کد خبر: ۲۶۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 01
روزنامه ساوت چاينا مورنينگ پست در گزارشي با اشاره به اينکه برنامه ۲۵ ساله همکاري جامع چين و ايران، مسير يک طرفه نيست تاکيد کرد که اين همکاري منافع دو کشور را تامين مي کند.


شفاآنلاین>اقتصادی>روزنامه ساوت چاينا مورنينگ پست در گزارشي با اشاره به اينکه برنامه ۲۵ ساله همکاري جامع چين و ايران، مسير يک طرفه نيست تاکيد کرد که اين همکاري منافع دو کشور را تامين مي کند.

به گزارش شفاآنلاین: اين برنامه حاصل سفر «شي جين پينگ» رييس جمهوري خلق چين و ديدار او با حسن روحاني همتاي ايراني خود در تهران در سال ۲۰۱۶ ميلادي و گفت و گوهايشان در خصوص ارتقا مناسبات به سطح «مشارکت جامع راهبردي»  است.

گزارش با اشاره به اينکه اين برنامه طبيعتا براي هر دو کشور که تحت فشار آمريکا نيز هستند سود دارد تاکيد کرده است اين برنامه به چين هم که حالا به دليل قانون امنيتي هنگ کنگ،  درياي جنوبي و اختلافات مرزي با هند با فشارهاي زيادي روبرو است فضاي بين المللي بازتري مي دهد و قدرت مانور چين در دنيا را بالاتر مي برد.


روزنامه ادامه مي دهد: ايران يک کشور با ذخاير بسيار غني در زمينه هاي مختلف از جمله هيدروکربن و منابع انرژي است و توافق با ايران راه را براي ورود اين کشور به بازار خاورميانه هموار مي سازد و چالشي براي حضور آمريکا در منطقه محسوب مي شود.

گزارش به جايگاه مهم ايران در منطقه از جمله در اختيار داشتن بندر چابهار و علاقه چين و هند براي همکاري با ايران در اين منطقه پرداخته و نوشته است: اين شرايط اعتبار بالايي به ايران داده است همزمان چين و هند رقابت سنگيني براي همکاري با ايران در چابهار دارند.

ساوت چاينا نوشت که اين برنامه همکاري، گوش هاي واشنگتن را تيز کرده است اما آنچه اهميت پيدا مي کند اين است اين همکاري در مسير يکجانبه و يکطرفه نيست و هر دو کشور چين و ايران را منتفع مي کند.

 ساوت چاينا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: