کد خبر: ۲۶۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 14
در اواخر سال 96 تهیه نقشه و طرح مناطق غبارخیز کشور آغاز و در سال گذشته به پایان رسید
شفاآنلاین>اجتماعی>دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور با اشاره به اینکه در سه سال گذشته مبلغ ۳۵۰میلیون یوروبرای مقابله با کانون‌های گردوغباردرکشور اختصاص یافته است گفت: امسال نیز مبلغ ۲۰میلیون یورو برای این امر پیش‌بینی شده است.

به گزارش شفاآنلاین: علی محمد طهماسبی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته مبلغ 350 میلیون یورو برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار در کشور اختصاص یافته است اظهار داشت: امسال نیز مبلغ 20 میلیون یورو برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: بنابراین در مجموع از سال 96 تاکنون مبلغ 370 میلیون یورو در رابطه با همین موضوع از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است و در این راستا با وجود اینکه نوع عملیات مشخص شده اما عملیات اجرایی آن در سال 99 آغاز نشده است و باید فصل گرما به پایان برسد و شرایط مناسب باشد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: در  اواخر سال 96 تهیه نقشه و طرح مناطق غبارخیز کشور آغاز و در سال گذشته به پایان رسید و در این راستا مناطقی در سطح 34.6 میلیون هکتار در 23 استان شناسایی شد چون سالانه آسیب‌های جدی به مناطق زیستی و اقتصادی کشور وارد می‌کرد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه خیزش غبار در آذربایجان‌غربی چندان زیاد نیست بیان کرد: در این استان چند منطقه شامل میاندوآب، جبل ارومیه و بورالان ماکو وجود دارد که جزو مناطق غبارآلود محسوب شده اما در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت غبارخیزی آنها بالا نیست.

طهماسبی اظهار داشت: برای مقابله با کنترل گرد و غبار در حاشیه دریاچه ارومیه نیز در دو نقطه شامل میاندوآب و ارومیه از سپرغان تا جبل‌کندی بادشکن غیرزنده و عملیات نهال‌کاری و بوته‌کاری انجام شده و خوشبختانه مشکلی از این منظر وجود ندارد.


وی با اشاره به اینکه برخی استان‌ها شامل سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی و رضوی، کرمان و هرمزگان دارای شدت غبارخیزی بالایی هستند افزود: هم اکنون برخی استان‌ها دارای بین 6 تا هفت میلیون هکتار مناطق غبارخیز هستند و بنابراین باید تمرکز اصلی در این استان‌ها بوده و بیشترین اعتبارات به آنها تخصیص یابد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور با اشاره به اینکه در بحث‌های مقابله‌ای بیش از 50 درصد اعتبارات به استان خوزستان اختصاص یافته است تصریح کرد: برای مقابله با گرد و غبار کشور بیش از دو تا سه میلیون هکتار با عملیات اصلاحی، احیایی، پیشگیرانه، قرق، تله رسوب‌گیر، نهال کاری، مدیریت چرایی، بوته‌کاری و مرطوب‌سازی عرصه‌ها مدیریت شده است.تسنیم


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: