سایر کالاهای سلامت را در سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند. در آینده نیز با همکاری اتحادیه مرکزی کسب و کارهای مجازی، شرکتهای پلت فرمی تخصص و مجوزهای متقاضیان تبلیغ خدمات امور پزشکی را احراز و برای سازمان نظام پزشکی ارسال نمایند؛ لذا آزاد شدن تبلیغات اینترنتی دارو، به شکلی که در اخبار آمده است، درست نیست و این فرایند بر اساس قانون کماکان در حیطه وظایف سازمان نظام پزشکی قرار دارد.
فاطمی بیان کرد:با توجه به اینکه داروخانه اصلیترین محل عرضه کالاهای سلامت و یگانه مکان عرضه دارو و مکملهای دارویی است، در حال حاضر داروسازان عضو شورای عالی نظام پزشکی، در تلاش هستند تا این دستورالعمل کاملا منطبق با قانون تدوین شود تا ضمن تسهیل کسب و کار کالاهای سلامت در بستر اینترنت، جلوی ایجاد تقاضای القائی برای دارو و خوددرمانی بین بیماران گرفته شود.
او گفت: در جلسه دیگری که در تاریخ ۹۹/۵/۲۰ در کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برگزار شد. در این جلسه مقرر شد تا دستورالعمل های نحوه صدور مجوز تبلیغات در فضای مجازی به وسیله افراد دارای پروانه فعالیت پزشکی، توسط سازمان نظام پزشکی و با نظر خواهی از آنها و تصویب در شورای عالی نظام پزشکی ظرف یک ماه صورت پذیرد.
فربد رهنما مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کل کشور درباره انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر این که تبلیغات اینترنتی دارو قانونی شد؛ اظهار کرد: این موضوع از اساس کذب است و ممنوعیت تبلیغات دارو همچنان به قوت خود باقی است.
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کل کشور با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ طی قانون اصلاح مواد یک، ۶ و هفت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی هیئتی را تحت عنوان مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پیش بینی کرده است، افزود: وظیفه هیئت فوق حذف مقررات زائد و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با تکیه بر سه عامل کاهش زمان؛ کاهش هزینه و مراحل صدور است.
او این هیئت را فراقوهای و با عضویت اعضای اصلی بخش غیردولتی دانست و ادامه داد: بعدها در ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور کاملتر شده؛ وظایف و اختیارات آن نیز به شکل بهتری مد نظر قرار گرفت به گونهای که تمام وظایف مادههای ۶۲ و ۷۰ برنامه پنجم توسعه شامل بهینه سازی نحوه ارائه خدمات؛ صدور مجوزهای کشور و شناسایی دستگاههای اصلی و فرعی پنجرههای واحد کشور در جهت بهبود محیط کسب و کار برعهده این هیئت نهاده شد.
رهنما با اشاره به این که هیئت مقررات زدایی در راستای ساماندهی تبلیغات آشفته در فضای مجازی و به درخواست سازمان نظام پزشکی تشکیل جلسه داد؛ تصریح کرد: در همین راستا و براساس مصوبه چهلمین نشست هیئت فوق الذکر که در ۲۰ مرداد ماه امسال تشکیل شد؛ سازمان نظام پزشکی کشور مکلف است اطلاعات شناسنامه مجوز تبلیغات و انتشار آگهیهای دارویی؛ مواد خوراکی؛ آشامیدنی؛ آرایشی؛ بهداشتی و امور پزشکی را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند.
او افزود: همچنین این سازمان مکلف است با همکاری اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و سایر ذینفعان بخص خصوصی ظرف مدت زمان یکماه فرآیند صدور مجوز مذکور را به نحوی تدوین کند که شرکتهای پلتفرمی ابتدا تخصص و مجوزهای متقاضیان خواهان تبلیغ کالا و خدمات حوزه سلامت را احراز و سپس بصورت وب سرویس برای سازمان نظام پزشکی کل کشور ارسال کنند و این سازمان اطلاعات را ظرف مدت ۲ روز کاری بررسی و نتیجه را به شرکتهای پلتفرمی اعلام کند که عدم پاسخگویی ظرف مدت ۲ روز به منزله پاسخ مثبت است.
شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کل کشور با تاکید بر این که طبق قانون و مقررات مربوط به امور پزشکی و دارویی مصوب سال ۱۳۳۴ فروش دارو صرفا در داروخانههای دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت امکانپذیر است؛ بیان کرد: طی چند سال اخیر سازمان غذا و دارو ضوابطی تعیین کرده که بر اساس آن داروخانههایی که مجوز تاسیس خود را از وزارت بهداشت دریافت کنند و پروانه بهره برداری و مسئول فنی دارند؛ میتوانند فروشگاه اینترنتی دایر کنند؛ اما حق فروش دارو را در آن ندارند و صرفا فروش کالاهای غیردارویی (بهداشتی) توسط این فروشگاهها بلامانع است.
باشگاه خبرنگاران جوان