کد خبر: ۲۶۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 11
خيلي افراد به آموزش مجازي تاکيد دارند، اما من فکر مي‌کنم که اگر حتي چندماه مدارس و دانشگاه‌ها تعطيل مي‌شدند، ضرري نمي‌کرديم، ضمن اينکه احتياط بيشتر هم با اين کار صورت مي‌گرفت و دانش‌آموزان و دانشجويان آنقدرها هم لطمه نمي‌خوردند.
شفاآنلاین>اجتماعی>به‌نظرم اگر آموزش چند ماه تعطيل مي‌شد، ما متضرر نمي‌شديم و اتفاقا بساط کرونا زودتر هم جمع مي‌شد. به‌عنوان مثال اگر کلاس‌هاي درس يا کنکور تا حدود شش ماه تعطيل بودند، هيچ‌ضرري به آموزش وارد نمي‌شد. خيلي افراد به آموزش مجازي تاکيد دارند، اما من فکر مي‌کنم که اگر حتي چندماه مدارس و دانشگاه‌ها تعطيل مي‌شدند، ضرري نمي‌کرديم، ضمن اينکه احتياط بيشتر هم با اين کار صورت مي‌گرفت و دانش‌آموزان و دانشجويان آنقدرها هم لطمه نمي‌خوردند. فرهنگ‌سازي پيش از اجراي آموزش مجازي از ديد من بسيار مهم است و به‌نظرم از طريق رسانه‌هاي تصويري، جرايد و ... مي‌توانند اين فرهنگ‌سازي را انجام دهند، ضمن اينکه اگر بحث فرهنگ‌سازي درباره کرونا از طريق همين رسانه‌ها سفت و سخت گرفته مي‌شد و مانع از تجمعات مي‌شدند، بساط اين موضوع زودتر جمع مي‌شد و بسيار کمک‌کننده بود، اما متاسفانه برخي به همان سفارش‌ها هم توجهي نکردند. از اين رو آموزش دادن در اين زمينه بسيار مهم است. آموزش مجازي چالش‌هاي زيادي مي‌تواند داشته باشد، چرا که آموزش حضوري و يا غيرمجازي مبادله فکري و اصولي دارد و تبادل اطلاعات و دانش ميان معلم و دانش‌آموز، استاد و دانشجو وجود دارد، اما اين موضوع در آموزش مجازي به حداقل مي‌رسد. در هر صورت مجازي شدن همه چيز از جمله آموزش چندان موثر نيست. اتفاقا ايران توانست خودش را در تکنولوژي آموزشي مجازي با دنيا هماهنگ کند و اين روند خيلي سريع در ايران رخ داد. آموزش الکترونيکي در کشور ما با توجه به شرايطي که در آن قرار داريم، خيلي سريع و به موقع در مدارس و دانشگاه‌ها راه‌اندازي شد. البته در برخي جاها و استان‌ها فعلا اين امکان فراهم نشده است. دانشگاه‌هاي ما خيلي کارهاي مهم‌تري دارند که بايد آن را انجام دهند و بهتر است بدانند هدف از آموزش به دانشجويان و دانش آموزان چيست و اصلا چه حاصلي مي‌تواند داشته باشد؟ معناي اصلي کسب دانش براي دانشجو از دست رفته است و پيش از اين‌ها دانشجويان زياد دنبال مدرک نبودند. 


توجه به فرهنگ در کشور ما بسيار ضعيف بوده و يک موضوع فراموش شده است. هرکاري هم که انجام مي‌شود، اقتصادي و سياسي است و موضوع فرهنگ و اخلاق مطرح نيست. اينها مواردي است که مهم بوده، اما به آن بي‌توجهي شده است. به‌نظرم تعطيلي آموزش روي همه رفته سود بيشتري نسبت به اين راهي که طي شد، داشت، ولي تلاش‌هاي خوبي صورت گرفته و برخي جاها هم به خوبي موفق شده‌اند.

مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی


آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: