کد خبر: ۲۶۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 15
حتماً تاکنون برای شما هم پیش‌آمده است که به رختخواب رفته و قصد دارید بخوابید تا به برنامه کاری مهم فردای خود برسید ولی هر چه تلاش می‌کنید خواب به سراغتان نیامده و انواع فکرهای مختلف و عجیب و غریب به ذهنتان خطور می‌کند. برخی افراد به ندرت دچار این مشکل شده و بسیاری از مردم نیز دائماً با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنند
شفا آنلاین>اجتماعی> بسیاری از افراد در لحظات پیش از خوابیدن و زمانی که مغز در شرایط بین خواب و بیداری قرار دارد، تجربه مواجه شدن با اندیشه‌ها و افکار عجیب و غیرعادی داشته و این موضوع در بیشتر انسان‌ها مشاهده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:حتماً تاکنون برای شما هم پیش‌آمده است که به رختخواب رفته و قصد دارید بخوابید تا به برنامه کاری مهم فردای خود برسید ولی هر چه تلاش می‌کنید خواب به سراغتان نیامده و انواع فکرهای مختلف و عجیب و غریب به ذهنتان خطور می‌کند. برخی افراد به ندرت دچار این مشکل شده و بسیاری از مردم نیز دائماً با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنند.

از نظر علمی انتقال از شرایط بیدار وهشیار بودن به شرایط خواب، وضعیت خواب‌آور یا hypnagogic state نامیده می‌شود. بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند این مرحله انتقالی بین خواب و بیداری به طرز حیرت انگیزی، با خلاقیت در ارتباط است.

از نظر علمی انتقال از شرایط بیدار و هشیار بودن به شرایط خواب، وضعیت خواب‌آور یا hypnagogic state نامیده می‌شود. بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند این مرحله انتقالی بین خواب و بیداری به طرز حیرت انگیزی، با خلاقیت در ارتباط است.

بسیاری از هنرمندان و نویسندگان مشهور جهان در این مرحله از زندگی روزمره خود ایده اصلی آثارشان را دریافت کرده‌اند و به نظر می‌رسد این مرحله فعال شدن مغز پیش از خواب می‌تواند ریشه در ناخودآگاه فرد داشته باشد.

سالوادور دالی هنرمند مشهور سورئالیست، این مرحله را چرت کلیدی نامید و مری شلی (Mary Shelley) نویسنده داستان مشهور فرانکشتاین نیز ادعا می‌کند ایده خلق این رمان مشهور دقیقاً در زمان پیش از خواب به ذهن وی خطور کرده است.

در واقع تحقیقات علمی اندکی در مورد پیوند بین وضعیت شرایط شبه هیپنوتیزمی قبل از خوابیدن و خلاقیت انجام شده است، اما معمولاً طی این حالت، ذهن ما آزاد است که در هر موردی فکر کرده و در حوزه‌های مختلف پرسه بزند.

این ویژگی می‌تواند باعث شود ما افکار ناخودآگاه و خلاقیت بیشتری داشته باشیم. اگر بلافاصله بعد از این حالت به خواب بروید، به احتمال زیاد ایده‌های الهام بخش خود را فراموش خواهید کرد، بنابراین بد نیست که یک قلم و کاغذ را در کنار تخت خود نگه دارید تا اگر ایده جالب توجهی در این دوره خاص پیش از خوابیدن به ذهنتان رسید، آن را یادداشت کنید.

به خاطر داشته باشید هنگامی‌که شما در خواب هستید، مغز شما وظایفی را که قادر به انجام آن در طول روز نیست، انجام می‌دهد. کارهایی مانند پاک کردن اطلاعات غیرضروری، دسته‌بندی اطلاعات جدید و ثبت خاطرات به‌طور عمده در طول خواب انجام می‌شوند.

به همین دلیل وقتی شما خواب کافی ندارید، مغز نمی‌تواند همه این کارها را انجام دهد و این موضوع می‌تواند در طولانی‌مدت منجر به بروز مشکلات حافظه و بیماری‌های مغزی شود.




یکی از راهکارهای دیگر داشتن خواب مناسب این است که در ساعات پیش از خواب از غذاهای حاوی مواد محرک مانند قهوه، چای و نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده نکرده و بهتر است حداکثر تا عصر و زمان روشن بودن هوا ورزش کنید زیرا ورزش سبب ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و اندورفین‌ها می‌شود و اگر در زمان پیش از خواب ورزش کنید، این هورمون‌ها موجب بی‌خوابی می‌شود.سیناپرس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: