کد خبر: ۲۶۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 07
پلاسما درمانی درمان امیدوارکننده‌تری است و حتی از داروی رمدسیویر هم امیدوارکننده‌تر است
شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: از اول اردیبهشت تا کنون ۵ هزار و ۴۰۰ نفر از بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که از ۴ هزار و ۳۰۰ نفر پلاسما دریافت شده است.

به گزارش شفاآنلاین: پیمان عشقی پنجشنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: پیش بینی می شود تا  پایان سال از ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر پلاسما دریافت کنیم و این در حالی است که پاییز و زمستان سختی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: نتایج کارآزمایی بالینی زیادی در کشور ما و سایر کشورها در زمینه پلاسما درمانی منتشر شده است. در کارآزمایی بالینی اصلی اولیه در زمینه پلاسما درمانی که در کشور انجام شد، نشان داد که پلاسما درمانی درمان امیدوارکننده‌تری است و حتی از داروی رمدسیویر هم امیدوارکننده‌تر است. در فاز اولیه بیماری، رمدسیویر و پلاسما درمانی اثر مشابهی دارند.

وی ادامه داد: حتی در بیماران بسیار بد حال هم مطالعاتی انجام شده که نشان می‌دهد تا حد زیادی موثر است و تا حدی ویروس کرونا را کنترل می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در کشور آمریکا، حدود سه هزار مرکز پلاسما درمانی می‌کنند. ما در ابتدا حدس می‌زدیم این روش موثر است. بهبود یافتگانی که یک ماه از درمان آنها گذشته می‌توانند پلاسما اهدا کنند و به همین دلیل، از اول اردیبهشت همه مراکز اهدای خون نیز برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان آماده شدند.


عشقی بیان کرد: انتظار ما از اهدای پلاسما از طرف بهبود یافتگان بیشتر بود. این باور غلط وجود دارد که اگر کسی پلاسما بدهد، پادتن خون او کاهش می‌یابد. مردم چطور حجامت می‌کنند و نمی‌ترسند، اما سیستمی که وسایل کاملا یک بار مصرف و استاندارد است می‌ترسند و فکر می‌کنند کرونا می‌گیرند.

کرونا از طریق اهدای خون منتقل نمی‌شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: کرونا از طریق اهدای خون منتقل نمی‌شود و این باور غلط باید در مردم از بین برود که اگر کسی خون می‌دهد، کرونا می‌گیرد، زیرا در مراکز اهدای خون، فاصله گذاری‌ها و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و افراد سالم به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: با تمام دلایل و قراین علمی مشخص شده که کرونا یک بیماری تنفسی است و ویروس کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود.

میزان افت ذخایر خونی کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره میزان افت ذخایر خونی کشور اظهار کرد: برخی کشورها در سه هفته اول شیوع ویروس کرونا تا حدود ۶۵ درصد دچار افت ذخایر خونی شدند. در اوج کمبود ذخیره خونی، در هفته دوم تا سوم اسفند ماه ۹۸، میزان افت ذخایر خونی در ایران به ۳۵ درصد رسیده بود. در حال حاضر ۱۳ تا ۱۵ درصد نسبت به سال قبل کمبود اهدای خون داریم.

عشقی ادامه داد: اهدای خون یک موضوع و ذخیره خون یک مسئله دیگر است. ذخیره خونی هر روز رصد می‌شود و فعلا قابل قبول است. این میزان بین ۴ تا ۶ روز است و قابل قبول محسوب می‌شود. ذخیره خونی در برخی استان‌ها کم شده، اما شبکه خون رسانی این موضوع را تامین می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در دو تا سه ماه ابتدایی شیوع کرونا که اهدای خون کاهش یافت، مصرف خون هم کاهش پیدا کرد؛ زیرا جراحی‌های غیراورژانسی تعطیل شده بود و همه تمرکزها بر موضوع کرونا قرار گرفت. همزمان با ماه رمضان، اعمال جراحی شروع شد و همه این موارد نیاز به خون داشت و در نتیجه منجر به کاهش ذخایر خونی شد.

خون فقط از رگ ایرانی تامین می‌شود

عشقی اظهار کرد: سازمان انتقال خون یک سازمان فنی تخصصی و فرهنگی اجتماعی است. بازوی فرهنگی اجتماعی سازمان انتقال خون باید بسیار قدرتمند باشد. روابط عمومی سازمان انتقال خون فعالیت‌های زیادی انجام داده و باید به مردم این واقعیت را بگوییم که ممکن است دارو از خارج وارد شده یا تولید شود، اما خون فقط از رگ ایرانی تامین می‌شود و نمی‌توانیم خون را از خارج وارد کنیم. در نتیجه مردم خودمان باید به مردم خون برسانند.

وی افزود: ۲۰ درصد خون کشور توسط بیماران تالاسمی مصرف می‌شود و بهترین فرآورده‌های خونی برای این بیماران تامین می‌شود. در دنیا برای این‌که خون کم نیاورند، استانداردهای خون را پایین آوردند، اما در ایران این کار انجام نشده و استانداردها پایین نیامده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: خون مردم کشور خودمان می‌تواند خون مورد نیاز بیماران را تامین کند. سامانه اینترنتی برای نوبت گرفتن اهدای خون وجود دارد تا مردم معطل نشوند. تکریم اهداکننده خون شعار ماست.

وی اظهار کرد: ماه محرم نزدیک است و پیام سازمان انتقال خون همواره نذر خون بوده و امسال نیز ارزش نذر خون بسیار بیشتر است. از همه مردم می‌خواهیم که نذر خون را انجام بدهند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: