کد خبر: ۲۶۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 11
بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که سطح یک پروتئین ایمنی التهابی به نام «اینترلوکئین ۶» (IL-۶) در خون آنها بالا بود، بیشتر به دستگاه های کمک تنفسی برای زنده ماندن نیاز داشتند. بالا بودن سطح این پروتیین در خون این افراد نشان می داد که آنها به بیماری لثه مبتلا هستند
شفاآنلاین>سلامت> نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ارتباطی میان بیماری لثه و عفونت کشنده کرونا وجود دارد.

به گزارش  شفا آنلاین:به نقل ازروزنامه دیلی میل، در پژوهشی مشخص شد که بیماری لثه با ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بیماری مزمن ریه ارتباط دارد و  این بیماری ها افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید کرونا یا مرگ ناشی از کووید-۱۹ قرار می دهد.

محققان در کالیفرنیا و برزیل در این مطالعه با بررسی مطالعات متوجه شدند که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که سطح یک پروتئین ایمنی التهابی به نام «اینترلوکئین ۶» (IL-۶) در خون آنها بالا بود، بیشتر به دستگاه های کمک تنفسی برای زنده ماندن نیاز داشتند. بالا بودن سطح این پروتیین در خون این افراد نشان می داد که آنها به بیماری لثه مبتلا هستند.

با این حال محققان متذکر شدند که اگرچه بالا بودن سطح پروتیین IL-۶ با ابتلا به بسیاری از بیماری ها دیگر نیز ارتباط دارد اما مطالعات قبلی نشان داده اند که تمیز کردن عمیق دهان و دندان و درمان بیماری لثه می تواند سطح این پروتیین را که موجب بروز التهاب می شود، کاهش دهد.

در این مقاله که به زودی در نشریه California Dental Association منتشر می شود محققان مطالعات قبلی در زمینه بیماری لثه، پروتیین IL-۶ و سایر بیماری های مختلف از جمله کرونا بررسی کردند.  مهم ترین یافته از یک مقاله آلمانی بدست آمد که در ماه آوریل منتشر شده بود.

مطالعه محققان آلمانی نشان داده بود که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که سطح پروتیین IL-۶ در خون آنها بالای ۸۰ میکروگرم در لیتر بود، بیشتر احتمال داشت که به سندرم «دسترس حاد تنفسی» مرتبط با عقونت کرونا مبتلا شوند و بیشتر لازم بود که این افراد در بیمارستان بستری شوند.

دکتر «شروین مالوی» جراح دندانپزشک در لوس آنجلس معتقد است که بسیاری از بیمارانی که سطوح پروتیین IL-۶ در خون آنها بالا بود زمانی که به کرونا مبتلا شدند به بیماری لثه نیز مبتلا بودند.  

بیماری لثه توسط باکتری هایی که در لثه قرار دارند،  ایجاد می شود.  بدن در تلاش برای مبارزه با این مهاجمان تولید سلول های ایمنی مختلف را از جمله IL-۶  افزایش می دهد. دکتر مالوی می گوید،  IL-۶ یکی از بدترین این سلول هاست. این پروتیین در  تخریب استخوان ها، تخریب بافت ها دخیل است و زمانی که وارد رگ های خونی می شود باعث می شود که سلول ها در رگ های خونی به اندازه کافی گشاد نشوند که این وضعیت به ابتلا به فشار خون بالا و کار کرد بیش از حد قلب منجر می شود.

متخصصان قلب از مدت ها پیش می دانستند که بیماری لثه یک عامل خطر ساز برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی است و می تواند به پیش بینی این بیماری کمک کند.  IL-۶ متعلق به گروهی از سلول های ایمنی به نام «سیتوکین ها» ست و در بروز «طوفان سیتوکین» که برای بیماران مبتلا به موارد شدید کرونا کشنده است، نقش دارد.

IL-۶ به سایر سلول های ایمنی علامت می دهد تا آنها نیز فعال شوند و این مولکول ها با هم می توانند به بروز یک التهاب خارج از کنترل هم در لثه و هم در ریه ها منجر شوند.

دکتر مالویم می گوید، IL-۶ که برای مبارزه با باکتری ها به لثه فرستاده می شود، می تواند  از طریق جریان خون یا حتی استنشاق به ریه ها برود و باعث بروز التهاب در آنها  شود.

تصور می شود که این روند یکی از عوامل اساسی ارتباط میان بیماری «انسداد مزمن ریوی» (COPD) و بیماری لثه است. اما دکتر مالویم می گوید، این رویه ممکن است در بیماران کرونایی باعث افزایش التهاب در دستگاه های تنفسی آنها شده و شدت بیماری را در آنها وخیم تر کند.



سطح IL-۶ همچنین در افرادی که چاق، دیابتی، سالخورده یا دارای بیماری قلبی عروقی هستند، نیز بسیار زیاد است - و همه این گروه در معرض خطر بالای کروناویروس قرار دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: