کد خبر: ۲۶۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 12
با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش دمای هوا، افراد اغلب برای خنک شدن بلافاصله سراغ یک نوشیدنی سرد می‌روند؛ اما شاید جالب باشد بدانید که محققان نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه را برای خنک شدن پیشنهاد می‌کنند
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه اتاوا در مطالعه‌ای تایید کردند نوشیدن چای در هوای گرم می‌تواند شما را خنک کند.

 به گزارش شفا آنلاین:با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش دمای هوا، افراد اغلب برای خنک شدن بلافاصله سراغ یک نوشیدنی سرد می‌روند؛ اما شاید جالب باشد بدانید که محققان نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه  را برای خنک شدن پیشنهاد می‌کنند.

در مطالعه‌ای که محققان دانشگاه اتاوا در سال ۲۰۱۲ بر روی تاثیر نوشیدنی‌های گرم بر دمای بدن انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که چای و قهوه بیش از نوشیدنی‌های سرد می‌توانند در خنک کردن بدن تاثیر داشته باشند.

به گفته یکی از محققان این مطالعه نوشیدنی گرم باعث می‌شود گرمای کمتری در بدن ذخیره شود یعنی زمانی که شما چای می‌نوشید بلافاصله بدن دچار تعریق شده که پس از دقایقی با تبخیر، شما را خنک می‌کند.

شاید تعریق کمی شرم آور باشد اما باید بدانید که آن یک واکنش طبیعی بدن برای خنک نگه داشتن شماست. از آنجا که عرق از سطح پوست شما تبخیر می‌شود، با تبدیل آب از مایع به بخار، گرمای اضافی را از بین می‌برد، البته نوشیدن چای تنها در هوای خشک می‌تواند شما را خنک کند و در هوای مرطوب چندان تاثیرگذار نیست.

چای

به گفته این محقق، اگر در یک روز بسیار گرم و مرطوب، زیاد لباس می‌پوشید یا اگر زیاد عرق می‌کنید به طوری که از سطح پوستتان تبخیر نمی‌شود، نوشیدنی گرم گزینه خوبی برای خنک شدن نیست.




بر اساس این مطالعه محققان به این نتیجه رسیدند که به طور کلی در شرایط گرم و خشک، نوشیدنی‌های گرم شما را خنک می‌کنند، اما اگر در مکان مرطوب قرار دارید بهتر است به نوشیدنی‌های سرد بچسبید.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: