کد خبر: ۲۶۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 04
تدابير شديد امنيتي را در تمام مکان‌هاي مرتبط با حج به اجرا گذاشته‌اند. آن‌ها در نخستين روز از آغاز حج از دستگيري ۲۴۴ زائر غيرقانوني خبر داده بودند.
شفاآنلاین>اجتماعی>مقام‌هاي بهداشتي عربستان دوشنبه شب اعلام کردند: زائراني که امسال در مراسم حج حضور داشتند، بايد همچنان کارت‌هاي الکترونيکي را همراه داشته باشند تا پس از بازگشت به منزل خود، توسط مسئولان مربوطه به مدت ۱۴ روز [ديگر] زير نظر و در قرنطينه باشند.

به گزارش شفاآنلاین، دستبند الکترونيک براي رصد پايبندي حاجيان به قرنطينه طراحي شده است. همچنين در اين مدت شرايط جسماني زائران نيز از طريق اپليکيشن "تطمّئن" (مطمئن باش) رصد مي‌شود.

زائران پيش از مراسم حج نيز هفت روز در قرنطينه بسر برده و تست کرونا دادند تا جواز حضور در مناسک حج را دريافت کنند. مقام‌هاي امنيتي عربستان همچنين پيشتر اعلام کردند که تدابير شديد امنيتي را در تمام مکان‌هاي مرتبط با حج به اجرا گذاشته‌اند. آن‌ها در نخستين روز از آغاز حج از دستگيري ۲۴۴ زائر غيرقانوني خبر داده بودند.


زائران بيت‌الله الحرام روز يکشنبه (دوازدهم ذي‌الحجه) پس از  انجام طواف وداع، مناسک حج را به پايان رساندند.

حج  امسال به خاطر حفظ سلامت حاجيان و جلوگيري از شيوع بيشتر ويروس کرونا در شرايط استثنايي برگزار شد.

مناسک حج امسال بسيار متفاوت‌تر از گذشته برگزار شد به طوري که به دليل بيماري کورونا، شمار حاجيان در مقايسه با سال گذشته که حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از سراسر جهان بود، تنها به حدود ۱۰ هزار نفر از داخل عربستان محدود شد.

عربستان نخست اعلام کرد حج را با يک‌هزار زائر برگزار مي‌کند که ۷۰ درصد آن‌ها خارجي‌هاي مقيم اين کشور هستند، اما بعد رسانه‌هاي اين کشور خبر دادند که جمعيت حجاج از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است.

در حج استثنايي امسال، ماسک به لباس احرام اضافه شد و به زائران لباس احرام، سجاده و سنگ‌هاي استريل داده شد. در مسجدالحرام و منا نيز محل ايستادن، نمازگزاري، طواف و پرتاب سنگ با برچسب‌هايي مشخص شد و زائران در گروه‌هاي کوچک با همراهي يک مامور بهداشت تمام اعمال خود را انجام دادند. زائران همچنين اجازه نداشتند ديوارهاي کعبه را لمس کنند.

اين اقدام سعودي درحالي اجرا مي‌شود که وزارت بهداشت اين کشور از ثبت يکهزار و ۲۵۸ مورد جديد ابتلا به کرونا در اين کشور در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به اين ترتيب مجموع مبتلايان به اين بيماري به ۲۸۰ هزار و ۹۳ تن رسيد.

براساس گزارش وزارت بهداشت سعودي، در شبانه روز گذشته ۳۲ نفر ديگر در اثر ابتلا به کوويد-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان به ۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسيده است.العرب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: