بیمه اجباری و آغاز ارزیابی وسع بیمه شدگان
حذف همپوشانیها و پوشش مددجویان کمیته امداد
کاهش کاربرد دفترچه کاغذی
حذف دفترچه کاغذی یا کاهش کاربرد دفترچه از طریق سرویس استحقاق سنجی از اقدامات مهم دیگر این سازمان است. سرویس برخط استحقاقسنجی درمان با استعلام برخط اطلاعات هویتی و بیمهشدگی فرد مراجعه کننده از بانکهای اطلاعاتی سازمانهای بیمهگر، که با استفاده از کد ملی انجام میشود، امکان حذف یا کاهش دفترچه بیمه در فرآیند ارائه خدمات در مراکز درمانی را فراهم میکند. این سرویس از بسترهای مختلف از جمله وب سایت، اپلیکیشن موبایل و یا با واسطه نرم افزارهای بیمارستانی جهت پذیرش بیمارستان و تائید ناظر بیمه قابل اجرا است. در این سیستم به صورت الکترونیکی و در لحظه، امکان رهگیری اطلاعات و خدمات ارائه شده به بیمه شدگان در مراکز مختلف درمانی وجود دارد که باعث بهبود کارایی، بهرهوری، کنترل و نظارت، مدیریت پرداخت و دریافت مالی بیمار و مراکز درمانی و در برآیند کلی شفاف سازی ارایه خدمات در حوزه سلامت میشود.
نسخه نویسی آنلاین
کرونا و تمهیدات بیمه ای
در این میان و در ماههای منتهی به پایان فعالیت دولت، ویروس کرونا بلایی بود که به جان حوزه درمان کشور افتاد. ویروسی که شرایط آن قابل پیشبینی نبود و میطلبید تا تمهیدات ویژهای برای مقابله با آن اندیشیده شود.
شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید
ارزیابی وسع متقاضیان بیمه رایگان بر اساس مقررات در شرایط عادی از پایگاه رفاه ایرانیان ۳۰ روز زمان لازم دارد تا مشخص شود این در حالی است که در بیمار کرونایی دوره بستری برخی ۶ الی ۱۴ روز و حتی کوتاه تر از زمان ارزیابی وسع بود. در نتیجه مدت انتظار به ضرر بیمار بود، از طرفی بیمار خود را قبل از بیماری بیمه نکرده بود، پس باید بین شرایط خاص کشور و قوانین و خط قرمز بیمه راهی انتخاب میشد که بیمه سلامت با اتخاذ تمهیداتی ویژه در کوتاه کردن زمان ارزیابی وسع بیمار و با کمک وزارت رفاه این مدت را به یک روز رساند آنهم به شیوهای که برای این امر با راهکاری قانونی و اورژانسی تلقی کردن مبتلا به کرونا هر فردی که روی تخت بیمارستان تشخیص کرونا برای او داده می شد، بر روی تخت بیمارستان بیمه میشد. بر همین اساس حدود ۴۸ هزار نفر از شروع کرونا تا کنون بر اساس سیاست یاد شده بیمه شدهاند.
هزینه های تشخیص و درمان کرونا و حذف برخی محدودیت ها
از سوی دیگر تحت پوشش قرار دادن داروهای مورد استفاده در این بیماری علاوه بر خدمات مورد نیاز در بحث تشخیص و مقابله با کرونا که تحت پوشش بیمه بودند از جمله خدماتی همچون سی تی اسکن وPCR، CBC، ICU و ... از اقدامات مهم این سازمان بود و به دنبال این امر پرداخت ۹۰ درصد هزینهها با تعرفه دولتی در بستری و ۷۰ درصد سرپایی هزینههای آزمایشگاهی که بیشتر آنها در بخش دولتی بودند میسر شد.
برداشتن برخی گایدلاینهای مرتبط با خدمات تشخیصی و لغو محدودیت در انجام آنها، قدم مهم دیگر بیمه سلامت در پاندمی کرونا بود. به طور مثال در مواقع عادی دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن ۱۸۰ روز است، اما نیاز ارائه این خدمت به بیمار کرونایی موجب شد این محدودیتها حذف شود. ارائه پیشنهاد مراقبت از فرد بیمار در منزل به شورای عالی بیمه نظر به صرف هزینه بسیار پایین تر از بستری بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان و ارائه پیشنهاد برای تحت پوشش قرار دادن بیمه مراقبت در منزل بیماران نیازمند به ICU در چارچوب گایدلاینها و استانداردها از خدمات این سازمان بود. از فواید این کار میتوان به کم شدن هزینههای بستری، آزاد شدن تختهای ICU و بالا بردن ظرفیت بیمارستانها در پذیرش بیمار با توجه به صف بالا و مراجعه بیمار در زمان اپیدمی بیماری کرونا، موثر بودن فضای خانه و خانواده بر سرعت بهبود فرد بیمار و... اشاره کرد.
تمدید دفترچه بیمههایی که برگه سفید داشت اما اعتبار آن پایان یافته بود در دو نوبت تا تاریخ ۳۱ خرداد سال جاری، راه اندازی نسخه الکترونیکی در ۲۳۵ شهر کوچک با عمق ۵۰ درصد از سال قبل با هدف پایلوت اجتماعی در شهرهای کوچک، حمایت از نقاهتگاهها، اجباری شدن استحقاق سنجی به معنای احراز هویت با کد ملی از ابتدای تیر ماه که با اینکار دیگر نیاز به کنترل دفترچه بیمه برای داشتن و یا نداشتن اعتبار نبود و مشخص می شد فرد، بیمه شده سازمان بیمه سلامت است و همپوشانی با سایر بیمه ها ندارد، حذف دفترچه کاغذی از ابتدای مرداد ماه سال جاری در بخش سرپایی نیز از اقدامات مهم این سازمان در پاندمی کووید۱۹ است.
همچنین هر استانی که قادر به راه اندازی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی شود می تواند اقدام به حذف دفترچه بیمه کاغذی کند که برای موفقیت در این طرح مشوقهایی در نحوه پرداخت برای این استانها قرار داده شده است، اما استانهایی که در حال حاضر قادر به پیاده سازی طرح به طور کامل نباشند نیز ملزم به نسخه نویسی الکترونیکی همزمان با نسخه نویسی کاغذی هستند.
استقرار سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی کل بیمارستان های کشور ( به غیر از ۲۰ بیمارستان) با استفاده از سامانه رز، تمدید زمان پروتکلهای مرتبط به داروهای پروندهای و یا داروهای خاص در دوران اپیدمی کرونا نیز از دیگر اقدامات بیمه سلامت در بحران کرونا است. در حالی که در مواقع عادی پروتکل ویژه برای دریافت این دسته از دارو ها وجود دارد، بیمار هر ۳ ماه یکبار برای بررسی بهبود بیماری و مصرف و یا عدم مصرف دارو، موثر بودن داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی باید مراجعه کند، اما در دوران شیوع کرونا این ضوابط سهلتر شد تا بیماران نیاز به مراجعه نداشته باشند.
بیمه سلامت با اعمال پروتکل های بهداشتی برای کارمندانش در کل کشور و استفاده از امکانات حفاظتی همچون ماسک، کنترل تب، مه پاش و ... اقدامات مراقبتی را انجام داد اما، متاسفانه سه نفر از مدیران و یک نفر از کارشناسان این مجموعه جان خود را از دست دادند.
سامانه ۱۶۶۶ و خدمات "دوراپزشکی"
فعال کردن سامانه پاسخگویی ۱۶۶۶ برای پاسخ به سوالات کرونایی مردم، اضافه کردن ۱۳۰ خط جدید به سامانه پاسخگوی ۱۶۶۶ در ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور و به کار گیری ۳۰ پرستار متخصص و ۱۰ پزشک عمومی در ۳ شیفت، تشکیل گروهی متشکل از پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه با هدف ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری و راهنمایی کارشناسان پاسخگو در سامانه ۱۶۶۶ برای راهنمایی بهتر و دقیق تر مردم، نظارت نامحسوس بر شیوه برخورد کارشناسان در پاسخ دهی به مردم، راه اندازی بخش پاسخگویی به سوالات در سایت سازمان بیمه سلامت، ارسال ۱۲۰ میلیون پیامک آموزشی برای بیمه شدگان در روزهای نخست شیوع بیماری، ساخت کلیپهای آموزشی و ارائه آن در رسانه از جمله تلویزیون و فضای مجازی با رویکرد پرداختن به مسائل مرتبط با سلامت روان افراد و اینکه مردم اوقات فراغت خود را در دوران کرونا با توجه به سیاست "# در خانه بمانیم" چگونه مدیریت کنند، یشنهاد راهاندازی و استفاده از ظرفیتهای موجود برای مبحث دورا پزشکی در کشور به وزارت بهداشت برای آنکه نسخه الکترونیک تضمین اجرای تله مدیسن و تله هلس است و راهاندازی این امکان مشکلات احتمالی در پاییز را کاهش میدهد از اقدامات بیمه سلامت در مقابله با کرونا بود.
در شرایطی که به دنبال کاهش اعمال الکتیو در بیمارستانها به دلیل وجود کرونا، درآمد بیمارستانها کاهش یافته است، خرید تضمین ۹۰ درصدی از بیمارستان ها و پزشکان مشروط بر ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده از خدمات مهم بیمه سلامت در بحران کرونا است. علی رغم بالا رفتن هزینهها در بخشهای ICU، سیتیاسکن و آزمایشگاه به علت بسته شدن سایر بخشها در بیمارستانها شاهد کاهش بار مراجعه و در پی آن کاهش درآمد ۴۰ درصدی در اسفند ماه ۱۳۹۸ و حدود ۵۰ درصدی در فروردین ۱۳۹۹ بودیم که برای جبران این موضوع و جلوگیری از بالا رفتن قیمت خدمات برای سازمان بیمه سلامت، خرید تضمینی ۹۰ درصدی مشروط به ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده نظر به فعالیت ۱۲۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت ۱۶ و ۲۴ساعته انجام گرفته است. این درحالی است که علاوه بر اقدامات صورت گرفته تاکون ۱۱۰ هزار نفر از بیمهشدگان بیمه سلامت که به کرونا مبتلا شده بودند، خدمات درمانی دریافت کردند.
ایسنا