کد خبر: ۲۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۷ تير ۱۳۹۳ - 2014June 28
شفاآنلاین-بررسی های آماری نشان می دهد طی یک هفته گذشته تقریبا تمامی بازارهای ایران با زیان همراه بوده است.
به گزارش شفا آنلاین،براين اساس بازدهي بورس يک درصد منفي بوده است. اين اتفاق در شرايطي رخ داد که تقريبا تمامي مديران بازار سرمايه بر حرکت رو به جلوي بورس تاکيد داشته اند. اما به گفته مستخدمين حسيني معاون سابق وزيراقتصاد بورس ايران طي يکسال گذشته با کاهش ارزش مواجه بوده و ارزش بازار از 150 هزار ميليارد تومان به 120 هزار ميليارد تومان رسيده است. بررسي هاي آمارهاي هم تاييد مي کند شاخص کل طي دو هفته بيش از يک هزار و 700 واحد افت داشته است. براين اساس شاخص بورس در معاملات هفته گذشته يک درصد کاهش را تجربه کرد و به پايين ترين سطح رسيد.

براین اساس از ابتدای سال تا کنون میانگین زیان سهامداران بورس تهران به محدوه 9 درصد رسیده و اکثر صنایع بورسی زیانی بیشتر از این مقدار را نصیب سهامداران خود کرده اند؛ به طوری که شاخص بورس تهران از اول سال تا کنون 6766 واحد کاهش را تجربه کرده و از کانال 79 هزار واحد به 72 هزار و 249 واحد رسیده است یعنی بورس تهران بر خلاف سنت گذشته در فصل بهار، گرفتار رکود شده و بازدهی منفی 8.6 درصدی را تجربه کرده است.

همچنین در هفته گذشته ارزش و حجم معاملات بورس تهران افت کرد و در مجموع 1340 میلیون سهم به ارزش 3973 میلیارد ریال معامله شد که این میزان افت 54 درصدی حجم و 38 درصدی ارزش معاملات را نسبت به هفته ماقبل نشان می دهد. علاوه بر این با حاکم شدن فضای احتیاط در بورس تهران و افت انگیزه ها، تعداد دفعات معاملات نیز افت کرد و تعداد خریداران با کاهش 1.6 درصدی مواجه شد.

در همين دوره زماني بازار ارز با 2.1 درصد بازدهي منفي و همچنين بازار سکه با بازدهي منفي 1.4 درصد همراه بوده اند.

براين اساس اگر شخصي 10 میلیون تومان از دارایی ریالی خود را در به دلار تبدیل کرده باشد، طی این هفته 210 هزار تومان از ان کاسته شده است. در بازار سکه نیز برآوردها از کاهش ارزش آن حکایت دارد. در روز ابتدایی هفته ای که گذشت هر سکه تمام بهار آزادی با قیمت 979 هزار تومان فروخته می شد اما روز پایانی هفته های آم به 965 هزار تومان رسید تا حدود 14 هزار تومان از قیمت این نوع سکه کاسته شده باشد.

این برآورد نشان می دهد که سکه بهار آزادی 1.4 درصد کاهش قیمت را در طول یک هفته تجربه کرده است. در این شرایطی کسانی که یه اندازه 10 میلیون تومان مسکوکات در خانه نگهداری می کنند در این هفته 140 هزار تومان از ارزش دارایی شان کاسته شده است.

در صورتي که وضعيت بازار به همين شکل باقي بماند، سرمايه گذاران براي انتخاب محل انتقال سرمايه هايشان با مشکلات جدي مواجه مي شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: