کد خبر: ۲۶۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 02
حسین ذوالفقاری اظهار کرد:این بیماری اثرات روانی بدی روی خانواده‌ها دارد و باید تردد با نزدیکان را هم حتی المقدور کاهش دهیم. من خودم گرفتار این بیماری شدم و در بیمارستان شاهد فشار بر کادر درمانی بودم لذا باید بیشتر پروتکل‌ها رعایت شود چرا که کادر درمانی در یک میدان مین نامرئی زندگی می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت>شش ماه از تشکیل کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا می‌گذرد، این کمیته جلسات هفتگی خود را که به بررسی روند کرونا در کشور و ارائه پیشنهادات در خصوص مدیریت بهتر بیماری می‌پردازد در محل وزارت کشور برگزار می‌کند. هر هفته دبیر این کمیته یا رئیس آن در جمع خبرنگاران حاضر و خلاصه جلسه برگزار شده را با رسانه‌ها در میان می‌گذارند. روز سه‌شنبه 11 شهریورماه برای نخستین بار از تشکیل این کمیته رئیس آن در قالب یک نشست خبری به تشریح اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین: حسین ذوالفقاری، با اشاره به اقدامات انجام شده توسط کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا در محرم، اظهار کرد: «پس از تدوین دستورالعمل ضوابط بهداشتی در این کمیته و تصویب در ستاد ملی کرونا، کارگروهی ذیل کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی در سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل و دستورالعمل‌های آن به سراسر کشور ابلاغ شد. ٩٢ هزار هیئت ثبت شده در کشور وجود دارند و در مدت کوتاهی توسط این کارگروه توجیه و آموزش‌های لازم به آنها داده شد. ٨۵ هزار بازدید و سرکشی نیز از هیئت‌های مذهبی در ایام سوگواری محرم در استان‌ها با هدایت سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفت.»

وی افزود: «٢٧ هزار و ٧٢٣ نفر همیار سلامت با هیئت‌ها همکاری کردند، در ایام سوگواری محرم، بیشترین میزان رعایت ضوابط بهداشتی از ابتدای شیوع کرونا در برنامه‌های مذهبی و دینی در کشور صورت گرفت. این مسئله در نماز جمعه و زیارت صحن‌های متبرکه نیز مشاهده شد و همکاری مناسبی از سوی مسئولان و هیئت‌ها، به ویژه از سوی تولیت‌ آستان‌های مقدسه در سراسر کشور، ائمه جماعات و مداحان انجام شد. البته در چندین مورد افراد و گروه‌های محدودی ضوابط را رعایت نکردند که بر اساس دستورالعمل‌ها به آنها تذکر داده و برخورد صورت، اما این موارد بسیار نادر بودند چنانکه قابل ذکر نیستند.» ذوالفقاری، با بیان اینکه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا از چهارم اسفندماه فعال شده است، گفت: « پس از تشکیل ستاد ملی، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی با مسئولیت وزارت کشور تشکیل شد. این کمیته تاکنون ٢۶ مصوبه به عنوان پیشنهاد به ستاد ملی ارسال کرده است که پس از تصویب در کشور اجرا شده‌اند. طرح‌هایی مانند تب‌سنجی مسافران، فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت تردد و تعطیلی مدارس از جمله پیشنهادهای این کمیته بوده است. در حوزه مدارس ابتدا، آنها به صورت هفتگی تعطیل و سپس تعطیلی‌ها را تمدید کردیم و در نهایت با همکاری آموزش و پروش سال تحصیلی خاتمی پیدا کرد.»

ذوالفقاری با انتقاد از سفرهای چند روز اخیر، گفت: «این بیماری اثرات روانی بدی روی خانواده‌ها دارد و باید تردد با نزدیکان را هم حتی المقدور کاهش دهیم. من خودم گرفتار این بیماری شدم و در بیمارستان شاهد فشار بر کادر درمانی بودم لذا باید بیشتر پروتکل‌ها رعایت شود چرا که کادر درمانی در یک میدان مین نامرئی زندگی می‌کنند، بر همین باید تغیراتی در شیوه زندگی خود لحاظ کنیم.»


فرصت ستاد ملی کرونا به سه قوه

معاون وزیر کشور در ادامه با اشاره به طرح همزیستی با کرونا اظهار کرد: «ستاد ملی مبارزه با کرونا به تمامی دستگاه‌های هر سه قوه ۱۵ روز مهلت داده است تا برنامه همزیستی با کرونا را اعلام کنند. البته این فرصت هنوز باقی مانده است برخی برنامه‌ها مانند طرح وام یک میلیونی تومانی می‌تواند تجمعاتی را ایجاد کند که دستگاه‌ها باید خود برای کاهش این تجمعات برنامه‌ریزی کنند. برخی از این برنامه‌ها نیز باید از سوی مردم اجرا شود.» وی یادآور شد: «در حال ایجاد یک سامانه جامع برای مبارزه هوشمند با این بیماری هستیم. این سامانه را به ستاد ملی پیشنهاد دادیم تا سامانه مدیریت هوشمند را راه اندازی کرده و بهتر بتوانیم به مهار و کنترل این بیماری بپردازیم.»

ضوابط بهداشتی مرحله دوم انتخابات مجلس

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا در ادامه با اشاره دور انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: «این انتخابات قرار است در ۹ استان، ۱۱ حوزه انتخابیه و ۲۴ شهرستان برگزار شود و ضوابط امنیتی و بهداشتی ابلاغ شده است. بر اساس آن نامزدها حق تشکیل ستاد انتخاباتی ندارند و فقط از طریق فضای مجازی و صدا و سیمای استان می‌توانند برنامه‌های خود را اعلام کنند. مجریان برگزاری از قبل غربالگری می‌شوند و فاصله هر فرد در حوزه انتخابیه باید ۲ متر از دیگران باشد. رای دهندگان حتماً فواصل را رعایت کنند وحتما ماسک زده باشند.»

معاون وزیر کشور تاکید کرد: «هیچ تجمعی چه قبل و چه بعد از انتخابات نباید صورت گیرد. اگر نامزدی رعایت نکند در مرحله اول اجازه استفاده از صدا و سیما را ندارد و در مرحله بعد ممکن است به قوه قضائیه معرفی شوند.»

ذولفقاری در ادامه با اشاره به اهمیت کمک‌رسانی به نیازمندان در شرایط کرونا، گفت: «مردم در موضوعاتی چون سیل و زلزله حضور داشتند و ظرفیت بالایی دارند، لذا در بحث کرونا ضرورت داشت که کمک‌های مومنانه هم ساماندهی شود. در برخی موارد گروه‌های خدمت رسان بدون اطلاع ارزاق خود را به افرادی دادند که قبلاً هم گروه‌های دیگر به آنها کمک کرده بود لذا قرار شد از سامانه کمیته امداد برای هماهنگی و شناخت نیازمندان استفاده شود.»

ذوالفقاری در رابطه وضعیت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین نیز گفت: «سال گذشته زائران ۳ میلیون ۴۰۰ هزار نفر ایرانی و حدود 300 هزار زائر خارجی در این مراسم شرکت داشتند. در سال گذشته بیشترین رضایتمندی را در مراسم اربعین داشتیم. بر همین اساس فرض را بر این گذاشتیم که مراسم اربعین امسال هم برگزار شود لذا اقدامات زیر ساختی برای آن انجام داده و مرزها را ساماندهی کردیم.»

ذوالفقاری یادآور شد: «در آخرین تماس با سفیرمان در عراق مطلع شدیم که مقامات عراقی به صراحت گفته‌اند بنا داریم امسال از خارج از عراق زائر نداشته باشیم و این موضوع تا این لحظه قطعی است. با توجه به این موضوع بنا داریم از ظرفیت موکب‌ها برای کمک به مردم در شرایط کرونایی کشور استفاده کنیم.»

آمادگی برای اعمال محدودیت

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا در رابطه با موج سوم کرونا در پاییز گفت: « با در نظر گرفتن تمام شرایط همه دستگاه‌ها نیازمند پروتکل هستند حتی خود وزارت بهداشت هم نیازمند پروتکل است. نباید با روزمرگی با این بیماری برخورد کرد. حتی اگر واکسن هم کشف شود تا سال تحصیلی آینده درگیر این بیماری خواهیم بود. کمیته امنیتی اجتماعی با درک شرایط کشور می‌خواهد هم چرخ زندگی مردم بچرخد و هم با این بیماری مبارزه شود. پیش‌بینی اینکه در پاییز با همراه شدن بیماری آنفلوآنزا شرایط جدیدی به وجود می‌آید انجام شده و در تلاشیم که بیماری کنترل شود. اما اگر شرایط خاصی تحمیل شود این آمادگی وجود دارد که محدودیت‌هایی را برای زمان مشخصی اعمال کنیم. ولی با توجه به فشارهای موجود برای مردم باید محدودیت‌های خسته‌کننده را کم کنیم. در حال حاضر کشورهایی داریم که در سه روز آخر هفته هیچکس حق خروج ندارد.»

ذولفقاری افزود: « همه باید به شیوه زندگی همراه با بیماری توجه کرده و در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنیم و نباید بگذاریم این بیماری آسیب بیشتری به افراد جامعه وارد کند. ستاد ملی براساس پیشنهاد کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی، برنامه یک ساله همزیستی با کرونا را جزء به جزء با همکاری وزارت بهداشت تهیه کرده تا به تصویب ستاد ملی برسد. مسئله دیگر سامانه یکپارچه مدیریت و کنترل هوشمند بیماری است که می‌تواند به ما کمک کند. برخی کشورها این کار انجام داده‌اند. اگر این سامانه از سوی دیتابیس‌ها و سایر سامانه‌های دیگر پشتیبانی نشود کار ابتر می‌ماند. امیدواریم این پشتیبانی صورت گرفته تا این سامانه به سرانجام برسد.» رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا، با بیان اینکه بنای کمیته اجتماعی، امنیتی، انتظامی ستاد ملی کرونا حمایت از وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط و درگیر با کروناست، گفت: «همه مسئولین، دستگاه‌ها و مردم باید بیماری را جدی بگیریند. از قبل می‌دانستیم که فشار سنگینی به لحاظ کاری و خطرات احتمالی برای خانواده‌ها و کادر درمانی و خانواده‌های آنها‌ به وجود می‌آید. لذا برای کاهش این فشارها مردم باید بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی توجه کرده و آنها رعایت کنند.» وی با اشاره به ابلاغ ضوابط بهداشتی به دستگاه‌های دولتی، گفت: «کارکنان دستگاه‌ها اگر این ضوابط را رعایت نکنند از توبیخ تا انفصال خدمت برای آنها در نظر گرفته شده است‌ و دستگاه‌ها هم به افرادی که پروتکل رعایت نمی‌کنند نباید خدمت ارائه کنند.»


معاون وزیر کشور در خصوص کنترل مرزهای کشور اظهار کرد: این کنترل از اوایل شیوع بیماری اعمال شده و در مبادی مرزی کار کنترل و قرنطینه افراد مشکوک انجام شد. مدتی این کار خوب انجام نمی‌شد اما در حال حاضر وضعیت بهتر شده است. در مرزهای کشور در حال حاضر تردد آنچنانی نداریم. در بسیاری از مبادی مرزی تنها اتباع کشور خودمان که خارج شده‌اند به کشور بازمی‌گردند.»

روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: