کد خبر: ۲۶۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 12
هر کاری که برای سلامتی و اخلاق کودکان مضر باشد، ممنوع است
شفاآنلاین>اجتماعی>معاون امور بین‌الملل خانه کارگر عنوان کرد: بر اساس قانون کار ایران و مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی کار کودکان ممنوع است و باید با متخلفان برخورد شود.

به گزارش شفاآنلاین: برنامه این هفته  «کارگر ایرانی» به کار کودکان اختصاص داشت.

محمد حمزه‌ای (معاون امور بین‌الملل خانه کارگر) در این برنامه با اشاره به تاریخچه تاسیس سازمان جهانی کار، گفت: در مجموع این سازمان بین‌المللی که با هدف حمایت از حقوق کارگران ایجاد شده است ۱۹۰ مقاوله‌نامه و ۲۰۶ توصیه‌نامه دارد.

او ادامه داد: تفاوت مقاوله‌نامه با توصیه نامه این است که تمامی کشورهای عضو سازمان بین‌المللی کار ملزم به اجرای مقاوله‌نامه‌ها هستند، اما اجرای توصیه‌نامه‌ها الزامی نیست.

این کارشناس روابط کار با بیان اینکه از ۱۹۰ مقاوله نامه سازمان بین‌المللی کار، هشت مقاوله‌نامه با عنوان مقاوله‌نامه‌های اساسی شناخته می‌شوند، تصریح کرد: دو مورد از مقاوله‌نامه‌های اساسی مربوط به کار کودکان است. در مقاوله نامه ۱۳۸ سن کار مشخص شده و عنوان کرده‌اند بکارگیری کودکان زیر ۱۴ سال خلاف قانون است. در قانون ایران حتی از این هم فراتر رفته و حداقل سن کار را ۱۶ سال تعیین کرده‌اند.

او ادامه داد: مقاوله‌نامه بنیادین دیگر مقاوله نامه ۱۸۲ است که در آن از ممنوعیت بدترین اشکال کار برای کودکان سخن به میان آمده است. بر اساس این مقاوله‌نامه که ایران نیز آن را پذیرفته بکارگیری کودکان در کارهای خلاف، قاچاق، تهیه تصاویر مستهجن و روسپیگری و به طور کلی هر کاری که برای سلامتی و اخلاق کودکان مضر باشد، ممنوع است.

حمزه ای با بیان اینکه به کارگیری کودکان بیشتر در کشورهای فقیر رواج دارد، گفت: در بنگلادش، هند، پاکستان و برخی کشورهای آمریکای لاتین شاهد ازدیاد کودکان کار هستیم. در ایران هر چند در گذشته کودکانی در کارخانه‌ها هم به کار گرفته می‌شدند، اما به نسبت کار کودکان کمتر است و بسیاری از کودکانی که در خیابان می‌بینیم و با عنوان کودک کار می‌شناسیم، خارجی هستند.


او عنوان کرد: در فرهنگ و آموزه‌های دینی ما توجه زیادی به کودکان شده و به کارگیری کودکان در مشاغل سخت ممنوع اعلام شده است. اینکه کودکی نیازمند باشد و سر کار برود باید رفع شود. وظیفه دولت‌هاست که نیازهای کودکان را تامین و زمینه آموزش آنها را فراهم‌ کنند. نهادهایی مثل بهزیستی وظایفی در این زمینه دارند و همچنین سازمان‌های مردم نهاد باید تلاش کنند پدیده کار کودک از بین برود.

معاون امور بین الملل خانه کارگر به کار شایسته اشاره و عنوان کرد: در مواردی به غلط افراد فکر می‌کنند کار شایسته با رسته شغلی در ارتباط است. برای مثال گمان می‌کنند کار یک پزشک شایسته است و کسی که در کاری مشغول است که موقعیت اجتماعی ندارد، کارش شایسته نیست. باید عنوان کرد که کار شایسته یعنی کاری که در آن ایمنی و بهداشت و همچنین کرامت انسانی افراد رعایت شود و فرد با اشتغال به آن بتواند حداقل نیازهای خود را برآورده کند. به کارگیری کودکان نیز شایستگی کار را زیر سوال می‌برد.ایلنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: