کد خبر: ۲۶۲۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 10
آموزش حضوری و یا غیرمجازی مبادله فکری و اصولی دارد و تبادل اطلاعات و دانش میان معلم و دانش‌آموز، استاد و دانشجو وجود دارد، اما این موضوع در آموزش مجازی به حداقل می‌رسد
شفاآنلاین>اجتماعی>عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به نظرم اگر آموزش چند ماه تعطیل می‌شد، ما متضرر نمی‌شدیم و اتفاقا بساط کرونا زودتر هم جمع می‌شد.

به گزارش شفاآنلاین: «مهدی گلشنی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با آموزش مجازی و فرهنگ‌سازی در خصوص روند آن گفت: خیلی افراد به آموزش مجازی تاکید دارند، اما من فکر می‌کنم که اگر حتی چندماه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شدند، ضرری نمی‌کردیم، ضمن اینکه احتیاط بیشتر هم با این کار صورت می‌گرفت و دانش‌آموزان و دانشجویان آنقدرها هم لطمه نمی‌خوردند.

وی در واکنش به این پرسش که در واقع شما معتقدید بهتر بود مدارس و دانشگاه‌ها چندماه تعطیل می‌شد، اما مجازی برگزار نمی‌شد؟ گفت: بله، برخی جاها این روند را پیش گرفتند و احتیاط کردند و از طرفی می‌دانیم در آموزش مجازی فشار روی اساتید بسیار زیاد است.

گلشنی با اشاره به فرهنگ‌سازی پیش از اجرای آموزش مجازی گفت: به نظرم از طریق رسانه‌های تصویری، جراید و ... می‌توانند این فرهنگ‌سازی را انجام دهند، ضمن اینکه اگر بحث فرهنگ‌سازی درباره کرونا از طریق همین رسانه‌ها سفت و سخت گرفته می‌شد و مانع از تجمعات می‌شدند، بساط این موضوع زودتر جمع می‌شد و بسیار کمک کننده بود، اما متاسفانه برخی به همان سفارش‌ها هم توجهی نکردند. از این رو آموزش دادن در این زمینه بسیار مهم است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به چالش‌هایی که آموزش مجازی می‌تواند ایجاد کند، گفت: آموزش مجازی چالش‌های زیادی می‌تواند داشته باشد، چرا که آموزش حضوری و یا غیرمجازی مبادله فکری و اصولی دارد و تبادل اطلاعات و دانش میان معلم و دانش‌آموز، استاد و دانشجو وجود دارد، اما این موضوع در آموزش مجازی به حداقل می‌رسد. در هر صورت مجازی شدن همه چیز از جمله آموزش چندان موثر نیست.

وی تصریح کرد: اتفاقا ایران توانست خودش را در تکنولوژی آموزشی مجازی با دنیا هماهنگ کند و این روند خیلی سریع در ایران رخ داد. آموزش الکترونیکی در کشور ما با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، خیلی سریع و به موقع در مدارس و دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد. البته در برخی جاها و استان‌ها فعلا این امکان فراهم نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه اگر آموزش برای چند ماه تعطیل می‌شد، شاید بساط کرونا هم زودتر جمع می‌شد، گفت: به عنوان مثال اگر کلاس‌های درس یا کنکور تا حدود شش ماه تعطیل بودند، هیچ ضرری به آموزش وارد نمی‌شد.

گلشنی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های ما خیلی کارهای مهم‌تری دارند که باید آن را انجام دهند و بهتر است بدانند هدف از آموزش به دانشجویان و دانش آموزان چیست و اصلا چه حاصلی می‌تواند داشته باشد؟ معنای اصلی کسب دانش برای دانشجو از دست رفته است و پیش از این‌ها دانشجویان زیاد دنبال مدرک نبودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: توجه به فرهنگ در کشور ما بسیار ضعیف بوده و یک موضوع فراموش شده است. هرکاری هم که انجام می‌شود، اقتصادی و سیاسی است و موضوع فرهنگ و اخلاق مطرح نیست. اینها مواردی است که مهم بوده، اما به آن بی توجهی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دانش آموزان ما در بسترهای مجازی به خوبی آموزش دیده‌اند یا خیر؟ گفت: تلاش‌های زیادی برای این امر صورت گرفته است، اما به نظرم تعطیلی آموزش روی همه رفته سود بیشتری نسبت به این راهی که طی شد، داشت، ولی تلاش‌های خوبی صورت گرفته و برخی جاها هم به خوبی موفق شده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: