کد خبر: ۲۶۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 03
متخصص ژنتیک مولکولی مطرح کرد:
بیماری کرونا (کووید-19) یک بیماری مسری است که در اثر ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است. نام این نوع ویروس از خوشه‌های تاج مانند که در سطح آن وجود دارد گرفته شده است.
شفاآنلاین>سلامت>بیماری کرونا (کووید-19) یک بیماری مسری است که در اثر ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است. نام این نوع ویروس از خوشه‌های تاج مانند که در سطح آن وجود دارد گرفته شده است.

 ویروس کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیشتر خفاش ها، خوک‌ها و پستانداران کوچک را آلوده می‌کنند.این بیماری به دلیل اینکه تاکنون ناشناخته است تاکنون واکسنی برای آن کشف نشده است و هر روز در افراد مبتلا تظاهرات بالینی جدیدی مشاهده می‌شود لذا با توجه به اهمیت موضوع در این‌باره با دکتر سید بشیر میرتاجانی، متخصص ژنتیک مولکولی گفت و گو کرده ایم.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر  سید بشیر میرتاجانی در اینباره می‌گوید: بدون شک بزرگترین چالش تمامی مردم جهان در سال 2020 را می‌توان همه گیری یا پاندمی کرونا ویروس جدید برشمرد.عفونتی که اولین مورد ابتلای رسمی آن در اواخر سال 2019 از شهر ووهان چین گزارش شد ولی به دلیل ماهیت عفونت زایی آن خیلی سریع فراتر از مرزهای کشور چین و قاره آسیا رفته و به صورت یک همه گیری جهانی نمایان شد.

دکتر میرتاجانی خاطرنشان کرد: این بیماری ویروسی یا به عبارتی عامل عفونت زا تا به امروز بالغ بر 25 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا نموده‌که از این میان قریب به یک میلیون انسان را نیز به کام مرگ کشانده است.

این متخصص ژنتیک مولکولی اظهار کرد: در مورد بیماریکرونا ویروس جدید، علایم و راه‌های پیشگیری و کنترل آن به صورت متواتر بحث شده است ولی آنچه که کمتر در مورد آن صحبت به عمل آمده، علت تفاوت بسیار زیاد در تظاهرات بالینی ایجاد شده در بیماران می‌باشد.

وی مطرح کرد: بر اساس آنچه که درمورد اغلب بیماری‌های عفونی و ویروسی گزارش می‌شود عواملی همچون نوع ویروس عفونت زا، نحوه ایجاد آلودگی، مقدار و محل ورود عامل عفونت زا، سیستم ایمنی افراد مبتلا و... در بروز نوع و شدت عوارض ناشی از عفونت در افراد نقش دارند.
دکتر میرتاجانی ادامه داد: یکی از تفاوت‌هایی که به صورت واضح در مورد کرونا ویروس جدید نسبت به سایر عفونت‌های مشابه همچون آنفلوآنزا و... مشاهده می‌شود، بروز اختلالات مختلف در افراد می‌باشد.

این متخصص ژنتیک مولکولی افزود: این موارد طیف وسیعی از اختلالات تنفسی، گوارشی، پوستی، شنوایی، چشایی، خونی، قلبی - عروقی و... را شامل می‌شود که بر اساس افراد مختلف هرکدام از آنها بروز می‌یابند. از این‌رو به غیر از تمامی تفاوت‌های ایمونولوژیکی و ژنتیکی بیماران، می‌بایست نگاهی دقیق به مکانسیم عفونت زایی ویروس مذکور داشت.

وی توضیح داد: "آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ " که به اختصار
‏"2 ACE" نامیده می‌شود نوعی پروتئین تراغشایی و نقطه اصلی ورود برخی از انواع کروناویروس نظیر"NL 63 "،" SARS- CoV " و
‏" 2- SARS- CoV "به سلول بدن میزبان است. گیرنده‌های مذکور به شکل گسترده‌ای در قلب، عروق، روده، ریه، کلیه ها، بیضه‌ها و مغز بیان می‌شوند.

دکتر میرتاجانی ادامه داد: همین گستردگی نواحی مختلفی که آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 در آنها بیان می‌شوند، خود سبب ایجاد اقسام اختلال عملکردی و در نهایت بروز تفاوت‌های بالینی در بیماران مختلف می‌گردد.
این متخصص ژنتیک مولکولی ابراز کرد: نگاهی به این آنزیم نشان می‌دهد که"2 ACE "بیشتر به غشاهای سلولی متصل است و به ندرت در گردش خون به شکل محلول وجود دارد و به نظر می‌رسد که کاهش سطح آنزیم"2 ACE" در سلول، در نبرد با عفونت ناشی از کرونا ویروس جدید کمک کننده باشد اما با این حال وجود آنزیم
‏"2 ACE"، با افزایش سطح آنژیوتاسین سبب گشاد شدن عروق شده که این امر خود سلول‌های ریوی را از آسیب ناشی از این ویروس، محافظت می‌کند.

وی متذکر شد: از محتمل‌ترین مکانیسم‌هایی که کووید-19 می‌تواند باعث آسیب‌های قلبی و ریوی شود از طریق اتصال‏" 2- SARS- CoV "رسپتورهای "2 ACE" است. از سوی دیگر بیماران دیابتی، با فشارخون بالا و بیماران قلبی-عروقی بیشترین مصرف کننده‌های مهارکننده "2 ACE" و بلاک کننده‌های رسپتور آنژیوتنسین IIهستند.

دکترمیرتاجانی افزود: فیدبک منفی، بیان"ACE2mRNA "را افزایش می‌دهد. مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که استفاده از تعدادی از مهارکننده‌های "2 ACE" به عنوان داروهای بالقوه علیه فشارخون، در ارتباط با افزایش چندین برابری در بیان"ACE2mRNA " قلبی و ریوی است.

این متخصص ژنتیک مولکولی بیان کرد: به طور کلی می‌توان اینگونه بیان داشت که وجود "2 ACE" در سلول های بسیاری از بافت های بدن از قبیل سلول های اپیتلیالی دهان،بینی، حلق، ریه، معده، پوست و همچنین در گره های لنفاوی، تیموس، مغز استخوان، طحال، کبد، کلیه، مغز و سلول های مخاطی رودهبه عنوان علت اصلی گستردگی تظاهرات بالینی در بیماران مبتلا به عفونت کرونا ویروس جدید می‌باشد.

وی یادآور شد: هرچه میزان بیان "2 ACE" در سلول بیشتر باشد احتمال آلوده شدن بیشتر بوده و در نتیجه شدت بیماری افزایش می‌یابد. از طرف دیگر ورود این ویروس به سلول باعث می‌شود تا میزان بیان "2 ACE" در سلول های آلوده کاهش پیدا کند که در نتیجه آن اثرات که در نتیجه آن اثرات مفید "2 ACE" کاهش پیدا کرده و این خود موجب تشدید علایم خصوصاً آسیب های شدید ریه می‌گردد.


دکتر میرتاجانی اظهار داشت: برخی محققان معتقدند که مهار این آنزیم می‌تواند مسیر ورودی ویروس سارس جدید به سلول‌ها را مسدود کرده و در نتیجه احتمال ابتلا به کووید -١٩ را کاهش داده و یا از شدت آن بکاهد و این در حالی است که به اعتقاد برخی دیگر از محققان مهار "2 ACE" موجب از دست رفتن بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیک آن شده و این امر شدت بیماری را افزایش می‌دهد.این متخصص ژنتیک مولکولی در پایان گفت: نتایج اولیه تحقیقات نشانگر این مسئله هست که نوعی "2 ACE" نوترکیب و محلول که بخش اتصال به ویروس را دارد اما روی سطح سلول نیست قادر است با اتصال به ویروس جدید" 2- SARS- CoV "
مانع اتصال آن به گیرنده "2 ACE" شود و به این روش از ورود ویروس به سلول جلوگیری نماید. لذا در بیانی دقیق باید گفت شاید کلید درمان عفونت کرونا در شناخت دقیق و کار بر روی گیرنده "2 ACE" باشد.

روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: